Terug
Gepubliceerd op 06/12/2021

2021_GR_00200 - Leveren en plaatsen van een nieuwe tribune in het cultureel centrum Torenzaal (incl. demontage en afvoer oude tribune) (CVT 2020/116 (deel 2021)). Goedkeuring bestek en kostenraming. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen.

Gemeenteraad
ma 25/10/2021 - 19:30 Stadhuis, ontmoetingsruimte
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Afwezig

Bjorn Rzoska, Raadslid

Verontschuldigd

Lena Van Boven, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00200 - Leveren en plaatsen van een nieuwe tribune in het cultureel centrum Torenzaal (incl. demontage en afvoer oude tribune) (CVT 2020/116 (deel 2021)). Goedkeuring bestek en kostenraming. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen. 2021_GR_00200 - Leveren en plaatsen van een nieuwe tribune in het cultureel centrum Torenzaal (incl. demontage en afvoer oude tribune) (CVT 2020/116 (deel 2021)). Goedkeuring bestek en kostenraming. Vaststellen voorwaarden en wijze van gunnen.

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de bestaande tribune (tweedehands gekocht van de gemeente Alsemberg in 2006) in het cultureel centrum van Lokeren gelegen in de Torenstraat, dringend aan vervanging toe is; dat deze tweedehandstribune nu meer dan 40 jaar oud is en dat vervangonderdelen niet meer te verkrijgen zijn (wegens ouderdom en n.a.v. brand in depot leverancier); dat  de tribune bovendien niet recht meer uitrijdt, deze tribune een onstabiel gevoel bij gebruik geeft en het enorm rugbelastend is voor het personeel om deze tribune telkens op te bouwen; dat ook de stof van de zetels versleten is en er in principe veiligheidsverlichting voorzien zou moeten zijn op de tribune, wat momenteel ontbreekt; dat er dan ook voorgesteld wordt om een nieuwe tribune aan te kopen; dat de opdracht het leveren, plaatsen en indienststellen van een telescopische tribune in één deel, met minstens 155 zitplaatsen (eventueel meer indien mogelijk) met optimale zichtlijnen en een optimaal zitcomfort omvat; dat het eveneens belangrijk is dat de nieuwe tribune in lengte en breedte niet afwijkt van de huidige tribune;

Overwegende dat de inschrijver tevens een voorstel tot overname van de huidige tribune dient op te maken waarin rekening gehouden werd met alle kosten (demontage, verwijdering, transport, verwerkingskost,... van de oude tribune);

Geet op het bijzonder bestek met nr. CVT 2020/116 (deel 2021) en de bijhorende kostenraming begroot op € 148.000,00 + 21% b tw MC WOS = € 179.080,00;

Overwegende dat de nodige kredieten voor dit project voorzien zijn in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘CULT.VRIJE TIJD’, onder het subproject 2020/116, algemene rekening 23000000, beleidsitem 070100 en actiecode ST09B05AP02A02 (oorspronkelijk € 123.000 – aangevuld vanuit diverse projecten met € 58.500 in de AMJP oktober);

Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan € 214.000 excl. btw);

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 214.000,00 niet);

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Toelichting

De bestaande tribune (tweedehands gekocht van de gemeente Alsemberg in 2006) in het cultureel centrum van Lokeren gelegen in de Torenstraat, is dringend aan vervanging toe. Deze tweedehandstribune is nu meer dan 40 jaar oud en vervangonderdelen zijn niet meer te verkrijgen (wegens ouderdom en n.a.v. brand in depot leverancier). Bovendien rijdt de tribune niet recht meer uit, geeft deze tribune een onstabiel gevoel bij gebruik en is het enorm rugbelastend voor het personeel om deze tribune telkens op te bouwen. Ook is de stof van de zetels versleten en zou er in principe veiligheidsverlichting voorzien moeten zijn op de tribune, wat momenteel ontbreekt.

Er wordt dan ook voorgesteld om een nieuwe tribune aan te kopen. De opdracht omvat het leveren, plaatsen en indienststellen van een telescopische tribune in één deel, met minstens 155 zitplaatsen (eventueel meer indien mogelijk) met optimale zichtlijnen en een optimaal zitcomfort. Het is eveneens belangrijk dat de nieuwe tribune in lengte en breedte niet afwijkt van de huidige tribune.

De inschrijver dienst tevens een voorstel tot overname van de huidige tribune op te maken waarin rekening gehouden werd met alle kosten (demontage, verwijdering, transport, verwerkingskost,... van de oude tribune).

Het bestek hiervoor wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de kostenraming van de opdracht begroot op € 148.000,00 + 21% b tw MC WOS = € 179.080,00.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.

Als wijze van gunnen wordt een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan € 214.000 excl. btw) voorgesteld.

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘CULT.VRIJE TIJD’, onder het subproject 2020/116, algemene rekening 23000000, beleidsitem 070100 en actiecode ST09B05AP02A02 (oorspronkelijk € 123.000 – aangevuld vanuit diverse projecten met € 58.500 in de AMJP oktober).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. CVT 2020/116 (deel 2021) en de raming voor de opdracht “Levering en plaatsing van een nieuwe tribune in het cultureel centrum Torenzaal (incl. demontage en afvoer oude tribune)”.

De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 

De raming bedraagt € 148.000,00 + 21% btw MC WOS = € 179.080.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – leveringen waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan € 214.000 excl. btw).

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘CULT.VRIJE TIJD’, onder het subproject 2020/116, algemene rekening 23000000, beleidsitem 070100 en actiecode ST09B05AP02A02 (oorspronkelijk € 123.000 – aangevuld vanuit diverse projecten met € 58.500 in de AMJP oktober).