Gelet op de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 26 april 2021;
Overwegende dat er geen opmerkingen werden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadsvergadering van 26 april 2021 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraadsvergadering van 26 april 2021 worden goedgekeurd.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 waarbij de afgevaardigden namens de verschillende politieke fracties om te zetelen in de algemene vergadering van de EVA Prolocc, werden aangeduid;
Overwegende dat namens de Open Vld-fractie de heren Dirk Van Brussel, Luc Blanke en Herwig Van Os werden aangeduid;
Gelet op het mailbericht van 15 april 2021 waarbij voorgesteld wordt om in de algemene vergadering van de EVA Prolocc, de heer Van Os, die als één van de afgevaardigde namens de Open Vld-fractie was aangeduid, te vervangen door de heer Walter De Coeyer;
Gelet op de statuten van de EVA Prolocc;
Overwegende dat aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
In de gemeenteraadsvergadering van 25 maart 2019 werden de afgevaardigden om namens de verschillende politieke partijen te zetelen in de algemene vergadering van de EVA Prolocc, aangeduid.
Voor de categorie A2 werden 9 leden aangeduid door de gemeenteraad en evenredig verdeeld over de fracties. Namens de Open Vld-fractie werden de heren Dirk Van Brussel, Luc Blanke en Herwig Van Os aangeduid.
Met mailbericht van 15 april 2021 werd gemeld dat de heer Van Os in de algemene vergadering van de EVA Prolocc zal vervangen worden door de heer Walter De Coeyer.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging.
De heer Van Os Herwig, die als één van de afgevaardigden namens de Open Vld-fractie zetelt in de algemene vergadering van de EVA Prolocc, wordt vervangen door de heer Walter De Coeyer, wonende te 9160 Lokeren, Spoorweglaan 13.
Een afschrift van dit gemeenteraadsbesluit wordt overgemaakt het secretariaat van de EVA Prolocc en aan de afgevaardigden.
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 waarbij de afgevaardigden namens de verschillende politieke fracties om te zetelen in de raad van bestuur van de EVA Prolocc, werden aangeduid;
Overwegende dat namens de Open Vld-fractie de heren Dirk Van Brussel, Luc Blanke en Herwig Van Os werden aangeduid;
Gelet op het mailbericht van 15 april 2021 waarbij voorgesteld wordt om in de raad van bestuur van de EVA Prolocc, de heer Van Os, die als één van de afgevaardigde namens de Open Vld-fractie was aangeduid, te vervangen door de heer Walter De Coeyer;
Gelet op de statuten van de EVA Prolocc;
Overwegende dat aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
In de gemeenteraadsvergadering van 25 maart 2019 werden de afgevaardigden om namens de verschillende politieke partijen te zetelen in de raad van bestuur van de EVA Prolocc, aangeduid.
Namens de Open Vld-fractie werden de heren Dirk Van Brussel, Luc Blanke en Herwig Van Os aangeduid.
Met mailbericht van 15 april 2021 werd gemeld dat de heer Van Os in de raad van bestuur van de EVA Prolocc zal vervangen worden door de heer Walter De Coeyer.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging.
De heer Herwig Van Os, afgevaardigde namens de Open Vld-fractie zal in de raad van bestuur van de EVA Prolocc vervangen worden door de heer Walter De Coeyer, Spoorweglaan 13 te 9160 Lokeren.
Een afschrift van dit gemeenteraadsbesluit wordt overgemaakt het secretariaat van de EVA Prolocc en aan de afgevaardigden.
Gelet op de statuten van de raad lokale economie;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 april 2019 waarbij de afgevaardigden uit de verschillende politieke fracties werden aangeduid, om te zetelen in de raad lokale economie;
Overwegende dat namens de Open Vld-fractie, de heer Herwig Van Os werd aangeduid;
Gelet op het mailbericht van 15 april 2021 waarbij wordt voorgesteld om de heer Van Os te vervangen door mevrouw Cindy Laureys om als afgevaardigde namens de Open Vld-fractie te zetelen in de raad voor Lokale economie;
Overwegende dat aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Met mailbericht van 15 april 2021 werd gemeld dat de heer Van Os Herwig, die als afgevaardigde namens de Open Vld-fractie zetelde in de raad lokale economie, zal vervangen worden door mevrouw Cindy Laureys.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze vervanging.
Namens Open Vld wordt mevrouw Cindy Laureys, Naastveldstraat 11 te 9160 Lokeren aangeduid om in vervanging van de heer Herwig Van Os als afgevaardigde namens de Open Vld-fractie te zetelen in de raad lokale economie.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het secretariaat van de raad lokale economie en aan de betrokkenen.
Overwegende dat met mail van 8 april 2021 IGS Westlede de uitnodiging bezorgde voor de algemene vergadering op 1 juni 2021 om 19 uur in het hoofdgebouw van het crematorium Westlede te Lochristi;
Overwegende dat het de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever is dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden;
Overwegende dat aan de gemeenteraad de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, wordt verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak;
Overwegende dat de gemeenteraad in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Martine Rooms heeft aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Gerry De Landtsheer als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IGS Westlede en dit tot het einde van de huidige legislatuur;
Overwegende dat het college de gemeenteraad uitnodigt om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering van 1 juni 2021 om 19 uur volgende agendapunten omvat:
Overwegende dat aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 1 juni 2021 goed te keuren;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
IGS Westlede nodigt met mail van 8 april 2021 uit voor de algemene vergadering op 1 juni 2021 om 19 uur. De vergadering wordt digitaal georganiseerd.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 mevrouw Martine Rooms aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Gerry De Landtsheer als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IGS Westlede en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van 1 juni 2021 om 19 uur omvat volgende dagorde :
Aan de raad wordt gevraagd akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering en aan de afgevaardigden te melden om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
Akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering van 1 juni 2021 om 19 uur nl.
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van 1 juni 2021 om 19 uur en de vergadering wordt digitaal georganiseerd.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi (crematoriumwestlede@westlede.be ) en aan de afgevaardigden.
Overwegende dat met brief van 29 april 2021 IDM de uitnodiging bezorgde voor de algemene vergadering op vrijdag 11 juni om 18 uur in de vergaderzaal van IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren;
Overwegende dat het de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever is dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden;
Overwegende dat aan de gemeenteraad de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, wordt verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak;
Overwegende dat de gemeenteraad in haar zitting van 25 februari 2019 de heer Guido De Waele heeft aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Jan Cools als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IDM en dit tot het einde van de huidige legislatuur;
Overwegende dat het college de gemeenteraad uitnodigt om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig;
Overwegende dat de agenda van de algemene vergadering van vrijdag 11 juni om 18 uur volgende agendapunten omvat:
1. Inzamelresultaten 2020 (bundel in bijlage)
2. Goedkeuring van het financieel verslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2020
3. Goedkeuring van (in bijlage – zie jaarrekening 2020)
* De betreffende het boekjaar 2020
* De resultatenrekening betreffende het boekjaar 2020
* De sociale balans betreffende het boekjaar 2020
4. Aanvaarding van het verslag van de revisor (in bijlage – zie jaarrekening 2020)
5. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020
6. Benoeming bestuurders
Overwegende dat aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van vrijdag 11 juni goed te keuren;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Met brief van 29 april 2021 bezorgde de Intercommunale Durme Moervaart de uitnodiging voor de statutaire algemene vergadering op vrijdag 11 juni om 18 uur in de vergaderzaal van IDM, Zelebaan 42 te Lokeren.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de decreetgever dat de gemeenteraad de mogelijkheid zou hebben de agenda te bespreken van de dienstverlenende en opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden; dat met die bedoeling het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad kennis geeft van datum en agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden.
Aan de gemeenteraad wordt de kennisgeving, aansluitend bij artikel 441 van het decreet lokaal bestuur, verschaft via de documenten die aan het dossier zijn toegevoegd. De nodige ruimte is tijdens de raadszitting beschikbaar voor toelichting door een bestuurder en voor vraagstelling door de raad en dit conform de behoeften van de raad op dat vlak.
De gemeenteraad heeft in haar zitting van 25 februari 2019 de heer Guido De Waele aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Jan Cools als plaatsvervanger voor het bijwonen van de algemene vergaderingen van IDM en dit tot het einde van de huidige legislatuur.
Het college nodigt de gemeenteraad uit om akte te nemen van de agenda en de gebeurlijke standpunten te bepalen die de mandaathouder op de vergadering dient in te nemen conform artikel 432 van het decreet lokaal bestuur t.t.z. de goedkeuring of afkeuring van de agendapunten moet bepaald worden voor elke algemene vergadering en daarvoor is een gemeenteraadsbesluit nodig.
De agenda van de algemene vergadering van vrijdag 11 juni om 18 uur omvat volgende agendapunten:
1. Inzamelresultaten 2020 (bundel in bijlage)
2. Goedkeuring van het financieel verslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2020
3. Goedkeuring van (in bijlage – zie jaarrekening 2020)
* De betreffende het boekjaar 2020
* De resultatenrekening betreffende het boekjaar 2020
* De sociale balans betreffende het boekjaar 2020
4. Aanvaarding van het verslag van de revisor (in bijlage – zie jaarrekening 2020)
5. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020
6. Benoeming bestuurders
Aan de raad wordt voorgesteld om aan de vertegenwoordigers namens de stad opdracht te geven om de agendapunten die zullen behandeld worden in de algemene vergadering van vrijdag 11 juni goed te keuren.
Akte te nemen van de agenda van de algemene vergadering van IDM van vrijdag 11 juni nl.
1. Inzamelresultaten 2020 (bundel in bijlage)
2. Goedkeuring van het financieel verslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2020
3. Goedkeuring van (in bijlage – zie jaarrekening 2020)
* De betreffende het boekjaar 2020
* De resultatenrekening betreffende het boekjaar 2020
* De sociale balans betreffende het boekjaar 2020
4. Aanvaarding van het verslag van de revisor (in bijlage – zie jaarrekening 2020)
5. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020
6. Benoeming bestuurders
Deze agendapunten zullen behandeld worden in de algemene vergadering van vrijdag 11 juni om 18 uur in de vergaderzaal van IDM, zelebaan 42 te 9160 Lokeren.
Aan de vertegenwoordigers namens de stad wordt gemeld om de agendapunten die zullen behandeld worden in de buitengewone algemene vergadering, goed te keuren.
Een kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan de Intercommunale Durme Moervaart, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren of per mail aan debby.van.de.velde@idm.be
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 september 2015 waarbij de statuten van de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen werden goedgekeurd;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 waarbij de afgevaardigden namens de stad in de AV van Toerisme Oost-Vlaanderen werden aangeduid nl. mevrouw schepen Van Hoorick als effectief lid en mevrouw Els Van Branden als plaatsvervanger;
Overwegende dat om o.a. te voldoen aan de nieuwe vennootschapswetgeving er een aanpassing van de statuten nodig is;
Gelet op de vraag van vzw Toerisme Oost-Vlaanderen (hierna TOV genoemd) om hun statutenwijziging ter goedkeuring voor te leggen aan de Gemeenteraad voorafgaand aan de Algemene Vergadering-bijeenkomst op 24/06;
Overwegende dat het bestuursorgaan van TOV op 21/04/2021 het voorstel tot wijziging van de statuten met intern reglement goedkeurde;
Overwegende dat de belangrijkste wijzigingen nodig zijn om te voldoen aan de nieuwe vennootschapswetgeving maar dat er ook ingespeeld is op nieuwe mogelijkheden en dat er een aantal optimalisaties worden voorgesteld;
Overwegende dat o.a. de wijziging van de statuten zo zijn opgevat dat ze verschillende mogelijkheden voorzien (bijv. samenstelling en vertegenwoordiging Dagelijks Bestuur, mogelijkheid volmachten voor welbepaalde rechtshandelingen, …), om vlot te kunnen werken;
Gelet op het korte overzicht van de te wijzigen artikels nl.
- Artikel 3: nieuwe wet geeft mogelijkheid om zetel door Bestuursorgaan te laten aanpassen.
- Artikel 4-10: voorstel is categorie ‘toegetreden leden’ te schrappen; vereniging telt enkel werkende leden (rechtspersonen) = ‘leden’. Er zijn sinds 2019 geen toegetreden leden meer.
- Artikel 21: beperking tot vast 1 ondervoorzitter; Bestuursorgaan kan altijd bijkomende functies creëren.
- Artikel 26: volgens de nieuwe wetgeving kan een niet-bestuurder (bijv. algemeen manager) de organisatie niet meer vertegenwoordigen in en buiten rechte
Het ‘4 ogen principe‘ wordt toegepast dus naast voorzitter, extra bestuurder en gezamenlijk handelen. Opening wordt gelaten om bijzondere volmachten (bepaalde handelingen, tot bepaalde bedragen) toe te kennen.
- Artikel 27: Dagelijks bestuur: voorstel tot aanpassing om flexibele werking te faciliteren. Eventueel kan in het intern reglement een niet-limitatieve lijst worden opgenomen van daden van dagelijks bestuur, eventueel beperkt tot een bepaald bedrag.
- Artikel 28: De vertegenwoordigingsbevoegdheid m.b.t. dagelijks bestuur: voorstel ‘4 ogen principe’ tenzij Dagelijks Bestuur zou bestaan uit 1 persoon
Gelet op het gunstig advies van dienst Toerisme om de statutenwijziging met intern reglement goed te keuren;
Overwegende dat er geen financiële of rechtsgevolgen zijn voor de Stad Lokeren - die participeert in de vzw als lid van de Algemene Vergadering;
Overwegende dat ook de bijdrage voor de gemeenten onveranderd blijft nl. maximum 0,80 euro per inwoner en dat de laatst betaalde bijdrage voor 2020, 1085 euro bedroeg op basis van 0,02738 euro per inwoner;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
De gemeenteraad keurde in haar zitting van 7 september 2015 de statuten van de vzw Toerisme Oost-Vlaanderen goed.
In de gemeenteraadsvergadering van 25 maart 2019 werden de afgevaardigden namens de stad in de AV van Toerisme Oost-Vlaanderen aangeduid nl. mevrouw schepen Van Hoorick als effectief lid en mevrouw Els Van Branden als plaatsvervanger.
Om o.a. te voldoen aan de nieuwe vennootschapswetgeving is een aanpassing van de statuten nodig.
Het bestuursorgaan van TOV keurde op 21/04/2021 het voorstel tot wijziging van de statuten met intern reglement goed.
De belangrijkste wijzigingen zijn nodig om te voldoen aan de nieuwe vennootschapswetgeving maar er wordt ook ingespeeld op nieuwe mogelijkheden en er worden een aantal optimalisaties voorgesteld.
De wijziging van de statuten zijn zo opgevat dat ze verschillende mogelijkheden voorzien (bijv. samenstelling en vertegenwoordiging Dagelijks Bestuur, mogelijkheid volmachten voor welbepaalde rechtshandelingen, …), om op een vlotte manier te kunnen werken.
De dienst Toerisme geeft een gunstig advies omdat de wijzigingen enkel een aanpassing zijn aan de nieuwe vennootschapswetgeving en er geen financiële of rechtsgevolgen zijn voor de Stad Lokeren -die participeert in de vzw als lid van de Algemene Vergadering.
De bijdrage voor de gemeenten blijft onveranderd: maximum 0,80 euro per inwoner en de laatst betaalde bijdrage voor 2020 bedroeg 1085 euro op basis van 0,02738 euro per inwoner.
Aan de raad wordt gevraagd om de statutenwijziging goed te keuren.
De statutenwijziging met intern reglement wordt goedgekeurd en aan de vertegenwoordigers van de stad, mevrouw schepen Marina Van Hoorick als effectief en mevrouw Els Van Branden als plaatsvervanger, wordt gemeld om het agendapunt over de statutenwijziging met intern reglement goed te keuren tijdens de algemene vergadering van TOV op 24 juni 2021.
Gelet op de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP) van 7 december 1998;
Gelet op het koninklijk besluit houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de [politiezone] (ARPC) van 5 september 2001;
Gelet op de omzendbrief PLP 33 betreffende de jaarrekening 2002 van de politiezones-Algemene directie-Veiligheid en preventie-Directie Politiebeheer van 27 oktober 2003;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 60 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2021 van 18 november 2020;
Gelet op het ministerieel besluit houdende de definitieve bedragen en de correctie van de indexatie van de federale basisdotatie voor het jaar 2020 van 15 januari 2021.
Gelet op het verslag van de begrotingscommissie betreffende de begrotingswijziging 2021-1 van 1 april 2021 waar positief advies omtrent de wettelijkheid en de verwachte financiële weerslag werd gegeven.
Overwegende dat het administratief ontwerp van de begrotingswijziging 2021-1 door de bijzondere rekenplichtige werd gefinaliseerd; dat na kennisneming door het college van burgemeester en schepen op 17 mei 2021 het ontwerp werd geagendeerd op de financiële commissie van 25 mei 2021 voor advies; dat mits positief advies van de financiële commissie het ontwerp kon worden geagendeerd op de gemeenteraad van 31 mei 2021
Overwegende dat de begrotingswijziging 2021-1 voorziet in de aanpassingen aan het geraamd algemeen budgetresultaat 2021 zoals te vinden in bijlage.
Het administratief ontwerp van de begrotingswijziging 2021-1 door de bijzondere rekenplichtige werd gefinaliseerd. Het college van burgemeester en schepenen heeft op 17 mei 2021 kennis genomen van dit ontwerp, dat tevens voor advies wordt besproken op de financiële commissie van 25 mei 2021.
De begrotingswijziging 2021-1 voorziet in aanpassingen aan de oorspronkelijke politiebegroting 2021, goedgekeurd op de GR van 14 december 2020.Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de begrotingswijziging 2021-1 voor de politiezone Lokeren vast te willen stellen.
De gemeenteraad stelt het administratief ontwerp van de begrotingswijziging 2021-1 van de politiezone Lokeren opgesteld door de bijzondere rekenplichtige vast.
Voor goedkeuring worden aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen bezorgd:
- een afschrift van dit besluit
- de begrotingswijziging 2020-1 en bijhorende bijlagen in twee papieren exemplaren
- een samenvattend overzicht elektronisch via e- mailadres toezicht.OVL@ibz.fgov.be
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB genoemd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BVR BBC 2020 genoemd;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op het managementteam op 12 mei 2021;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 ter kennisname werd geagendeerd op het vast bureau van 17 mei 2021;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op de financiële commissie van 25 mei 2021 en werd geadviseerd;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 voldoet aan de evenwichtscriteria;
Overwegende dat op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor de jaren 2020-2025 positief zijn;
Overwegende dat de voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in overeenstemming is met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020;
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op het managementteam op 12 mei 2021 en op het schepencollege van 17 mei 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 zal besproken en geadviseerd worden op de financiële commissie van 25 mei 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 voldoet aan de evenwichtscriteria. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor de jaren 2020-2025 positief zijn.
De voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 opgemaakt.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 wordt vastgesteld.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 bestaande uit de wijzigingen strategische nota, de financiële nota en de aangepaste toelichting wordt in zijn geheel vastgesteld volgens het voorliggende beleidsdocument.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt uitsluitend voor juridische entiteit Stad Lokeren en betreft de kredieten in bijlage.
Het beleidsrapport wordt gepubliceerd op de website van de stad Lokeren.
Afschrift van dit besluit wordt in het kader van het algemeen administratief toezicht binnen 10 dagen via het digitaal loket overgemaakt aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Vlaamse Regering.
Het digitaal beleidsrapport wordt in het kader van het algemeen administratief toezicht via BBCDR overgemaakt aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Vlaamse Regering.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BVR BBC 2020 genoemd;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd;
Gelet op omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op het managementteam op 12 mei 2021;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd ter kennisname geagendeerd op de collegevergadering van 17 mei 2021;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 op de financiële commissie van 25 mei 2021 werd geadviseerd.
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 voldoet aan de evenwichtscriteria;
Overwegende dat op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor de jaren 2020-2025 positief zijn;
Overwegende dat de voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in overeenstemming is met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020;
Gelet op de vaststelling van de gemeenteraad voor het gedeelte van STAD Lokeren op 31 mei 2021;
Gelet op de vaststelling van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn voor het gedeelte van OCMW Lokeren op 31 mei 2021;
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op het managementteam op 12 mei 2021 en op de collegevergadering van 17 mei 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 zal besproken en geadviseerd worden op de financiële commissie van 25 mei 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 voldeed aan de evenwichtscriteria. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge positief zijn.
De voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 opgemaakt.
De aanpassing van het meerjarenplan 2021-1 werd vastgesteld door de Gemeenteraad voor het gedeelte van Stad Lokeren en vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn voor het gedeelte van OCMW Lokeren.
De vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 31 mei 2021 voor entiteit OCMW Lokeren wordt goedgekeurd.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 bestaande uit de wijzigingen strategische nota, de financiële nota en de aangepaste toelichting wordt in zijn geheel vastgesteld volgens het voorliggende beleidsdocument.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt uitsluitend voor juridische entiteit stad en betreft de kredieten in bijlage.
Afschrift van dit besluit wordt gepubliceerd op de website van stad Lokeren.
Afschrift van dit besluit wordt in het kader van het algemeen administratief toezicht binnen 10 dagen via het digitaal loket overgemaakt aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Vlaamse Regering.
Afschrift van dit besluit wordt in het kader van het algemeen administratief toezicht via BBCDR overgemaakt aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Vlaamse Regering.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus, dat uitvoering en inhoudelijke invulling geeft aan de artikelen 146, 147 en151 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, zoals gewijzigd bij decreet van 23 januari 2009;
Overwegende dat de lijst van de nominatief verleende subsidies op basis van de BBC-regelgeving een verplicht onderdeel was van het luik toelichting, opgenomen in het beleidsdocument budget;
Overwegende dat de evaluatie van de BBC-regels geleid heeft tot wijziging en vereenvoudiging van deze regelgeving;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB);
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020);
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (MB BBC 2020);
Gelet op de omzendbrief BB 2018 KB/ABB 2018/2 van 20 juli 2018 houdende de onderrichtingen van de Vlaamse Minister voor binnenlands bestuur betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen van de lokale besturen;
Overwegende dat de nieuwe BBC-wetgeving impliceert dat er niet langer een apart beleidsdocument budget wordt opgemaakt en daarnaast ook de decentrale verplichting komt te vervallen om de lijst van toegekende nominatieve subsidies als een lijst, opgenomen in het beleidsdocument budget door de Gemeenteraad te laten vaststellen;
Overwegende dat het aan de Gemeenteraad toekomt om deze nominatieve subsidies toe te kennen, dat deze bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies bevestigd wordt in artikel 41, 23° van het DLB;
Gelet op de omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 Binnenlands bestuur over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat bijgevolg deze lijst voor goedkeuring wordt voorgelegd;
Gelet op het visum van de financieel directeur;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Aan de raad wordt gevraagd om de lijst van nominatieve subsidies voor het boekjaar 2021 en alle werkingssubsidies en investeringssubsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
De lijst van nominatieve subsidies voor het boekjaar 2021 en alle werkingssubsidies en investeringssubsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 door Stad Lokeren goed te keuren.
Gelet op:
- het bijzonder bestek waar het stelt (punt 4.5): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale (onder de vorm van een opdrachtencentrale) voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal.
Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om ICT-Infrastructuur in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
(…)
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als opdrachtencentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst) :
* Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
- het bijzonder bestek waar het stelt (punt 4.6): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelend toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
- Het bijzonder bestek waar het stelt (punt 4.3): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever – net als elke andere afnemer – steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd”;
Overwegende hetgeen volgt:
De stad Lokeren dient zeer regelmatig ICT-infastructuur (Smartphones, tablets, laptops, pc’s, scanners, servers, data-opslag, smartboards, ed….) aan te kopen.
Het afdelingshoofd ICT stelt voor om toe te treden tot de aankoopcentrale C-Smart en zo vrijblijvend een beroep te doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van bovenvermelde materialen aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT-Infrastructuur” (Bestek CSMRTINFRA19).
Het is aangewezen dat de stad Lokeren gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De stad Lokeren kan gebruik maken van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Deze raamovereenkomst werd gegund door Cipal dv via een openbare procedure (op Europees niveau). Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale voor o.a. alle Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen.
De raad van bestuur van Cipal dv besliste op 25/7/2019 om voornoemde opdracht te gunnen aan Centralpoint België nv. De looptijd van de opdracht bedraagt 4 jaar te rekenen vanaf de datum van gunning door de raad van bestuur van Cipal dv van 25/07/2019.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de aankoopcentrale C-Smart goed te keuren zodat een beroep kan gedaan worden op de dienstverlenende vereniging Cipal als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst “Aankoop van ICT-Infrastructuur” (bestek nr. CSMRTINFRA19).
De stad Lokeren treedt toe tot de aankoopcentrale C-Smart en doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT-Infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van ICT-Infrastructuur” (Bestek CSMRTINFRA19).
Voormelde opdracht werd gegund aan Centralpoint België nv, met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B te 3110 Rotselaar (thans Nieuwlandlaan 111/203 te 3200 Aarschot)voor 4 jaar te rekenen vanaf de datum van gunning door de raad van bestuur van Cipal dv van 25/07/2019 (= periode 25/07/2019-24/07/2023).Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Gelet op:
- het bijzonder bestek waar het stelt (punt 4.5): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale (onder de vorm van een opdrachtencentrale) voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal.
Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om ICT-software in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
(…)
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als opdrachtencentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst) :
* Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
- het bijzonder bestek waar het stelt (punt 4.6): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelend toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
- Het bijzonder bestek waar het stelt (punt 4.3): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever – net als elke andere afnemer – steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd”;
Overwegende hetgeen volgt:
De stad Lokeren dient zeer regelmatig standaardsoftware (o.a toepassingen voor systeembeheer en officetoepassingen die geleverd worden door volgende leveranciers : Microsoft, Citrix, Adobe, Autodesk, Thycotic, Avepoint, Netwrix, Secubear, …) aan te kopen.
Het afdelingshoofd ICT stelt voor om toe te treden tot de aankoopcentrale C-Smart en zo vrijblijvend een beroep te doen op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van bovenvermelde standaardsoftware aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware”.
Het is aangewezen dat de stad Lokeren gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De stad Lokeren kan van de mogelijkheid gebruik maken tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Deze raamovereenkomst werd gegund door Cipal dv via een openbare procedure (op Europees niveau). Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale voor o.a. alle Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen.
De raad van bestuur van Cipal dv besliste op 25/7/2019 om voornoemde opdracht te gunnen aan Comparex Belgium bvba (Software One). De looptijd van de opdracht bedraagt 4 jaar te rekenen vanaf de datum van gunning door de raad van bestuur van Cipal dv van 25/07/2019.
Het college van burgemeester en schepenen wordt verder belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd om de toetreding tot de aankoopcentrale C-Smart goed te keuren zodat een beroep kan gedaan worden op de dienstverlenende vereniging Cipal als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst “Aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware” (bestek nr. CSMRSOFT19).
De stad Lokeren treedt toe tot de aankoopcentrale C-Smart en doet een beroep op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware aangeboden via de raamovereenkomst “Aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware” (Bestek CSMRTSOFT19).
Voormelde opdracht werd gegund voor 4 jaar te rekenen vanaf de datum van gunning door de raad van bestuur van Cipal dv van 25/07/2019 (= periode 25/07/2019-24/07/2023).Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering. De effectieve bestellingen gebeuren op afroep naargelang de noodwendigheid onder de vorm van een bestelbon (< € 30.000 excl. btw) of een formele SC-beslissing (> € 30.000 excl. btw).
De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan 2020-2025 op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem, algemene rekening en eventuele actiecode.
Overwegende dat deze beslissing volgens de Nieuwe Gemeentewet dient bekrachtigd te worden op de eerstvolgende gemeenteraad, zoniet vervalt deze verordening.
Naar aanleiding van de zeer snelle verspreiding van het coronavirus COVID-19 in België en de naburige landen werd op 13 maart 2020 beslist om in België dringende maatregelen te nemen om de verspreiding van de epidemie tegen te gaan ter bescherming van de openbare gezondheid. Onder deze maatregelen viel de tweede sluiting van de horecagelegenheden vanaf 19 oktober 2020.
Op 14 april 2021 besliste de Nationale Veiligheidsraad dat de horeca vanaf 8 mei 2021 hun terrassen mogen heropenen mits het respecteren van de opgelegde veiligheidsvoorwaarden i.f.v. de COVID-19 pandemie zoals de afstandsregel tussen de klanten van 1,S0m.
In het kader van de heropstart van de horeca en de hiermee gepaard gaande maatregelen is het aangewezen om een grotere terrasruimte te voorzien voor horecazaken dan voorzien in het politiereglement deel 3 artikel 154, goedgekeurd op de gemeenteraad van 14/12/2020.
Het stadsbestuur Lokeren heeft reeds de mogelijkheid voorzien om een uitbreiding van het bestaande horecaterras te vragen, mits dit mogelijk is binnen de beschikbare ruimte en wanneer de verkeersveiligheid hiermee niet in het gedrang komt.
De burgemeester heeft hiervoor op 19 april 2021 een besluit uitgevaardigd dat het mogelijk maakt voor horecazaken om toelating te vragen tot het plaatsen van een tent of overkapping op hun reeds goedgekeurde terras.
Overeenkomstig de Nieuwe Gemeentewet artikel 135 §2 wordt dit besluit ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 19 april 2021: “Aanvullende lokale maatregelen ter ondersteuning van de horeca i.h.k.v. de corona-maatregelen“.
Er werd een aanvraag ingediend door Tuinwijk, met betrekking tot een verkaveling met aanleg van wegenis gelegen te Lokeren, in de Ploegstraat, 3 de afdeling, sectie D, 769A2, 796L, 797C, 766C, 766/02G, 768B
Deze verkaveling is bestemd voor woningen, bestaande uit 36 loten voor eengezinswoningen en twee loten voor gemeenschapswonen.
De verkaveling voorziet te aanleg van een nieuwe straat waardoor het nodig is een beslissing te treffen nopens het tracé van de straat. De nieuwe wegenis sluit aan op de Ploegstraat.
Voor langzaam verkeer en voor hulpdiensten is er ook een verbinding naar de Vijgenstraat.
Aan de zuidkant van de projectzone wordt een groenzone voorzien.
Binnen deze aanvraag voor nieuwe wegenis, omvat de aanvraag ook een beperkte verlegging van buurtweg nr. 101 (Vijgenstraat). Op deze wijze wordt de bedding van de buurtweg zeer beperkt verplaatst naar de nieuw aan te leggen wegenis (zie rooilijnplan).
De wijziging van een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De buurtweg wordt een klein stukje verlegd om een volwaardige aansluiting aan de Ploegstraat te realiseren en een verbinding te maken met het nieuwe woonproject.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De buurtweg is dienstig voor langzaam en gemotoriseerd verkeer. Daarnaast worden er ook paden voor langzaam verkeer gecreëerd binnen het project.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanpalende percelen blijven bereikbaar. De verkeersveiligheid wordt verbeterd aangezien er ook paden worden aangelegd uitsluitend bestemd voor langzaam verkeer.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 11/02/2021 tot 12/03/2021. Er werden tijdens dit openbaar onderzoek 2 bezwaren ingediend;
De bezwaren opvatten volgende elementen:
Bezwaarschrift 1:
- Er wordt een fiets- en wandelpad en wadi voorzien. Om de privacy van de woning in de Ploegstraat te verhogen zou het beter zijn om de wadi naast het perceel aan te leggen, met daarachter het fiets- en wandelpad. (opnemen in voorwaarde?)
- Omwille van de waterproblemen in het verleden vraagt men of de capaciteit van de wadi voldoende groot is en of er een oplossing komt voor de aansluiting van de riolering van de Ploegstraat aan de Heirbrugstraat.
Bezwaarschrift 2:
- Door het oprichten van het gebouw achter de woning wordt gevreesd voor een negatieve impact op de privacy. Voorwaarde opleggen van haag thv achterste perceelsgrenzen van de loten 1 tem 10 die grenzen aan de woning langsheen de Ploegstraat. Op het lot 10 dienen tevens 5 hoogstammige bomen te worden aangeplant op de achterste perceelsgrens om de privacy van de achterliggende woningen te beschermen.
De bezwaren worden als volgt behandeld:
- De ligging van de wadi en het fiets- en wandelpad kan worden opgewisseld om de privacy van de aanpalenden te verbeteren. Dit wordt in de voorwaarden aan de vergunning opgenomen.
- Aquafin heeft een gunstig advies verleend aan de aanvraag. Omdat er in het verleden wateroverlast optrad op het eind van de Ploegstraat omwille van een hoge druklijn in de riolering van de Heirbrugstraat die kon terugsteken, wordt nu voorzien de geplande ontwikkeling en de gemengde riolering van de Ploegstraat aan te sluiten op de Heirbrugstraat via een opvoergemaal. Hierdoor zou het onmogelijk moeten zijn voor het water afkomstig van de Heirbrugstraat om terug te steken naar de Ploegstraat.
- Om de privacy van de woningen in de Ploegstraat te verbeteren zal in de voorwaarden aan de vergunning worden opgelegd dat er ter hoogte van de achterste perceelsgrenzen van de loten 1 tem 10 die grenzen aan de woning langsheen de Ploegstraat een haag moeten worden aangeplant. Op het lot 10 dienen tevens 5 hoogstammige bomen te worden aangeplant.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20;
Er werd een aanvraag ingediend door Tuinwijk, met betrekking tot een verkaveling met aanleg van wegenis gelegen te Lokeren, in de Ploegstraat, 3 de afdeling, sectie D, 769A2, 796L, 797C, 766C, 766/02G, 768B
Deze verkaveling is bestemd voor woningen en bestaat uit 36 loten voor eengezinswoningen en twee loten voor gemeenschapswonen.
De verkaveling voorziet de aanleg van een nieuwe straat die aansluit op de Ploegstraat. Voor langzaam verkeer en voor hulpdiensten is er ook een verbinding naar de Vijgenstraat. Aan de zuidkant van de projectzone wordt een groenzone voorzien.
Binnen deze aanvraag voor nieuwe wegenis, omvat de aanvraag ook een beperkte verlegging van buurtweg nr. 101 (Vijgenstraat). Op deze wijze wordt de bedding van de buurtweg zeer beperkt verplaatst naar de nieuw aan te leggen wegenis (zie rooilijnplan).
De wijziging van een weg dient door de gemeenteraad gemotiveerd te worden aan de hand van de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen: "Het decreet gemeentewegen heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om deze doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1 de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De buurtweg wordt een klein stukje verlegd om een volwaardige aansluiting aan de Ploegstraat te realiseren en een verbinding te maken met het nieuwe woonproject.
2 de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De buurtweg is dienstig voor langzaam en gemotoriseerd verkeer. Daarnaast worden er ook paden voor langzaam verkeer gecreëerd binnen het project.
3 de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen:
De aanpalende percelen blijven bereikbaar. De verkeersveiligheid wordt verbeterd aangezien er ook paden worden aangelegd uitsluitend bestemd voor langzaam verkeer.
4 wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief:
Niet van toepassing.
5 bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke actíviteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De behoeften van de toekomstige generaties worden niet aangetast omdat er geen functionele verbindingen verdwijnen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 11/02/2021 tot 12/03/2021. Er werden tijdens dit openbaar onderzoek 2 bezwaren ingediend;
De bezwaren opvatten volgende elementen:
Bezwaarschrift 1:
- Er worden een fiets- en wandelpad en wadi voorzien. Om de privacy van de woning in de Ploegstraat te verhogen zou het beter zijn om de wadi naast het perceel aan te leggen, met daarachter het fiets- en wandelpad. (opnemen in voorwaarde?)
- Omwille van de waterproblemen in het verleden vraagt men of de capaciteit van de wadi voldoende groot is en of er een oplossing komt voor de aansluiting van de riolering van de Ploegstraat aan de Heirbrugstraat.
Bezwaarschrift 2:
- Door het oprichten van het gebouw achter de woning wordt gevreesd voor een negatieve impact op de privacy. Voorwaarde opleggen van haag thv achterste perceelsgrenzen van de loten 1 tem 10 die grenzen aan de woning langsheen de Ploegstraat. Op het lot 10 dienen tevens 5 hoogstammige bomen te worden aangeplant op de achterste perceelsgrens om de privacy van de achterliggende woningen te beschermen.
De bezwaren worden als volgt behandeld:
- De ligging van de wadi en het fiets- en wandelpad kunnen worden omgewisseld om de privacy van de aanpalenden te verbeteren. Dit wordt in de voorwaarden aan de vergunning opgenomen.
- Aquafin heeft een gunstig advies verleend aan de aanvraag. Omdat er in het verleden wateroverlast optrad op het eind van de Ploegstraat omwille van een hoge druklijn in de riolering van de Heirbrugstraat die kon terugsteken, wordt de geplande ontwikkeling en de gemengde riolering van de Ploegstraat aangesloten op de Heirbrugstraat via een opvoergemaal. Hierdoor zou het onmogelijk moeten zijn voor het water afkomstig van de Heirbrugstraat om terug te steken naar de Ploegstraat.
- Om de privacy van de woningen in de Ploegstraat te verbeteren zal in de voorwaarden aan de vergunning worden opgelegd dat er ter hoogte van de achterste perceelsgrenzen van de loten 1 tem 10 die grenzen aan de woning langsheen de Ploegstraat een haag moeten worden aangeplant. Op het lot 10 dienen tevens 5 hoogstammige bomen te worden aangeplant.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het tracé voor de wegenis goed te keuren.
Het verleggen van de buurtweg nr 101 (Vijgenstraat) wordt goedgekeurd conform het rooilijnplan.
Het tracé van de straat, vervat in de verkavelingsaanvraag, ingediend door Tuinwijk, met betrekking tot een verkaveling gelegen te Lokeren, in de Ploegstraat , 3 de afdeling, sectie D, 769A2, 796L, 797C, 766C, 766/02G, 768B, wordt vastgesteld volgens het ingediend plan, mits volgende aanpassing: De ligging van het fietspad en de wadi ter hoogte van Ploegstraat huisnummer 13 dienen omgewisseld te worden zodat de wadi tussen het perceel en het fietspad ligt en de privacy van het aanpalend perceel wordt verbeterd.
De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden uit het advies van de dienst Infrastructuur:
Algemene bemerkingen op het dossier waarmee rekening moet gehouden worden:
1 ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN
Het stadsbestuur zal uitgenodigd worden bij alle voorafgaandelijke coördinatievergaderingen en werfvergaderingen met aannemer en/of nutsmaatschappijen alsook bij de rondgang voor de opmaak van de PV van ingebruikname voor fase 1, de voorlopige en de definitieve oplevering.
Fasering
Na uitvoering van fase 1 zal een PV van ingebruikname van de uitgevoerde werken worden opgemaakt (= geen oplevering!).
Na uitvoering van fase 2 gebeurt de voorlopige oplevering van zowel fase 1 als fase 2.
De definitieve oplevering gebeurt 2 jaar na de voorlopige oplevering voor zowel fase 1 als fase 2.
Start van de werken
Uitvoering
Daarnaast zal de stadsdienst Wegen en Rioleringen i.f.v. de latere overdracht, een bijkomend bestendig toezicht uitoefenen.
Voor de werfopvolging geldt:
PV van ingebruikname fase 1
Voorlopige oplevering (na fase 1 en 2)
Definitieve oplevering
Overdracht gronden
De metingsplannen voor de grondafstand (digitaal en op papier), de oorsprong van eigendom, de afpaling van de over te dragen gronden en de bodemattesten worden door en op kosten van de verkavelaar opgemaakt en uitgevoerd.
De kosten van de grondafstanden, met inbegrip van de registratie- en notariskosten en kosten van overschrijving op het hypotheekkantoor, vallen volledig ten laste van de verkavelaar.
2 TECHNISCHE BEPALINGEN
Algemeen
Waterafvoer
Hierbij stelt de code van goede praktijk dat slechts naar een volgende stap mag overgegaan worden als bewezen is dat de vooropgestelde maatregel technisch niet haalbaar is.
Slechts wanneer de beste beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaten, mag het hemelwater overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden geloosd in de openbare riolering.
Eventueel wordt een houten beschoeiing voorzien (hoogte ½ van de totale hoogte van de gracht), daarboven komt een talud 4/4.
Op de plannen moet de maaiveldniveau ’s van de aanpalende percelen worden meegegeven zodat hier naartoe gewerkt kan worden. Bij ondiepe percelen dient erover gewaakt dat eventuele terrassen lager worden aangelegd dan de vloerpas zodat deze, en de rest van de tuin, niet hoger worden aangelegd als de aanpalende percelen.
Ingeval de regenwaterafvoer van de woning voorzien wordt naar een afwateringssloot is geen regenwateraansluitputje nodig. In dat geval moet de sloot ter hoogte van de afvoerbuis uitbekleed worden
Wegenis
Gezien de infiltratienota aangeeft dat er enkele zones niet goed infiltreren, voldoet de voorziene opbouw/bestrating niet. Verwacht wordt dat er schade zal optreden. Het studiebureau wordt gevraagd om voor de locaties waar waterdoorlatende verharding voorzien wordt de te beschouwen parameters nakijkt en een opbouw te voorzien die duurzaam en conform de voorschriften van het O.C.W. is.
Groenaanleg
Nutsvoorzieningen
De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden
uit het advies van de dienst mobiliteit:
- Een wandelpad wordt voorzien door de groenzone om een korte verbinding naar het pad richting Heirbrugstraat te creëren.
- Op schooldagen kan er binnen het tijdsvenster 7u30 tot 8u30 geen werftransport van en naar het project gebeuren.
- Bestuurders van de hoofdaannemer en de onderaannemers passen met elk voertuigtype hun rijgedrag aan in deze drukke verblijfsomgeving!
- De gevraagde vaste signalisatie wordt geplaatst door de verkavelaar.
De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden
uit het advies van de groenambtenaar en nav de ingediende bezwaren:
- Waardevolle bomen, die gezond en veilig staan, moeten behouden blijven voor zover ze op een positie staan die een duurzame toekomst toelaat. Indien er een overlapping zou zijn van een bestaande boom met de ontworpen positie van een nieuw te voorziene boom, dan hebben desgevallend de gezonde veilig staande waardevolle bomen voorrang en moeten die behouden worden.
- Alvorens met de vellingswerken (bouwrijp maken) te starten moet de leidend ontwerper / projectleider een rondgang voorzien met de groenambtenaar voor de beoordeling en de aanduiding van de te behouden bomen. Hierzonder kunnen de vellingen niet starten.
- Alle mogelijke voorzorgsmaatregelen ter bescherming van de waardevolle te behouden bomen moeten genomen worden.
- Ter hoogte van de achterste perceelsgrenzen van de loten 1 tem 10 die grenzen aan de woning langsheen de Ploegstraat moet een groenblijvende haag (hoogte 2m) worden aangeplant. Op het lot 10 dienen ter hoogte van de achterste perceelsgrens tevens 5 hoogstammige bomen te worden aangeplant.
De eigenaar van de verkaveling is gehouden de gronden tussen de rooilijnen, samen met de infrastructuurwerken en nutsvoorzieningen, aan de stad over te dragen. De overdracht gebeurt vrij en onbelast en zonder kosten voor de stad, om niet aan haar af te staan bij de voorlopige oplevering van de laatst uit te voeren werken. Deze overdracht zal gebeuren nadat de stad zijn goedkeuring heeft gehecht aan het proces-verbaal van voorlopige oplevering van de laatste fase. De afgevaardigde van de stad zal daartoe op de voorlopige aanvaarding uitgenodigd worden. De eigenaar van de verkaveling zal instaan voor het aanduiden van een notaris en de kosten voor de notariële akte dragen.
Alle zones die overgedragen dienen te worden dienen tot TEGEN de perceelsgrens met de aanpalende percelen te gebeuren.
De verkavelaar verbindt zich er toe om de wegenis- en rioleringswerken als opdrachtgever te blijven opvolgen tot en met de definitieve oplevering. Hij zal alle prestaties leveren of kosten dragen die noodzakelijk zijn tot het PV van definitieve oplevering is opgemaakt en door het stadsbestuur aanvaard is.
Overwegende dat onderwijsinstellingen deeltijds kunstonderwijs per schooljaar twee facultatieve verlofdagen en 2 pedagogische studiedagen vrij kunnen toewijzen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17.04.1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap;
Gelet op het voorstel van de directies van de Kunstacademie Ter Beuken om de facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen te plaatsen op volgende data:
- Facultatieve verlofdagen:27.05.2022 en 28.05.2022
- Pedagogische studiedagen: 08.12.2021 en 23.03.2022
Gelet op het protocol en de notulen van het afzonderlijk bijzonder comité onderwijs van 11.05.2021;
Gelet het decreet lokaal bestuur;
Per schooljaar kunnen de onderwijsinstellingen twee facultatieve verlofdagen en 2 dagen pedagogische studiedagen toewijzen.
De directies van de Kunstacademie Ter Beuken stelt voor om de facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen te plaatsen op volgende data:
- Facultatieve verlofdagen:27.05.2022 en 28.05.2022
- Pedagogische studiedagen: 08.12.2021 en 23.03.2022
Tijdens het afzonderlijk bijzonder comité onderwijs van 11.05.2021 werd deze kalender ook voorgelegd en waren er geen opmerkingen.
De schoolkalender 2021-2022 van de Kunstacademie Ter Beuken vast te stellen met volgende facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen:
- Facultatieve verlofdagen:27.05.2022 en 28.05.2022Overwegende dat onderwijsinstellingen basisonderwijs per schooljaar twee facultatieve verlofdagen en 3 halve pedagogische studiedagen vrij kunnen toewijzen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17.04.1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap;
Gelet op het voorstel van de directies van de stedelijke basisscholen Spoele, Staakte en Eksaarde om de facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen te plaatsen op volgende data:
- Facultatieve verlofdagen:12.11.2021 en 02.05.2022
- Pedagogische studiedagen: 06.10.2021 (halve dag), 11.02.2022 (volledige dag)
Gelet op het protocol en de notulen van het afzonderlijk bijzonder comité onderwijs van 11.05.2021;
Gelet het decreet lokaal bestuur;
Per schooljaar kunnen de onderwijsinstellingen twee facultatieve verlofdagen en 3 halve dagen pedagogische studiedagtoewijzen.
De directies van de stedelijke basisscholen Spoele, Staakte en Eksaarde stellen voor om de facultatieve verlofdagen te plaatsen op volgende data:
- Facultatieve verlofdagen:12.11.2021 en 02.05.2022
- Pedagogische studiedagen: 06.10.2021 (halve dag), 11.02.2022 (volledige dag)
Tijdens het afzonderlijk bijzonder comité onderwijs van 11.05.2021 werd deze kalender ook voorgelegd en waren er geen opmerkingen.
De schoolkalender 2021-2022 van de stedelijke basisscholen vast te stellen met volgende facultatieve verlofdagen en pedagogische studiedagen:
- Facultatieve verlofdagen: 12.11.2021 en 02.05.2022
- Pedagogische studiedagen: 06.10.2021 (halve dag), 11.02.2022 (volledige dag).
Gelet op het besluit van de Burgemeester d.d. 26 april 2021 waarbij een inspecteur dienst wijk met ingang van 1 oktober 2021 het stelsel van non-activiteit voorafgaand aan de pensionering wordt toegestaan;
dat er bijgevolg een betrekking van inspecteur van politie - dienst wijk vacant is binnen de formatie van het operationeel personeel;
Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;
Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 2 van het KB d.d. 30 maart 2001, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 april 2013, tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepalingen zijn opgenomen inzake de regeling van de mobiliteit;
Overwegende dat art. VI.II.15 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien geen beslissing genomen wordt om geen wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
Overwegende dat voorgesteld wordt om geen wervingsreserve vast te stellen;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het K.B. van 14 april 2013 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten aangaande de eerste aanwijzing van de personeelsleden van het operationeel kader en het M.B. van 16 april 2013 tot wijziging van het UBPOL;
Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Gelet op het KB van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Op 1 oktober 2021 gaat een inspecteur van politie, dienst wijk, in non-activiteit voorafgaand aan het pensioen (NAVAP).
De vrijgekomen betrekking wordt aldus vacant verklaard als een betrekking van inspecteur van politie – dienst wijk.
De functie van inspecteur van politie – dienst wijk is geen gespecialiseerde betrekking.
De heer Dirk De Paepe, Korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling, waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001 en volgende selectiewijze vast te stellen nl.
- Het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt
- Het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef
Er wordt voorgesteld geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het niet aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
In de formatie van het operationeel personeel van de politie een betrekking van inspecteur van politie - dienst wijk vacant te verklaren.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
Een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Overwegende dat bij gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021, de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren werd vastgesteld als volgt:
1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau statutair)
1 fulltime equivalent adviseur/jurist 2° klasse (A-niveau statutiar)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent milieu (B-niveau statutair)
10 fulltime equivalent assistent (C-niveau statutair)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau contractueel)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;
Overwegende dat voor de dienst LIK & Gerechtelijk bureel organiek vier statutaire assistenten niveau C zijn voorzien;
Overwegende dat de dienst LIK & Gerechtelijk bureel momenteel bestaat uit twee statutaire assistenten (niveau C), één contractuele assistent (niveau C) en één contractuele bediende (niveau D) uitdovend;
Overwegende dat de korpschef deze belangrijke posities binnen de organisatie wil bemannen met statutaire personeelsleden van C-niveau;
Overwegende dat bijgevolg één statutaire betrekking van assistent (niveau C) dienst LIK & Gerechtelijk bureel, vacant dient te worden verklaard binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van politie;
Overwegende dat de heer Dirk De Paepe, korpschef, voorstelt om een betrekking van assistent (niveau C), dienst LIK & Gerechtelijk bureel vacant te verklaren in de mobiliteitscyclus 2021-03;
Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;
Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 2 van het KB d.d. 30 maart 2001, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 april 2013, tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepalingen zijn opgenomen inzake de regeling van de mobiliteit;
Overwegende dat art. VI.II.15 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien een beslissing genomen wordt om een wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
Overwegende dat voorgesteld wordt om geen wervingsreserve vast te stellen;
Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 1, Afdeling II van het KB dd. 30 maart 2001 bepalingen zijn opgenomen inzake de eerste aanwijzing van een personeelslid van het administratief en logistiek kader, dat enkel van toepassing is op het personeelslid dat is benoemd overeenkomstig art. V.II.6 van hetzelfde KB dd. 30 maart 2001;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Gelet op het KB van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
De aanpassing van de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren die werd vastgesteld als volgt :
1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau statutair)
1 fulltime equivalent adviseur/jurist 2° klasse (A-niveau statutair)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent milieu (B-niveau statutair)
10 fulltime equivalent assistent (C-niveau statutair)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau contractueel)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan
Voor de dienst LIK & Gerechtelijk bureel is organiek vier statutaire assistenten niveau C voorzien.
De dienst LIK & gerechtelijk secretariaat bestaat momenteel uit 2 statutaire assistenten (niveau C), 1 contractuele assistent (niveau C) en 1 contractuele bediende (niveau D) uitdovend.
De korpschef wil deze belangrijke posities binnen de organisatie bemannen met statutaire personeelsleden van C-niveau.
Bijgevolg is er één betrekking van assistent (niveau C), dienst LIK & gerechtelijk secretariaat, vacant binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van de politie.
De heer De Paepe Dirk, korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren in de mobiliteitscyclus 2021-03.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het niet aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
In de statutaire formatie van het administratief en logistiek personeel van de PZ Lokeren één betrekking van assistent (niveau C) – dienst LIK & Gerechtelijk bureel - vacant te verklaren.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
Geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Overwegende dat bij gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021, de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren werd vastgesteld als volgt:
1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau statutair)
1 fulltime equivalent adviseur/jurist 2° klasse (A-niveau statutiar)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent milieu (B-niveau statutair)
10 fulltime equivalent assistent (C-niveau statutair)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau contractueel)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan;
Overwegende;
- dat de Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;
- dat een bijkomende investering in politie en veiligheid steeds gepaard gaat met de aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;
- dat de permanente evoluties binnen de politionele ICT-omgeving ons noodzaakt hierin bijkomend te investeren, en dat één bijkomende consulent niveau B gespecialiseerd in ICT hiervoor dient aangeworven te worden.
Overwegende dat het een gespecialiseerde betrekking betreft;
Overwegende dat de heer Dirk De Paepe, korpschef, voorstelt om deze betrekking vacant te verklaren binnen de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel van de PZ Lokeren;
Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 2 van het KB d.d. 30 maart 2001, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 april 2013, tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepalingen zijn opgenomen inzake de regeling van de mobiliteit;
Overwegende dat art. VI.II.15 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien een beslissing genomen wordt om een wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
Overwegende dat voorgesteld wordt om geen wervingsreserve vast te stellen;
Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 1, Afdeling II van het KB dd. 30 maart 2001 bepalingen zijn opgenomen inzake de eerste aanwijzing van een personeelslid van het administratief en logistiek kader, dat enkel van toepassing is op het personeelslid dat is benoemd overeenkomstig art. V.II.6 van hetzelfde KB dd. 30 maart 2001;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Gelet op het KB van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Gelet de aanpassing van de statutaire personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de PZ Lokeren die werd vastgesteld als volgt :
1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau statutair)
1 fulltime equivalent adviseur/jurist 2° klasse (A-niveau statutair)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent ICT (B-niveau statutair)
1 fulltime equivalent consulent milieu (B-niveau statutair)
10 fulltime equivalent assistent (C-niveau statutair)
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau contractueel)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
Aangezien de Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in veiligheid én politie;
- dat een bijkomende investering in politie en veiligheid steeds gepaard gaat met de aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;
- dat de permanente evoluties binnen de politionele ICT-omgeving ons noodzaakt hierin bijkomend te investeren, en dat één bijkomende consulent niveau B gespecialiseerd in ICT hiervoor dient aangeworven te worden.
Voor de invulling van deze functie wordt deze betrekking aldus vacant verklaard als een betrekking van consulent ICT (niveau B), dienst beleidsondersteuning & PLIF.
Overwegende dat de consulent ICT (niveau B), dienst beleidsondersteuning & PLIF een gespecialiseerde betrekking betreft ;
De heer Dirk De Paepe, Korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling, waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
De betrekkingen niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring, de selectiewijze en het niet aanleggen van een wervingsreserve voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
In de statutaire formatie van het administratief en logistiek personeel van de PZ Lokeren één betrekking van consulent ICT (niveau B) vacant te verklaren.
Het betreft een gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
Geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Overwegende dat de statutaire personeelsformatie van het operationeel kader van de PZ Lokeren, laatst gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 22 februari 2021, voorziet in 4 inspecteurs van politie voor de dienst verkeer;
Overwegende dat ondanks diverse mobiliteitsrondes gecombineerd met publiciteitscampagnes voor deze bijzonder belangrijke opdrachten, de politiezone er niet in slaagt de 4 bestaande vacatures van inspecteur van politie voor de dienst verkeer invulling te geven, zelfs niet gedeeltelijk;
Overwegende :
- dat gezien het belang van de verkeersveiligheid binnen onze stad men dringend tijdelijke maatregelen dient te nemen teneinde deze functionaliteit alsnog invulling te kunnen geven.
- dat de korpschef wenst om buiten de formatie 2 contractuele agenten van politie aan te werven voor haar verkeersdienst dewelke gefinancierd zullen worden met het verkeersveiligheidsfonds.
- dat deze contractuele aanwerving op basis van een jaarcontract heeft aldus geen impact heeft op de politiebegroting.
- dat na twee jaar kaderanciënniteit de contractuele agenten van politie kunnen postuleren voor een functie inspecteur van politie binnen onze verkeersdienst.
Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;
Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 2 van het KB d.d. 30 maart 2001, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 april 2013, tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepalingen zijn opgenomen inzake de regeling van de mobiliteit;
Overwegende dat art. VI.II.15 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekking, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er een wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien geen beslissing genomen wordt om geen wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
Overwegende dat voorgesteld wordt om geen wervingsreserve vast te stellen;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het K.B. van 14 april 2013 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten aangaande de eerste aanwijzing van de personeelsleden van het operationeel kader en het M.B. van 16 april 2013 tot wijziging van het UBPOL;
Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Gelet op het KB van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Politiezone Lokeren voorziet in haar organogram 4 inspecteurs van politie binnen haar verkeersdienst voor de uitvoering van verkeersgerelateerde opdrachten en acties zoals omschreven in het Zonaal Veiligheidsplan.
Ondanks diverse mobiliteitsrondes gecombineerd met publiciteitscampagnes voor deze bijzonder belangrijke opdrachten, slaagt de politiezone er niet in om de 4 bestaande vacatures invulling te geven.
Gezien het belang van de verkeersveiligheid binnen onze stad dient men dringend tijdelijke maatregelen te nemen teneinde deze functionaliteit alsnog invulling te kunnen geven.
De PZ Lokeren wenst buiten haar formatie 2 contractuele agenten van politie aan te werven voor haar verkeersdienst dewelke gefinancierd zullen worden met het verkeersveiligheidsfonds. Deze contractuele aanwerving op basis van een jaarcontract heeft aldus geen impact op de politiebegroting.
Na twee jaar kaderanciënniteit kunnen de contractuele agenten van politie postuleren voor een functie inspecteur van politie binnen onze verkeersdienst.
Volgende opdrachten (niet limitatief) zullen door de agenten van politie binnen de verkeersdienst uitgevoerd worden :
- Dagelijks toezicht op de verkeerswetgeving
- Dagelijkse snelheidscontroles met de beschikbare voertuigen en toestellen
- Toezicht op de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in de stad
- Verkeerstoezicht tijdens evenementen en sportwedstrijden
- Acties organiseren op de killers in het verkeer
De heer Dirk De Paepe, korpschef, stelt voor om deze betrekking vacant te verklaren via de mobiliteitsregeling, waarvan de nadere regels worden vastgesteld bij KB van 20 november 2001.
Aan de raad wordt voorgesteld om volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de korpschef onder wiens bevoegdheid de vacante betrekking valt;
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Er wordt voorgesteld een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Aan de raad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde vacantverklaring van 2 contractuele agenten van politie buiten formatie en de selectiewijze.
Buiten de formatie van het operationeel personeel van de politie twee contractuele betrekkingen van agent van politie - dienst verkeer vacant te verklaren.
Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.
De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.
Volgende selectiewijze vast te stellen:
- het houden van een interview met de verschillende kandidaten door de korpschef of zijn gemachtigde.
Geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.