Terug
Gepubliceerd op 20/09/2021

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 28/06/2021 - 20:00 digitale vergadering

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Els Van Branden, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW

Agendapunten

1.

2021_RMW_00038 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 mei 2021 . Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Els Van Branden, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
1.

2021_RMW_00038 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 mei 2021 . Goedkeuring.

2021_RMW_00038 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 31 mei 2021 . Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Gelet op de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 mei 2021;

Gelet op de vigerende wetgeving;

Toelichting

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 mei 2021 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 mei 2021 worden goedgekeurd.

3.

2021_RMW_00032 - Subsidie Covid “Zoom 18-25” - Financiële hulp voor Jongeren tussen de 18 en 25 jaar die financieel getroffen werden door de Coronacrisis. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Philip De Visscher, lid RMW
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
3.

2021_RMW_00032 - Subsidie Covid “Zoom 18-25” - Financiële hulp voor Jongeren tussen de 18 en 25 jaar die financieel getroffen werden door de Coronacrisis. Goedkeuring.

2021_RMW_00032 - Subsidie Covid “Zoom 18-25” - Financiële hulp voor Jongeren tussen de 18 en 25 jaar die financieel getroffen werden door de Coronacrisis. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Gelet op het decreet lokaal bestuur 22.12.2017 art. 78 3°
Gelet op het KB 03.03.2021 ter ondersteuning van jongeren en studenten in een kwetsbare situatie ingevolge de Covid-19 crisis.
Gelet op de omzendbrief 26.03.2021 betreffende de te verlenen steun aan jongeren en studenten in het kader van de COVID-19 crisis – Maatregelen Zoom 18/25

Overwegende dat het is aangewezen om voor deze subsidie een reglement te bepalen op basis waarvan het Bijzonder Comité Sociale Dienst, op advies van de maatschappelijk werkers, de steunmaatregelen in deze context kan toepassen.

Toelichting

OCMW Lokeren krijgt van de federale overheid 29.439,- euro toegewezen als subsidie ter ondersteuning van jongeren en studenten in een kwetsbare situatie ingevolge de COVID -19 crisis: moeilijkheden op school, geen inkomsten omdat het onmogelijk is te werken, …

Met deze toelage kunnen de OCMW's financiële, materiële, sociale, medische, medisch-sociale of psychologische hulp verlenen aan jongeren onder de 25 jaar en aan studenten die om OCMW-hulp vragen. Deze hulp kan structureel of éénmalig zijn, afhankelijk van de behoeften van de betrokkene. Ze is evenwel niet beperkt tot alleen de begunstigden van maatschappelijke dienstverlening of van het recht op maatschappelijke integratie.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om onderstaand reglement goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Definitie Jongere: iedere meerderjarige jonger dan 25 jaar. Met meerderjarige persoon wordt gelijkgesteld de minderjarige persoon die hetzij ontvoogd is door het huwelijk, hetzij een of meer kinderen ten laste is, hetzij bewijst zwanger te zijn

Definitie Student: iedere persoon jonger dan 25 jaar die een studie met voltijds leerplan aanvat, hervat of voortzet in een door de gemeenschappen erkende, georganiseerde of gesubsidieerde onderwijsinstelling

Deze persoon behoudt het studentenstatuut tijdens de volledige duur van zijn studie, ook als hij ouder dan 25 jaar is

Artikel 2

De steun kan alleen worden toegekend op basis van een sociaal onderzoek en op basis van een beslissing van het Bijzonder Comité Sociale Dienst, dat aantoont dat de doelgroep het moeilijk heeft ten gevolge van de Covid 19-crisis.

Artikel 3

De aard van de steun:

  • Punctuele steun toekennen: tenlasteneming van een abonnement voor het openbaar vervoer, huur, een huurwaarborg, een rekening, … De éénmalige steun kan uitwerking hebben tot en met 31 december 2022.
  • Structurele financiële steun toekennen: in functie van de behoeften van de persoon kan het OCMW een steun toekennen van een vastgelegd bedrag aan de persoon tot het einde van het jaar.  De meer structurele financiële steun kan daarentegen enkel uitwerking hebben tot het eind van de toelageperiode, namelijk 31 december 2021

Artikel 4

Stad Lokeren zal tussenkomsten verlenen aan jongeren die financieel getroffen werden door de Coronacrisis en volgens volgende principes:

  • De aanvrager, -ster dient een inkomensdaling en/of stijging van de uitgaven omwille van de Covid-crisis aan te tonen.
  • De aanvrager, -ster dient aan te tonen dat hij/zij niet in staat is de voormelde inkomensdaling en/of extra uitgaven op te vangen via zijn/haar reguliere bestaansmiddelen.
  • Bij studenten wordt de onderhoudsplicht van de ouders, naar analogie met de geldende reglementering onderhoudsplicht bij aanvraag leefloon, onderzocht en desgevallend in rekening gebracht.
  • Bij niet-studenten, inwonend bij hun ouders, wordt het inkomen van de op hetzelfde adres gedomicilieerden in rekening gebracht bij de gebeurlijke toekenning van steun.
  • Bij niet-studenten, alleenwonend of samenwonend worden volgende barema’s als maximum inkomen tot het verkrijgen van deze steun gehanteerd:
    · Samenwonende: 800 €
    · Alleenstaande: 1260 €, per kind ten laste te verhogen met 100 €
    · Gezin: 1600 €, per kind ten laste te verhogen met 100 € · 
    Het Bijzonder Comité Sociale Dienst kan individuele uitzonderingen toestaan op de inkomensmaxima. 

Artikel 5

Tussenkomsten kunnen worden voorzien in 10 sectoren: 

Het verlenen van hulp voor huisvesting, voor energierekeningen, voor psychosociale steun, steun op vlak van gezondheid, steun op vlak van IT, financiële steun, steun voor mobiliteit, steun in het voorzien van basisbehoeften, voedselhulp en steun bij sport en ontspanning.

Artikel 6

Aanwending voor hulp bij huisvesting: tussenkomsten in de betaling van een kot of huurwaarborg,... 

Artikel 7

Aanwending voor hulp bij energiekosten: tussenkomst voor het opladen van budgetmeters, bij facturen met betrekking tot energieverbruik en -preventie waarbij alle brandstoffen in aanmerking komen. Aankopen van energiebesparende lampen of andere energiebesparende toestellen komen eveneens in aanmerking. 

Artikel 8

Aanwenden voor het verlenen van psychosociale hulp om de kosten te dekken van erkende professionele hulpverleners bij angstproblemen, psychiatrische onrust, onbehagen gevoelens, geweld.. 

Artikel 9

Aanwenden voor het verlenen van hulp op gebied van gezondheid om medische kosten, geneesmiddelen, mondmaskers, handgeld…te betalen. 

Artikel 10

Digitale ondersteuning op basis van dit besluit kan enkel als aanvulling op en na uitputting van de budgetten vermeld in het afzonderlijk besluit voor digitale ondersteuning aan gezinnen in het kader van afstandsonderwijs en digitalisering van het onderwijs.

Artikel 11

Aanwenden voor de hulp bij onbetaalde facturen. 

Artikel 12

Aanwenden voor hulp bij het betalen van facturen betreffende mobiliteit: abonnement trein, tram, bus, een fiets…. 

Artikel 13

Aanwenden voor hulp bij levensnoodzakelijke behoeften. Tussenkomsten voor schoolkosten, aankoop van kledij,… …. 

Artikel 14

Aanwenden voor voedselhulp om ervoor te zorgen dat de student voedzaam kan eten.

Artikel 15

Aanwenden voor steun voor sport en ontspanning. Tussenkomst voor sportabonnenten, fitness abonnementen, deelname aan culturele activiteiten….

Artikel 16

De toelageperiode loopt van 01.04.2021 tot 31.12.2021.
 De éénmalige steun kan uitwerking hebben tot en met 31 december 2022.

Artikel 17

De mogelijkheid tot tussenkomst zal verspreid worden via de stedelijke infokanalen en naar de belanghebbende representatieve overkoepelende organisaties.

Artikel 18

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financiële dienst en afdeling Welzijn

4.

2021_RMW_00035 - Jaarrekening 2020. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00035 - Jaarrekening 2020. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.
Goedgekeurd
Aanwezig
Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Marjoleine de Ridder, Stefan Walgraeve, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Alain Debbaut, Freddy Verdurme, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 18
Johan Van Havermaet, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Hector Van Hoye, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Oguz Poyraz, Els Van Branden, Philip De Visscher, Martine Rooms, Guido De Waele, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 14
Marjon Thienpondt, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Sylvie Van Acker, Alain Debbaut, Lena Van Boven, Suleyman Harrouch, Eddy Van Bockstal, Ron Van Kersschaver, Bruno Reniers, Manu Diericx, Marita Macharis, Bjorn Rzoska, Patrick Daeyaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_RMW_00035 - Jaarrekening 2020. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

2021_RMW_00035 - Jaarrekening 2020. Agendering ontwerp - gedeelte OCMW Lokeren. Vaststelling.

Motivering

Argumentatie

De organieke decreten stellen dat de financieel directeur onder de functionele leiding van de algemeen directeur instaat voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en voor het voeren en het afsluiten van de boekhouding (art. 176, eerste lid, 1° en 2° DLB).

De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de bevoegdheid van de raad. De raad kan deze bevoegdheid niet delegeren (art. 41, tweede lid, 3° en art. 78, tweede lid, 4° DLB). De jaarrekening wordt altijd behandeld in openbare zitting. De raad spreekt zich in de loop van het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft uit over de vaststelling van de jaarrekening. 

De jaarrekening moet minstens veertien dagen voor de raadszitting aan de raadsleden worden bezorgd (art. 249 §2 DLB). Met deze bepaling heeft men er willen over waken dat de raadsleden over voldoende tijd beschikken om de bespreking van de jaarrekening voor te bereiden.

Ook voor de jaarrekening geldt dat de raad in principe over de jaarrekening als geheel stemt, maar dat elk raadslid de aparte stemming over een of meer zelfgekozen onderdelen kan vragen. In dit geval gebeurt de stemming over het geheel pas na de stemmingen over de onderdelen (art. 249, §4 DLB). Elke rubriek van elk document van de jaarrekening vormt een onderdeel van dat beleidsrapport en kan, op vraag van het raadslid, het voorwerp uitmaken van een dergelijke afzonderlijke stemming. Concreet gaat het dus om elk lijntje van de officiële schema's. Als de stemming over een onderdeel van een beleidsrapport tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, dan wordt de stemming over het geheel verdaagd tot de eerstvolgende vergadering van de raad.

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van de jaarrekening. Nadat de raden zo het beleidsrapport ieder voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn (art. 249, §3, eerste lid DLB).

De organieke decreten en het BVR BBC delen de jaarrekening qua structuur, vorm en inhoud gelijkaardig in als het meerjarenplan en de aanpassingen ervan. de jaarrekening omvat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting (art. 260, tweede lid DLB). De benaming 'beleidsnota' is vervangen door 'beleidsevaluatie', omdat dit beter de essentie weergeeft. De informatie van de algemene boekhouding (de balans en de staat van opbrengsten en kosten) zit vervat in de financiële nota. Finaal bevat het ontwerp ook bijkomende documentatie of een verwijzing waar de bijkomende documentatie vlot geraadpleegd kan worden. 

Gelet op het schema J2: Staat van het financieel evenwicht voor Stad & OCMW Lokeren en OCMW Lokeren, zoals opgenomen in de bijlage;

Gelet op het schema J4: balans voor Stad & OCMW Lokeren en OCMW Lokeren, zoals opgenomen in de bijlage;

Gelet op schema J5: Staat van opbrengsten en kosten voor Stad & OCMW Lokeren en OCMW Lokeren, zoals opgenomen in de bijlage;

Gelet op het feit dat Stad Lokeren conform artikel 274 van het DLB ervoor instaat om de financiële verplichtingen van het OCMW Lokeren te kunnen nakomen. De gemeente boekt hierbij de tussenkomst die ervoor zorgt dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen op de AR 6941 (tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente). Het OCMW registreert die tussenkomst op de AR 7941 (tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW door de gemeente). De tegenrekening bij die boekingen is telkens de interne rekening-courant. Die boekingen gebeuren in het kader van de resultaatsverwerking. Op deze wijze compenseerde Stad Lokeren jaarlijks het verlies van het OCMW Lokeren met het effectief getransfereerde bedrag om hun thesaurie draaiende te houden. Dit bedrag valt niet te vergelijken met de vroegere toegekende toelage van Stad Lokeren aan het OCMW Lokeren. 

Banken rekenen sinds 2020 echter de negatieve rente op de financiële markten door aan haar klanten. Dit is het gevolg van het soepel monetair beleid van de Europese Centrale Bank (ECB). Om strafrentes van 0,50% te vermijden werd de thesauriestrategie van Stad & OCMW Lokeren fundamenteel herbekeken. Het passieve centralisatiemodel werd vervangen door een actief gedecentraliseerd thesauriemodel om de strafrentedrempels minimaal te moeten overschrijden. De tussenkomst die ervoor zorgt dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan blijven nakomen werd hierdoor ook aangepast. Het effectief getransfereerde bedrag om de thesaurie draaiende te houden werd vervangen door volgende formule: - gecumuleerd budgettair resultaat OCMW + mutatie vorderingen op ten hoogste een jaar – mutatie interne rekening courant AR 40800001 – mutatie schulden op ten hoogste een jaar + mutatie interne rekening courant AR 44800001 interne rekening courant. De formule staat toe om het effect van het actief gedecentraliseerd thesauriemodel uit de thesaurienood te filteren en vermijd dat de compensatie van het verlies ook omgekeerd (van OCMW naar Stad) kan verlopen, iets wat het effectief getransfereerde bedrag niet kan garanderen.  In 2020 werd door Stad Lokeren hierdoor 118.643 EUR verstrekt conform de bepalingen van boekhoudfiche 8051.

Aan het vast bureau werd gevraagd om het ontwerp van jaarrekening 2020 voor het gedeelte van OCMW Lokeren te agenderen op de financiële commissie van 21 juni 2021 voor positieve advisering tot agendering op de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021.

Aan de financiële commissie werd gevraagd om de agendering van het ontwerp van jaarrekening 2020 voor het gedeelte van OCMW Lokeren op de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2021 positief te adviseren. Op 21 juni 2021 werd hiervoor positief advies gegeven door de financiële commissie.

Toelichting

Impact jaarrekening 2020 op de staat van het financieel evenwicht (J2)

Met de jaarrekening 2020 kan Stad & OCMW Lokeren een budgettair resultaat van het boekjaar van 5.070.828 EUR voorleggen. Ten opzichte van de laatst goedgekeurde aanpassing van het meerjarenplan in 2020 (AMJP2, formeel gekend als AMJP 2020-2025: 2020/2), dat een budgettair resultaat van het boekjaar van -8.703.414 EUR voorzag, is dit een verbetering van het geraamde resultaat van het boekjaar met 13.774.242 EUR.
 Tevens kan een autofinancieringsmarge van 9.372.311 EUR en een gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 10.108.666 EUR voorgelegd worden. Ten opzichte van de laatst goedgekeurde aanpassing van het meerjarenplan is dit een verbetering van de geraamde marges met respectievelijk 2.934.818 EUR en 2.707.085 EUR.

Impact jaarrekening 2020 op de balans (J4)

Met de jaarrekening 2020 kan Stad & OCMW Lokeren een balanstotaal van 283.514.053 EUR voorleggen. Ten opzichte van 2019, dat een balanstotaal van 263.890.454 EUR voorzag, is dit een verhoging van het balanstotaal met 19.623.599 EUR.

Impact jaarrekening 2020 op de staat van opbrengsten en kosten (J5)

Met de jaarrekening 2020 kan Stad & OCMW Lokeren een algemeen boekhoudkundig resultaat van het boekjaar van 11.408.409 EUR voorleggen. Ten opzichte van 2019, dat een algemeen boekhoudkundig resultaat van het boekjaar van 3.735.292 EUR voorzag, is dit een verbetering van het algemeen boekhoudkundig resultaat met 7.673.118 EUR.

Buitengewone invloeden op de JR 2020

Op budgettair vlak hebben voornamelijk de lagere investeringsontvangsten en –uitgaven in 2020 een positieve impact op het budgettair resultaat.

Op algemeen boekhoudkundig vlak hebben voornamelijk de uitbouw van het nieuwe industriepark E17/4, de overdracht openbare verlichting aan Fluvius, de directe impact van de coronacrisis een significante impact op het balanstotaal en het algemeen boekhoudkundig resultaat.

Procedurele bepalingen

De organieke decreten stellen dat de financieel directeur onder de functionele leiding van de algemeen directeur instaat voor het opstellen, in overleg met het managementteam, van het voorontwerp van de beleidsrapporten en voor het voeren en het afsluiten van de boekhouding (art. 176, eerste lid, 1° en 2° DLB).

De vaststelling van de jaarrekening behoort tot de bevoegdheid van de raad. De raad kan deze bevoegdheid niet delegeren (art. 41, tweede lid, 3° en art. 78, tweede lid, 4° DLB). De jaarrekening wordt altijd behandeld in openbare zitting. De raad spreekt zich in de loop van het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft uit over de vaststelling van de jaarrekening. 

De jaarrekening moet minstens veertien dagen voor de raadszitting aan de raadsleden worden bezorgd (art. 249 §2 DLB). Met deze bepaling heeft men er willen over waken dat de raadsleden over voldoende tijd beschikken om de bespreking van de jaarrekening voor te bereiden.

Ook voor de jaarrekening geldt dat de raad in principe over de jaarrekening als geheel stemt, maar dat elk raadslid de aparte stemming over een of meer zelfgekozen onderdelen kan vragen. In dit geval gebeurt de stemming over het geheel pas na de stemmingen over de onderdelen (art. 249, §4 DLB). Elke rubriek van elk document van de jaarrekening vormt een onderdeel van dat beleidsrapport en kan, op vraag van het raadslid, het voorwerp uitmaken van een dergelijke afzonderlijke stemming. Concreet gaat het dus om elk lijntje van de officiële schema's. Als de stemming over een onderdeel van een beleidsrapport tot gevolg heeft dat het ontwerp van beleidsrapport moet worden gewijzigd, dan wordt de stemming over het geheel verdaagd tot de eerstvolgende vergadering van de raad.

De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen over hun deel van de jaarrekening. Nadat de raden zo het beleidsrapport ieder voor hun deel hebben vastgesteld, keurt de gemeenteraad het deel van het beleidsrapport zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. Door die goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn (art. 249, §3, eerste lid DLB).


Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het ontwerp van jaarrekening 2020 voor het gedeelte van OCMW Lokeren vast te stellen.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het ontwerp van jaarrekening 2020 voor het gedeelte van OCMW Lokeren vast.

5.

2021_RMW_00036 - Kredietmaatschappij Onze Thuis: fusieoperatie. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
5.

2021_RMW_00036 - Kredietmaatschappij Onze Thuis: fusieoperatie. Goedkeuring.

2021_RMW_00036 - Kredietmaatschappij Onze Thuis: fusieoperatie. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Gelet op de e-mail dd. 10 mei 2021 m.b.t. 'Aankondiging fusieoperatie';

Gelet op de mogelijkheid die wordt meegegeven om voorafgaand uit te stappen;

Gelet dat bij beslissing van uitstap, Onesto Kredietmaatschappij in dit geval bereid is de aandelen over te nemen. Concreet gebeurt dit aan het dubbele van de effectief gestorte kapitaalsfractie;

Overwegende dat indien zou geopteerd worden voor uitstap, dit voor 10 juni 2021 kenbaar dient gemaakt te worden in het kader van het tijdig formaliseren van de overdracht;

Gelet dat kredieten blijvend zullen worden aangeboden in de regio en plannen worden voorbereid om nauwer te gaan samenwerken met lokale organisaties; 

Gelet op het feit dat lokale besturen hierbij dikwijls een brugfiguur kunnen spelen, wordt de voorkeur gegeven dat de gemeente/stad aandeelhouder blijft.  

Toelichting

Op 10 mei 2021 ontving OCMW Lokeren een mail van Groep Onesto met als bijlage de 'Aankondiging fusieoperatie'.

Kredietmaatschappij Onze Thuis nv (KOT) verstrekt betaalbare woonkredieten.

OCMW Lokeren heeft per 31/12/2020 1.080 aandelen in Kredietmaatschappij Onze Thuis nv (KOT) met een totale volstorte waarde van € 233,20 (geen nominale waarde).

Op heden maken zij deel uit van de Onesto groep. Onesto Kredietmaatschappij houdt als moedermaatschappij een ruim meerderheidsbelang aan in drie andere kredietmaatschappijen, waaronder Kredietmaatschappij Onze Thuis nv (KOT).

Om te zorgen dat het toevertrouwde vermogen op de meest efficiënte en veilige manier wordt gebruikt bij het realiseren van de doelstellingen, wordt een nieuw fusievoorstel uitgewerkt dat weldra aan de aandeelhouders zal worden gepresenteerd. 

Aan de raadsleden wordt gevraagd om het fusievoorstel goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de aangekondigde fusie.

Artikel 2

Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat niet in op de overname van de aandelen door Onesto Kredietmaatschappij maar behoudt zelf de aandelen.

6.

2021_RMW_00037 - Organisatiebeheersing. Rapportering. Aktename.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
6.

2021_RMW_00037 - Organisatiebeheersing. Rapportering. Aktename.

2021_RMW_00037 - Organisatiebeheersing. Rapportering. Aktename.

Motivering

Toelichting

Het kader voor de organisatiebeheersing werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 en gewijzigd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021.

Art. 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar. 

De periode waarover gerapporteerd wordt spreekt over juli 2020 - juni 2021. 

De organisatiebeheersing bestaat voornamelijk uit:

  • Uitgevoerde audits door Audio en de opvolging van de door hen gedetecteerde risico’s en verbeterpunten;
  • Uitgevoerde audits door Audit Vlaanderen en de opvolging van de door hen gedetecteerde risico’s en verbeterpunten; 
  • Een doorgedreven rapporteringssysteem binnen de werking van het MAT, waar op systematische wijze een rapportering gebeurt over zowel de opvolging van de prioritaire doelstellingen als over de opvolging van de volledige doelstellingenboom, opgedeeld per sector;
  • Een doorgedreven rapporteringssysteem binnen de werking van het MAT over zowel de overheidsopdrachten als over de aanwervingsprocedures;
  • Het opvolgen van de opgenomen thema’s (18 in totaal) in het kader dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 26 april 2021, waaronder op dit moment ook de zelfevaluatie (nulmeting) obv het model van de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen;
  • Een overzichtstabel van de lopende juridische dossiers die constant up tot date gehouden wordt:

In het bijgevoegde document ' Rapportering GR algemeen verslag' kan u de rapportering terugvinden.  

Aan de raad wordt gevraagd om akte te nemen van de rapportering juli 2020 - juli 2021 in het kader van de organisatiebeheersing.

Argumentatie

Overwegende dat het kader voor de organisatiebeheersing werd vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 april 2020 en gewijzigd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021;

Overwegende dat art. 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar;

Overwegende dat de periode waarover gerapporteerd wordt spreekt over juli 2020 - juni 2021. 

Overwegende dat de organisatiebeheersing voornamelijk bestaat uit:

  • Uitgevoerde audits door Audio en de opvolging van de door hen gedetecteerde risico’s en verbeterpunten;
  • Uitgevoerde audits door Audit Vlaanderen en de opvolging van de door hen gedetecteerde risico’s en verbeterpunten; 
  • Een doorgedreven rapporteringssysteem binnen de werking van het MAT, waar op systematische wijze een rapportering gebeurt over zowel de opvolging van de prioritaire doelstellingen als over de opvolging van de volledige doelstellingenboom, opgedeeld per sector;
  • Een doorgedreven rapporteringssysteem binnen de werking van het MAT over zowel de overheidsopdrachten als over de aanwervingsprocedures;
  • Het opvolgen van de opgenomen thema’s (18 in totaal) in het kader dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 26 april 2021, waaronder op dit moment ook de zelfevaluatie (nulmeting) obv het model van de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen;
  • Een overzichtstabel van de lopende juridische dossiers die constant up tot date gehouden wordt:

Overwegende dat in het bijgevoegde document ' Rapportering  algemeen verslag' de rapportering kan geraadpleegd worden;  

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Neemt akte van de rapportering juli 2020 - juli 2021 in het kader van de organisatiebeheersing. 

2.

2021_RMW_00031 - Handleiding voor het toekennen van OCMW-steun. Goedkeuring.

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Philip De Visscher, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Verontschuldigd
Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau
Secretaris
Steven Verbeke, Algemeen Directeur
Voorzitter
Filip Anthuenis, Voorzitter RMW
2.

2021_RMW_00031 - Handleiding voor het toekennen van OCMW-steun. Goedkeuring.

2021_RMW_00031 - Handleiding voor het toekennen van OCMW-steun. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Gelet op het decreet lokaal bestuur dd. 22.12.2017, art. 77 en art. 78 3°,
Gelet op het meerjarenplan ST10B02 “de stad zet in op een brede integrale aanpak inzake armoede en stelt een armoedeplan op”,
Gelet op het meerjarenplan ST10B05 “de stad voert een breed welzijnsbeleid”.

Overwegende dat het aangewezen is om de 'Handleiding tot het toekennen van OCMW-steun' na een jaar werking te actualiseren, en de bedragen in een apart document te vermelden opdat de handleiding niet bij elke aanpassing van bedrag zou moeten worden herzien,
Overwegende dat de handleiding werd besproken op het Bijzonder Comité Sociale Dienst dd. 20.05.2021,
Overwegende dat de handleiding werd goedgekeurd op het Vast Bureau dd. 31.05.2021.

Toelichting

De huidige handleiding tot toekenning OCMW-steun werd goedgekeurd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn dd. 30.03.2020 en dient te worden aangepast.

Het is aangewezen om de handleiding verder te verfijnen naar aanleiding van opgedane ervaringen gedurende een jaar werking.
Er wordt voorgesteld om alle bedragen in een apart document te vermelden dat automatisch wordt aangepast, zodat de handleiding niet telkens moet worden herzien. Vele bedragen worden immers door hogere overheid aangepast of moeten worden geïndexeerd.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de 'Handleiding voor de toekenning steun" goed te keuren.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De 'Handleiding voor de toekenning steun" wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de financiële dienst en de afdeling welzijn