Gelet op de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021;
Gelet op de vigerende wetgeving;
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB genoemd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BVR BBC 2020 genoemd;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd;
Gelet op omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 houdende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op het managementteam van 12 mei 2021;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 ter kennisname werd geagendeerd op het vast bureau van 17 mei 2021;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op de financiële commissie van 25 mei 2021 en werd geadviseerd;
Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 voldoet aan de evenwichtscriteria;
Overwegende dat op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor de jaren 2020-2025 positief zijn;
Overwegende dat de voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in overeenstemming is met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020;
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 werd besproken op het managementteam op 12 mei 2021 en op het vast bureau van 17 mei 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 zal besproken en geadviseerd worden op de financiële commissie van 25 mei 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 voldoet aan de evenwichtscriteria. Op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat, de autofinancieringsmarge en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor de jaren 2020-2025 positief zijn.
De voorgelegde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 is opgemaakt in overeenstemming met de regels van DLB, BVR BBC2020, MB BBC2020 en de richtlijnen van de omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 wordt vastgesteld.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 2021-1 bestaande uit de wijzigingen strategische nota, de financiële nota en de aangepaste toelichting wordt in zijn geheel vastgesteld volgens het voorliggende beleidsdocument.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gebeurt uitsluitend voor juridische entiteit OCMW en betreft de kredieten in bijlage.
Het beleidsrapport wordt gepubliceerd op de website van de stad Lokeren.
Afschrift van dit besluit wordt in het kader van het algemeen administratief toezicht binnen 10 dagen via het digitaal loket overgemaakt aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Vlaamse Regering.
Het digitaal beleidsrapport wordt in het kader van het algemeen administratief toezicht via BBCDR overgemaakt aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen en aan de Vlaamse Regering.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus, dat uitvoering en inhoudelijke invulling geeft aan de artikelen 146, 147 en 151 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, zoals gewijzigd bij decreet van 23 januari 2009;
Overwegende dat de lijst van de nominatief verleende subsidies op basis van de BBC-regelgeving een verplicht onderdeel was van het luik toelichting, opgenomen in het beleidsdocument budget;
Overwegende dat de evaluatie van de BBC-regels geleid heeft tot wijziging en vereenvoudiging van deze regelgeving;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB genoemd;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BBC 2020 genoemd;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd;
Gelet op de omzendbrief BB 2018 KB/ABB 2018/2 van 20 juli 2018 houdende de onderrichtingen van de Vlaamse Minister voor binnenlands bestuur betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen van de lokale besturen;
Overwegende dat de nieuwe BBC-wetgeving impliceert dat er niet langer een apart beleidsdocument budget wordt opgemaakt en daarnaast ook de decentrale verplichting komt te vervallen om de lijst van toegekende nominatieve subsidies als een lijst, opgenomen in het beleidsdocument budget door de OCMW-raad te laten vaststellen;
Overwegende dat het aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn toekomt om deze nominatieve subsidies toe te kennen, dat deze bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies bevestigd wordt in artikel 41, 23° van het DLB;
Gelet op de omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 Binnenlands bestuur over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat bijgevolg deze lijst voor goedkeuring wordt voorgelegd;
Gelet op het visum van de financieel directeur;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de lijst van nominatieve subsidies voor het boekjaar 2021 en alle werkingssubsidies en investeringssubsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
De lijst van nominatieve subsidies voor het boekjaar 2021 en alle werkingssubsidies en investeringssubsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 door OCMW Lokeren wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur dd. 22.12.2017,
Overwegende dat door de Covid-pandemie de hulpvragen bij zelfstandigen vermoedelijk zullen toenemen,
Overwegende dat de hulpverlening terzake een specifieke kennis vereist,
dat deze kennis momenteel niet in detail bij de maatschappelijk werkers OCMW aanwezig is,
dat bovendien een OCMW pas financiële hulp kan verlenen als de zelfstandige effectief in financiële nood verkeert,
dat het bijgevolg geraadzaam is de zelfstandige preventief te begeleiden,
Situatieschets:
VZW Dyzo is een door de Vlaamse en Europese gesubsidieerde en erkende organisatie die kosteloos zelfstandigen in moeilijkheden helpt.
Contactname met deze organisatie kan individueel of via een andere hulpverleningsorganisatie.
Zelfstandigen die contact opnemen met het OCMW kunnen enkel financieel geholpen worden als zij in aanmerking komen voor het leefloon. In concreto betekent dit: indien hun zaak wordt stopgezet of in faling is gegaan. Vaak worden inlichtingen ingewonnen maar dan ontbreekt de nodige know-how. In beide gevallen is het niet eenvoudig het dossier samen te stellen.
Soms werden cliënten dan doorverwezen naar voornoemde organisatie.
Naar analogie met andere besturen (Beveren, Ninove, Geraadsbergen, …) verzoekt Dyzo om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan.
De overeenkomst behelst samengevat :
Voordelen:
Verplichtingen:
Aan de raad wordt gevraagd de overeenkomst goed te keuren.
De overeenkomst met vzw Dyzo wordt goedgekeurd.
Budget voorzien mits verschuiving van 3.000,- euro van rekening 64822500 BI 090001 (farmaceutische kosten) en verschuiving van 3.000,- euro van rekening 64821100 BI 090001 (verblijfskosten vreemde rusthuizen).
Gelet op het decreet lokaal Bestuur dd. 22 december 2017;
Gelet op Vlaams ministerieel besluit dd. 17.02.2021 'oproep voor projecten met een vernieuwend of experimenteel karakter;
Overwegende dat de geviseerde groep dak- en thuislozen met multipele problematiek, zich niet beperkt tot de stads- , gemeentegrenzen en een grensoverschrijdende aanpak aan te bevelen is;
Overwegende dat een samenwerkingsproject binnen de eerstelijnszones Waasland ZW en NO een antwoord wil bieden op deze problematiek door het aanbieden van duurzaam betaalbaar wonen met begeleiding, waarbij het 'housing first' principe voorgaat op alle andere problematiek;
Dat hiertoe een samenwerkingsakkoord tussen lokale besturen, sociaal verhuurkantoor Waasland, CAW, partners uit de zorg en Interwaas dient te worden afgesloten;
De huisvestingsproblematiek (slechte huisvesting, dakloosheid, thuisloosheid (sofaslapers)) blijft soms onder de radar maar is ook in Lokeren stijgend, cfr. stijging referentieadressen bij OCMW, uithuiszettingen.
Dit is echter een problematiek die zich niet aan stads- of gemeentegrenzen houdt én die vaak niet door één stad/gemeente kan opgelost worden. Vandaar dat er binnen de Eerstelijnszones Waasland ZW en NO overleg is opgestart om tot een gezamenlijke aanpak te komen.
Op korte termijn wordt een engagement gevraagd voor een eerste onderdeel van die gezamenlijke aanpak: het project ‘Housing First Waasland’.
Dergelijke projecten zetten maximaal in op huisvesting, zonder voorwaarden aan de cliënt en met maximale begeleiding. Reeds bestaande projecten wijzen immers uit dat huisvesting de start is om begeleiding op andere vlakken slaagkansen te geven. Anders is het vaak dweilen met de kraan open.
Voor dit project zijn de deelnemende partners, het Sociaal Verhuurkantoor (SVK), de steden/gemeenten van Eerstelijnszones Waasland ZW en NO, (met uitzondering van Moerbeke en Waasmunster), CAW Oost-Vlaanderen, mobiele teams Geestelijke Gezondheidszorg (psychiatrische thuiszorg).
Principe:
het Sociaal Verhuurkantoor Waasland (SVK) zal een woning vrijmaken in elke deelnemende gemeente/stad voor het project.
Zoals in hun gewone werking huurt het SVK een woning van een privéeigenaar en wordt de woning ‘doorverhuurd’ aan de cliënt.
De woningen voor dit project worden buiten de gewone toewijzingsprocedure gehouden. Ze worden toegewezen aan cliënten die voorgedragen worden door een commissie waar elke deelnemer (OCMW/CAW/Psych. Thuiszorg) deel van uitmaakt en kandidaten kan voor aanbrengen.
Kandidaten zijn minimum 3 maand dak- of thuisloos, of fysiek en/of geestelijk kwetsbaar en/of met verslavingsproblematiek, hebben nood aan intensieve begeleiding en kunnen een recht openen op een inkomen.
Er worden maximale begeleidingsafspraken gemaakt tussen de deelnemende partners.
Voordelen:
Engagementen:
Overweging:
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de deelname aan het project ‘Housing First Waasland’ en met het voorgestelde samenwerkingsprotocol.
De Raad voor Maatschappelijk welzijn is akkoord met het gezamenlijk indienen van het project Housing First in het kader van de oproep voor projecten met een vernieuwend of experimenteel karakter, dit met het doel om een coördinator Housing First aan te werven.
De Raad voor Maatschappelijk welzijn is akkoord om, conform het draaiboek begeleidingsteam, personeel vrij te stellen om dit project mee te ondersteunen.
De Raad voor Maatschappelijk welzijn is akkoord om vanaf 2022 tem 2025 jaarlijks 9.000,- euro vanuit BI 090007 te voorzien voor dit project.
De Raad voor Maatschappelijk welzijn is akkoord om het samenwerkingsprotocol "Versnelde toewijzing van een sociale huurwoning volgens Artikel 24, §2 Kaderbesluit Sociale huur" in deze context te onderschrijven.