Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_GR_00233 - Lokale Politie. Formatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie. Vacantverklaring van een betrekking van assistent (niveau C) dienst PLIF (Personeel, logistiek, informatica en financiën).

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00233 - Lokale Politie. Formatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie. Vacantverklaring van een betrekking van assistent (niveau C) dienst PLIF (Personeel, logistiek, informatica en financiën). 2021_GR_00233 - Lokale Politie. Formatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie. Vacantverklaring van een betrekking van assistent (niveau C) dienst PLIF (Personeel, logistiek, informatica en financiën).

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat bij gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021, de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren werd vastgesteld als volgt:

Statutair:

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau) 

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)

3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)

14 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

Contractueel:

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;

Gelet op het feit dat voor de dienst PLIF 1 statutaire adviseur klasse 2 (niveau A), 3 statutaire consulenten (niveau B) en 3 statutaire assistenten (niveau C) voorzien zijn;

Gelet op het feit dat de dienst PLIF momenteel uit 1 statutaire adviseur klasse 2 (niveau A), 1 statutaire consulent (niveau B), 1 contractuele consulent (niveau B) en 2 statutaire assistenten (niveau C) bestaat;

Gelet op het advies van Dirk De Paepe, korpschef, dat de invulling van het organiek kader noodzakelijk is voor een optimalisatie van de werking van de politiezone;

Gelet op het feit dat er door operationeel personeel nog te veel tijd gespendeerd wordt aan administratieve taken, dat er nood is aan versterking inzake het beheer en opvolging van het personeel en aan de oprichting van een dienst communicatie via sociale media;

Gelet op de vereiste competenties is er daarvoor bijkomend nood aan een assistent (niveau C) binnen de dienst PLIF;

Overwegende dat we bijgevolg één statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst PLIF, vacant willen verklaren binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie;

Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;

Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 2 van het KB d.d. 30 maart 2001, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 april 2013, tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepalingen zijn opgenomen inzake de regeling van de mobiliteit;

Overwegende dat art. VI.II.15 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :

- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,

- over de wijze van selectie,

- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;

dat indien een beslissing genomen wordt om een wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;

dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;

Overwegende dat voorgesteld wordt om geen wervingsreserve vast te stellen;

Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 1, Afdeling II van het KB dd. 30 maart 2001 bepalingen zijn opgenomen inzake de eerste aanwijzing van een personeelslid van het administratief en logistiek kader, dat enkel van toepassing is op het personeelslid dat is benoemd overeenkomstig art. V.II.6 van hetzelfde KB dd. 30 maart 2001;

Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

Gelet op het KB van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;

Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;


Toelichting

Bij gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 werd de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren als volgt samengesteld :

Statutair:

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning (A-niveau) 

1 fulltime equivalent adviseur klasse 2 Jurist en DPO (A-niveau)

3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau)

1 fulltime equivalent consulent milieuhandhaver (B-niveau)

14 fulltime equivalent assistent (C-niveau)

Contractueel:

3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Voor de dienst PLIF is organiek 1 statutaire adviseur klasse 2 (niveau A), 3 statutaire consulenten (niveau B) en 3 statutaire assistenten (niveau C) voorzien.

De dienst PLIF bestaat momenteel uit 1 statutaire adviseur klasse 2 (niveau A), 1 statutaire consulent (niveau B), 1 contractuele consulent (niveau B) en 2 statutaire assistenten (niveau C).

Voor de optimalisatie van de werking van de politiezone is de invulling van het organiek kader noodzakelijk. Er wordt nog te veel tijd gespendeerd aan administratieve taken door operationeel personeel. Daardoor is er nood aan versterking inzake het beheer en opvolging van het personeel en aan de oprichting van een dienst communicatie via sociale media.

Overwegende dat de betrekking van assistent (niveau C), dienst PLIF geen gespecialiseerde betrekking betreft ;

De heer Dirk De Paepe, Korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling, waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001.

Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:

- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;

- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde

De betrekkingen niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.

Er wordt voorgesteld geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.

Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het niet aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In de statutaire formatie van het administratief en logistiek personeel van de PZ Lokeren één betrekking van assistent (niveau C) – dienst PLIF - vacant te verklaren.

Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.

De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.


Artikel 2

Volgende selectiewijze vast te stellen:

- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;

- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.


Artikel 3

Geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.