Terug
Gepubliceerd op 27/10/2021

2021_GR_00178 - Durme Lokeren: Aanleg technische wegenis jaagpad (linkeroever) - Fase 2 (INFRA 2014/124 (deel 2021)). Goedkeuring bestek en kostenraming. Vaststellen wijze van gunnen.

Gemeenteraad
ma 13/09/2021 - 20:00 Stadhuis - raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00178 - Durme Lokeren: Aanleg technische wegenis jaagpad (linkeroever) - Fase 2 (INFRA 2014/124 (deel 2021)). Goedkeuring bestek en kostenraming. Vaststellen wijze van gunnen. 2021_GR_00178 - Durme Lokeren: Aanleg technische wegenis jaagpad (linkeroever) - Fase 2 (INFRA 2014/124 (deel 2021)). Goedkeuring bestek en kostenraming. Vaststellen wijze van gunnen.

Motivering

Argumentatie

Gelet op de overeenkomst die op 17 juli 2015 afgesloten werd tussen Waterwegen en Zeekanaal nv en stad Lokeren betreffende aanpassingswerken van de rechtstreekse toegangsweg naar de waterkeringswerken tussen de Heirbaanbrug en de Daknambrug;

Overwegende dat er in het kader van voormelde overeenkomst werken aan het jaagpad langsheen de Durme worden uitgevoerd;

Overwegende dat het voorgelegde project m.b.t. de aanleg van de technische wegenis langs de linkeroever van het jaagpad aan de Durme, de aanleg van nieuwe wegenis (langs de linkeroever van de Durme) vanaf de Veerstraat tot aan de Gentdam omvat; dat het dus een verlengde is van het huidige jaagpad vanaf de “rode brug” tot aan de Veerstraat (= fase 1); dat deze 'technische wegenis' of 'jaagpad' wordt aangelegd op de bestaande maaiveldpeilen langs de oever;

Overwegende dat de 'technische wegenis' eigenlijk een dienstweg is die zal toelaten om de decretale opdrachten van De Vlaamse Waterweg nv vlot en efficiënt te kunnen vervullen (zoals het toezicht op de waterkeringen, het onderhoud en de bouw van de infrastructuur, enz…); dat daarnaast de wegenis ook gebruikt kan worden voor zachte recreatie (fietsers, wandelaars);

Overwegende dat de beheerder van de Durme, De Vlaamse Waterweg nv (voormalig Waterwegen en Zeekanaal nv), het project trekt, ontwerpt en het ook zal uitvoeren;

Overwegende dat het vanuit de stad niet de vraag was om het asfaltpad door te trekken omdat dit deel van de Durme zich buiten het stadscentrum situeert en een meer natuurlijke weg daar beter zou passen; dat er gekozen werd voor een 2-sporenpad in een uitgewassen cementbetonverharding omdat het pad vlot toegankelijk moet zijn om de dijken goed te kunnen inspecteren en om er vlot werken uit te kunnen voeren wanneer dat nodig is; dat elke strook een breedte heeft van 1m, met een kleurpigment eraan toegevoegd om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de natuurlijke omgeving;

Overwegende dat tegelijkertijd ook de minder stabiele dijken zullen aangepakt worden; dat de bestaande afgekalfde oevers langs de Durme worden hersteld in natuurvriendelijke materialen en de aansluiting van de nieuwe dijk op de bestaande maaiveldpeilen langs de weg gebeurt door taluds die aan een helling van 8/4 (= zeer flauwe helling) worden aangelegd, waardoor ze veel steviger zullen zijn; dat deze taluds achteraf worden ingezaaid;

Overwegende dat er echter wel wat bomen gerooid moeten worden om de wegenis te kunnen aanleggen; dat er tevens een aantal boszones moeten worden gekapt en hagen en rietzones moeten worden verwijderd; dat dit groen er momenteel immers voor zorgt dat de dijken ontoegankelijk zijn waardoor er in geen jaren een goed onderhoud kon worden uitgevoerd met risico op doorbreken van de dijken als gevolg; dat een oplossing voor dit risico op wateroverlast primeert; dat de dijken daarom moeten onderhouden kunnen worden;

Overwegende dat er in het project eveneens heel wat nieuwe aanplantingen van bomen voorzien worden, voornamelijk langs de landzijde van de nieuwe wegenis, omdat de stad Lokeren groen ook zeer belangrijk vindt, zeker in de nabije buurt van de Durme en in een zone waar heel wat dieren hun stekje hebben;  dat op 2 plaatsen de dijk ook een stuk landinwaarts getrokken wordt, dit na overleg met de betrokken natuurverenigingen; dat de grond daar over een breedte van ongeveer 10m afgegraven wordt tot het normale waterpeilniveau zodat een zone voor oever- en rietbeplanting voorzien kan worden zodat het ideale broed- en groeiplaatsen worden voor dieren en planten;

Overwegende dat ter hoogte van het bestaande pompgemaal “De Weehage” (kant Daknambrug) de wegenis wordt aangesloten op een demonteerbaar fiets- en voetgangersbrugje over de uitstroomconstructie van het pompgemaal (dus tussen het bestaande gebouwtje en de Durme); dat op deze manier de fietsers en voetgangers niet langer over het terrein van de Polder Moervaart en Zuidlede rijden en de fietsers zo gescheiden worden van mogelijk landbouwverkeer;

Overwegende dat er bovendien voorzien is om het bestaande jaagpad tussen Gentdam en pompgemaal ook van een nieuwe asfaltlaag te voorzien;

Gelet op het bijzonder bestek en de uitvoeringsplannen die ter goedkeuring worden voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de globale kostenraming van de opdracht begroot op € 1.480.183,42+ 21%  btw MC WOS  = € 1.791.021,94. Er werd een verdeelsleutel afgesproken tussen De Vlaamse Waterweg nv en de stad Lokeren van 50/50, wat inhoudt dat het bedrag ten laste van de stad Lokeren geraamd wordt op € 740.091,71+ 21% btw MC WOS = € 895.510,97;

Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht ten laste van de stad Lokeren deels voorzien is in de investeringsbudgetten in het meerjarenplan 2020-2025 waar een verbinteniskrediet voorzien is ten bedrage van € 670.000 (€ 170.000,00 in 2021 en € 500.000,00 in 2022), onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/124, onder de algemene rekening 66430000 en beleidsitem 020002 (actiecode ST03B06AP01A14); dat het krediet dat tekort is (€ 225.510,97) in functie van het ramingsbedrag zal opgetrokken worden in de investeringsbudgetten via een ARA (verschuiving van € 225.510,97 van subproject 2017/015 (Totaalrenovatie Bleekmeersstraat) naar voorliggend subproject 2014/124);

Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten);

Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat De Vlaamse Waterweg nv (Afdeling Regio West) de procedure zal voeren en in naam van stad Lokeren bij de gunning van de opdracht zal optreden;

Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Toelichting

Op 17 juli 2015 werd een overeenkomst afgesloten tussen Waterwegen en Zeekanaal nv en stad Lokeren betreffende aanpassingswerken van de rechtstreekse toegangsweg naar de waterkeringswerken tussen de Heirbaanbrug en de Daknambrug. In dit kader worden er werken aan het jaagpad langsheen de Durme uitgevoerd.

Dit project omvat de aanleg van nieuwe wegenis (langs de linkeroever van de Durme) vanaf de Veerstraat tot aan de Gentdam. Het is een verlengde van het huidige jaagpad vanaf de “rode brug” tot aan de Veerstraat, dat reeds in een 1ste fase werd uitgevoerd. Deze 'technische wegenis' of 'jaagpad' wordt aangelegd op de bestaande maaiveldpeilen langs de oever.

De 'technische wegenis' is eigenlijk een dienstweg die zal toelaten om de decretale opdrachten van De Vlaamse Waterweg nv vlot en efficiënt te kunnen vervullen (zoals het toezicht op de waterkeringen, het onderhoud en de bouw van de infrastructuur, enz…). Daarnaast kan de wegenis ook gebruikt worden voor zachte recreatie (fietsers, wandelaars).

De beheerder van de Durme, De Vlaamse Waterweg nv (voormalig Waterwegen en Zeekanaal n, trekt het project, ontwerpt het en zal het ook uitvoeren.

Vanuit de stad was het niet de vraag om het asfaltpad door te trekken omdat dit deel van de Durme zich buiten het stadscentrum situeert en een meer natuurlijke weg daar beter zou passen. Omdat het pad echter vlot toegankelijk moet zijn om de dijken goed te kunnen inspecteren en om er vlot werken uit te kunnen voeren wanneer dat nodig is, werd er gekozen voor een 2-sporenpad in een uitgewassen cementbetonverharding. Elke strook heeft een breedte van 1m, met een kleurpigment eraan toegevoegd om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de natuurlijke omgeving.

Tegelijkertijd zullen ook de minder stabiele dijken aangepakt worden. De bestaande afgekalfde oevers langs de Durme worden hersteld in natuurvriendelijke materialen en de aansluiting van de nieuwe dijk op de bestaande maaiveldpeilen langs de weg gebeurt door taluds die aan een helling van 8/4 (= zeer flauwe helling) worden aangelegd, waardoor ze veel steviger zullen zijn. Deze taluds worden achteraf ingezaaid.

Om de wegenis te kunnen aanleggen, moeten er eerst echter wel wat bomen gerooid worden. Tevens moeten er een aantal boszones worden gekapt en hagen en rietzones worden verwijderd.  Dit groen zorgt er momenteel immers voor dat de dijken ontoegankelijk zijn waardoor er in geen jaren een goed onderhoud kon worden uitgevoerd met risico op doorbreken van de dijken als gevolg.

Een oplossing voor dit risico op wateroverlast primeert: de dijken moeten onderhouden kunnen worden.  Omdat de stad Lokeren groen echter ook zeer belangrijk vindt, zeker in de nabije buurt van de Durme en in een zone waar heel wat dieren hun stekje hebben, zullen in het project heel wat nieuwe aanplantingen van bomen voorzien worden, voornamelijk langs de landzijde van de nieuwe wegenis. Op 2 plaatsen wordt de dijk ook een stuk landinwaarts getrokken, dit na overleg met de betrokken natuurverenigingen: daar wordt de grond over een breedte van ongeveer 10m afgegraven tot het normale waterpeilniveau zodat een zone voor oever- en rietbeplanting voorzien kan worden zodat het ideale broed- en groeiplaatsen worden voor dieren en planten.

Ter hoogte van het bestaande pompgemaal “De Weehage” (kant Daknambrug) wordt de wegenis aangesloten op een demonteerbaar fiets- en voetgangersbrugje over de uitstroomconstructie van het pompgemaal (dus tussen het bestaande gebouwtje en de Durme). Op deze manier rijden de fietsers en voetgangers niet langer over het terrein van de Polder Moervaart en Zuidlede en worden fietsers gescheiden van mogelijk landbouwverkeer.

Er is bovendien voorzien om het bestaande jaagpad tussen Gentdam en pompgemaal ook van een nieuwe asfaltlaag te voorzien.

Het bestek en de uitvoeringsplannen worden nu ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de globale kostenraming van de opdracht begroot op € 1.480.183,42+ 21%  btw MC WOS   = € 1.791.021,94. Er werd een verdeelsleutel afgesproken tussen De Vlaamse Waterweg nv (voormalig Waterwegen en Zeekanaal nv) en de stad Lokeren van 50/50, wat inhoudt dat het bedrag ten laste van de stad Lokeren geraamd wordt op € 740.091,71+ 21% btw MC WOS = € 895.510,97.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is van toepassing op deze opdracht.

Als wijze van gunnen wordt een openbare procedure voorgesteld (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).

In de investeringsbudgetten is er in het meerjarenplan 2020-2025 een verbinteniskrediet voorzien voor de uitgave ten laste van de stad Lokeren ten bedrage van € 670.000 (€ 170.000,00 in 2021 en € 500.000,00 in 2022), onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/124, onder de algemene rekening 66430000, beleidsitem 020002 en actiecode ST03B06AP01A14. Het krediet dat tekort is (€ 225.510,97) zal in functie van het ramingsbedrag opgetrokken worden in de investeringsbudgetten via een ARA (verschuiving van € 225.510,97 van subproject 2017/015 (Totaalrenovatie Bleekmeersstraat) naar voorliggend subproject 2014/124).


Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bestek, de kostenraming en de vaststelling van de wijze van gunnen goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek en de raming voor de opdracht “Durme Lokeren: Aanleg technische wegenis jaagpad (linkeroever) - Fase 2”, opgesteld door De Vlaamse Waterweg nv (Regio West), Guldensporenpark 105 te 9820 Merelbeke.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
 De raming bedraagt € 1.480.183,42+ 21%  btw MC WOS  = € 1.791.021,94. Er werd een verdeelsleutel afgesproken tussen De Vlaamse Waterweg nv en de stad Lokeren van 50/50, wat inhoudt dat het bedrag ten laste van de stad Lokeren geraamd wordt op € 740.091,71+ 21% btw MC WOS = € 895.510,97.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten).

Artikel 3

De Vlaamse Waterweg nv wordt gemandateerd om de gunningsprocedure te voeren en in naam van stad Lokeren bij de gunning van de opdracht op te treden. 

Artikel 4

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

Artikel 5

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Vlaamse Waterweg nv.

Artikel 6

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

Artikel 7

De uitgave voor deze opdracht ten laste van de stad Lokeren is deels voorzien in de investeringsbudgetten in het meerjarenplan 2020-2025 waar een verbinteniskrediet voorzien is ten bedrage van € 670.000 (€ 170.000,00 in 2021 en € 500.000,00 in 2022), onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/124, onder de algemene rekening 66430000, beleidsitem 020002 en actiecode ST03B06AP01A14. Het krediet dat tekort is (€ 225.510,97) zal in functie van het ramingsbedrag opgetrokken worden in de investeringsbudgetten via een ARA (verschuiving van € 225.510,97 van subproject 2017/015 (Totaalrenovatie Bleekmeersstraat) naar voorliggend subproject 2014/124).