Terug
Gepubliceerd op 20/09/2021

2021_GR_00138 - Politiereglement. Wijziging artikels 324, 325, 330 en 334 in het kader van de organisatie van de wekelijkse markt. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 28/06/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00138 - Politiereglement. Wijziging artikels 324, 325, 330 en 334 in het kader van de organisatie van de wekelijkse markt. Goedkeuring. 2021_GR_00138 - Politiereglement. Wijziging artikels 324, 325, 330 en 334 in het kader van de organisatie van de wekelijkse markt. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van oa de gemeentelijke reglementen; 

Overwegende dat het marktreglement onderdeel is van het politiereglement. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd in alle aangelegenheden ter uitvoering van het marktreglement, de indeling van de markten en het opnemen van wijzigingen: 

Overwegende dat naar aanleiding van de corona pandemie en de door de hogere overheid opgelegde maatregelen daaromtrent het schepencollege op 18/05/2020 besliste om niet langer losse kramers toe te laten. 

Overwegende dat in het zomerplan van de Federale Overheid opgenomen is dat vanaf 30/07/2021 geen beperkingen meer gelden voor de markten. Dit betekent dat het afbakenen van de marktzone en het installeren van telposten niet langer nodig is: 

Overwegende dat dit bijkomend betekent dat het niet toelaten van losse kramers, vanaf augustus 2021, niet langer kan aangehouden worden in het kader van de coronamaatregelen voor markten. Momenteel bepaalt  artikel 324 van het politiereglement dd. 14/12/2020 immers dat minimaal 5% van het totaal aantal standplaatsen moet worden toegekend van dag tot dag (losse kramers). Indien het niet toelaten van losse kramers definitief wordt ingevoerd moet het politiereglement gewijzigd worden.  Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad;

Overwegende dat het toelaten van losse kramers arbeidsintensief is (loting, plaatsing, afrekening, toezicht). Het aanbod van losse kramers is bovendien vaak eenzijdig en biedt geen beduidende meerwaarde. Het vervangen van de marktleiding is bijkomend niet evident wanneer losse kramers toegelaten zijn;

Overwegende dat in 2019  via de losse kramers 18.531€ aan standgelden werd ontvangen;  

Overwegende dat er bovendien werken gepland staan aan de Groentemarkt en de zone rond de Sint-Laurentiuskerk wat betekent dat er vaste kramers moeten verplaatst worden gedurende deze werken. Het toelaten van losse kramers is niet aangewezen zolang niet alle vaste kramers op hun abonnementsplaats staan;

Overwegende dat het toewijzen van standplaatsen op een openbare markt van dag tot dag (losse kramers) niet verplicht is; 

Overwegende dat de stedelijke marktcommissie in vergadering dd. 02/06/2021 volgend advies formuleerde: 

'Het niet toelaten van losse kramers doet afbreuk aan het beroep als ambulante handelaar. Vooral starters krijgen op die manier de kans niet om de verkoop van hun waren uit te proberen op de markt. Het overnemen van een standplaats is niet evident. Door de vaste kramers worden losse kramers gezien als concurrenten maar de meerwaarde in periodes met veel afwezigheden (verlof, winterperiode) waarbij de openliggende plaatsen worden ingevuld mag niet ontkend worden.

De marktcommissie heeft echter begrip voor de situatie die zich in de nabije toekomst zal voordoen nl. de werken aan de Groentemarkt en rond de Sint-Laurentiuskerk. Door deze werken zullen de vaste standhouders op deze locaties moeten verplaatst worden. Het toewijzen van losse standplaatsen is niet vanzelfsprekend en delicaat indien een deel van de vaste kramers verplaatst zijn.

De stedelijke marktcommissie is unaniem akkoord om het politiereglement aan te passen waardoor het niet toelaten van losse kramers vanaf 1 augustus 2021 wordt bestendigd. Zij adviseren om dit na de werken te evalueren en opnieuw ter bespreking op tafel te leggen. Hierbij kunnen verschillende pistes aangekaart worden zoals bv. opnieuw losse toelaten via loting of via voorinschrijving of losse pop-up standplaatsen voor starters.'

Overwegende dat het schepencollege akkoord gaf in zitting van 7 juni 2021 om de aanpassing van het politiereglement voor te leggen aan de gemeenteraad van 28 juni 202;

Toelichting

De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van oa de gemeentelijke reglementen. 

Het marktreglement is onderdeel van het politiereglement. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd in alle aangelegenheden ter uitvoering van het marktreglement, de indeling van de markten en het opnemen van wijzigingen. 

Naar aanleiding van de corona pandemie besliste het schepencollege op 18/05/2020 om niet langer losse kramers toe te laten. In het zomerplan van de Federale Overheid is opgenomen dat vanaf 30/07/2021 geen beperkingen meer gelden voor de markten. Dit betekent dat het afbakenen van de marktzone en het installeren van telposten niet langer nodig is. 

Dit betekent bijkomend dat het niet toelaten van losse kramers, vanaf augustus 2021, niet langer kan aangehouden worden in het kader van de coronamaatregelen voor markten. Momenteel bepaalt  artikel 324 van het politiereglement dd. 14/12/2020 immers dat minimaal 5% van het totaal aantal standplaatsen moet worden toegekend van dag tot dag (losse kramers). Indien het niet toelaten van losse kramers definitief wordt ingevoerd moet het politiereglement gewijzigd worden.  Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad. 

Het toelaten van losse kramers is arbeidsintensief (loting, plaatsing, afrekening, toezicht). Het aanbod van losse kramers is bovendien vaak eenzijdig en biedt geen beduidende meerwaarde. Het vervangen van de marktleiding is bijkomend niet evident wanneer losse kramers toegelaten zijn.

In 2019 werd via de losse kramers 36.078€ aan standgelden ontvangen.  

Bovendien staan er werken gepland aan de Groentemarkt en de zone rond de Sint-Laurentiuskerk wat betekent dat er vaste kramers moeten verplaatst worden gedurende deze werken. Het toelaten van losse kramers is niet aangewezen zolang niet alle vaste kramers op hun abonnementsplaats staan.

Het toewijzen van standplaatsen op een openbare markt van dag tot dag (losse kramers) is niet verplicht. 

De stedelijke marktcommissie formuleerde in vergadering dd. 02/06/2021 volgend advies: 

Het niet toelaten van losse kramers doet afbreuk aan het beroep als ambulante handelaar. Vooral starters krijgen op die manier de kans niet om de verkoop van hun waren uit te proberen op de markt. Het overnemen van een standplaats is niet evident. Door de vaste kramers worden losse kramers gezien als concurrenten maar de meerwaarde in periodes met veel afwezigheden (verlof, winterperiode) waarbij de openliggende plaatsen worden ingevuld mag niet ontkend worden.

De marktcommissie heeft echter begrip voor de situatie die zich in de nabije toekomst zal voordoen nl. de werken aan de Groentemarkt en rond de Sint-Laurentiuskerk. Door deze werken zullen de vaste standhouders op deze locaties moeten verplaatst worden. Het toewijzen van losse standplaatsen is niet vanzelfsprekend en delicaat indien een deel van de vaste kramers verplaatst zijn.

De stedelijke marktcommissie is unaniem akkoord om het politiereglement aan te passen waardoor het niet toelaten van losse kramers vanaf 1 augustus 2021 wordt bestendigd. Zij adviseren om dit na de werken te evalueren en opnieuw ter bespreking op tafel te leggen. Hierbij kunnen verschillende pistes aangekaart worden zoals bv. opnieuw losse toelaten via loting of via voorinschrijving of losse pop-up standplaatsen voor starters.

Het schepencollege gaf akkoord in zitting van 7 juni 2021 om de aanpassing van het politiereglement voor te leggen aan de gemeenteraad van 28 juni 2021.

 Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaande aanpassing van artikels 324, 325,  330 en 334 van het politiereglement goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Onderstaande aanpassing van artikels 324, 325,  330 en 334 van het politiereglement goed te keuren: 

Artikel 324. Afmetingen standplaatsen en quota.  Verhouding abonnementen - losse standplaatsen (KB art. 24§1).  De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen: hetzij per abonnement hetzij van dag tot dag (minimum 5% van het totaal aantal standplaatsen). De abonnementsplaatsen kunnen maximum 20 lopende meter bedragen, de losse standplaatsen maximum 8 lopende meter en de plaatsen bestemd voor standwerkers 4 lopende meter.
Teneinde enige diversiteit in het aanbod van producten te behouden, zijn voor het totaal aantal standplaatsen per abonnement maximum quota’s van toepassing op de hieronder vermelde producten zijnde:
Textiel: 35%
Voeding: 35%
Andere: 25%
Standwerkers: 5%
De standplaatsen van de houders van een abonnement, die niet tijdig zijn ingenomen, kunnen toegewezen worden aan de marktkramers die zich op risico hebben aangeboden

Artikel 325.  Wordt opgeheven. Toewijzingsregels losse standplaatsen. De toewijzing van de losse standplaatsen gebeurt bij loting. De houder van de machtiging als werkgever moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn. Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt de vergoeding aan de marktleider tegen afgifte van een ontvangstbewijs. Deze loting geschiedt om 7.30 (zomer) of 8.00 (winter) uur op een plaats te bepalen in overleg met de respectievelijke marktbonden. Marktkramers die zich niet tijdig aanmelden voor de loting van de losse standplaatsen worden niet meer geplaatst op de desbetreffende marktdag.

Artikel 330. Opschorting van het abonnement (KB art. 32). De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste één maand wanneer hij of zij ongeschikt is zijn of haar activiteit uit te oefenen:
1. door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;
2. door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond;
De opschorting gaat in de dag waarop de stad op de hoogte wordt gebracht van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn of haar standplaats terug. De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen. Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats.

Artikel 334. Seizoensgebonden ambulante activiteiten (KB art. 37). Een seizoensgebonden activiteit is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie gedurende een periode van het jaar verkocht worden. De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger genoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.

Artikel 2

Deze wijzigingen van het politiereglement treden in werking vanaf 01/08/2021.

Artikel 3

De wijzigingen aan het politiereglement worden bekendgemaakt.