Gelet op artikel 41, tweede lid, 17° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikelen 28 en 29 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de ingekohierde belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen d.d. 13 maart 2017 voor de periode 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019;
Gelet op de ingekohierde belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen d.d. 16 december 2019 voor de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025;
Overwegende dat de belastingplichtige door het uitvoeren van aanpassingswerken aan het pand en het indienen van een aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning een intentie stelt om enerzijds te voldoen aan de wettelijke normen inzake verwaarlozing en anderzijds een renovatie van het pand beoogt.
Gelet op het ontwerp van dading, bijgevoegd als bijlage bij dit besluit.
Op 16 december 2015 werd het pand te Lindestraat 34, 9160 Lokeren opgenomen op het register van verwaarloosde woningen en gebouwen. In uitvoering van het belastingreglement 'ingekohierde belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen' werd vanaf 2016 een jaarlijkse belasting gevestigd dat tot doel heeft om dergelijke gebouwen en woningen opnieuw te laten voldoen aan de wettelijke normen inzake verwaarlozing. Het vestigen van deze belasting is een ultiem drukkingsmiddel om de eigenaar(s) ertoe te dwingen de nodige maatregelen te nemen, zo kan verwaarlozing van woningen en gebouwen op het grondgebied van Stad Lokeren voorkomen en bestreden worden, om zo verloedering van de leef- en woonomgeving tegen te gaan.
Conform de bepalingen van het toenmalig vigerende reglement werd een vrijstelling voor aanslagjaar 2016 bekomen.
Voor de aanslagjaren 2017, 2018, 2019 en 2020 werden, conform de bepalingen van de vigerende reglementen, respectievelijk een belasting van 8.880 EUR, 11.840 EUR, 14.800 EUR en 14.800 EUR gevestigd, goed voor een totaal opeisbaar bedrag van 35.520 EUR.
Tegen de aanslagen voor 2017, 2018 en 2019 werd door de belastingplichtige, na het doorlopen van de bezwaarschriftprocedure, in beroep gegaan wat drie lopende gerechtelijke procedures bij de Rechtbank van Eerste Aanleg van Oost-Vlaanderen, afdeling Gent.
Sinds de aanstelling van een raadsman door de belastingplichtige werden er aanpassingswerken aan het pand gemeld in brief van 11 december 2020 en bijkomende aanpassingswerking in mail van 14 december 2020. Daarbij werd aangegeven dat gebroken, verschoven of loszittende elementen werden vastgelegd, het buitenschrijnwerk werd overschilderd en er herstellingen werden uitgevoerd aan de dakgoot, regenpijp en schoorsteen. Op 16 december 2020 werd een omgevingsvergunning ingediend die een ingrijpende verbouwing en renovatie van het pand beoogt.
Om een einde te kunnen maken aan de lopende gerechtelijke procedures voor de aanslagjaren 2017, 2018 & 2019, om een duurzame oplossing te kunnen vinden voor het aanslagjaar 2020 alsook om een schrapping van het pand op het register van verwaarloosde woningen en gebouwen te kunnen bekomen vanaf 2021, hierbij rekening houdende met de uitgevoerde aanpassingswerken en de ingediende omgevingsvergunning, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om het voorgelegde ontwerp van dading goed te keuren.
Het agendapunt maakt deel uit van de openbare vergadering gelet op het feit dat het voorgelegde ontwerp van dading zakelijke rechten betreft. Indien de bespreking van het agendapunt, conform artikel 28 en 29 van het DLB , de persoonlijke levenssfeer van de belastingplichtige raakt zal de voorzitter de behandeling in besloten vergadering bevelen.
De gemeenteraad keurt de dading goed.