Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_GR_00231 - Reglement klachten- en meldingenbehandeling. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00231 - Reglement klachten- en meldingenbehandeling. Goedkeuring. 2021_GR_00231 - Reglement klachten- en meldingenbehandeling. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Gelet op artikel 302 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt  "zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling";

Gelet op artikel 303 dat verder bepaalt dat de klachtenbehandeling op ambtelijk niveau moet gebeuren en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;

Overwegende dat het Infopunt wordt voorgesteld als dienst die de registratie, opvolging en afhandeling van alle meldingen en klachten zal beheren; 

Toelichting

Het decreet lokaal bestuur artikel 302 bepaalt "zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling". Artikel 303 bepaalt verder nog dat dit op ambtelijk niveau moet gebeuren en maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. 

Het Infopunt staat in voor veel eerstelijnscontacten met burgers, anderzijds heeft het Infopunt een ondersteunende en samenwerkende rol tegenover de andere diensten. Het Infopunt is dan ook de uitgelezen onafhankelijke dienst om op ambtelijk niveau de behandeling van klachten en meldingen te beheren.

De registratie, opvolging en afhandeling zal gebeuren via Topdesk. Er is voldoende aandacht voor de minder digitale burgers en klantvriendelijkheid.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement m.b.t. de behandeling van klachten en meldingen goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement m.b.t. de behandeling van klachten en meldingen goed.