Gelet op het door raadslid Beuseling geagendeerde agendapunt namens de Groen-fractie over de toetreding tot de statiegeldalliantie nl. toelichting : "Binnen de RVB van IDM zijn de meningen omtrent de toetreding tot de Statiegeldalliantie alsnog verdeeld. Lochristi, Zele en Zelzate onderschreven het charter al. Wachtebeke stuurde minister Demir een schrijven waarin gepleit wordt om het statiegeld op hetzelfde moment als Nederland in te voeren. De Groen-fractie is van oordeel dat Lokeren niet achterwege kan blijven. Daarom wordt dit agendapunt en bijgevoegde resolutie ingediend en ter stemming voorgelegd. Een hoofdelijke stemming wordt gevraagd."
Toetreding tot Statiegeldalliantie. Goedkeuring.
Toelichting :
We geven in Vlaanderen ongeveer 164 miljoen euro uit aan het opruimen van zwerfafval. De verantwoordelijkheid voor de kosten van het opruimen ligt bijna volledig bij de steden en gemeenten. Zij draaien op voor 95% van het kostenplaatje, goed voor 32,83 euro per inwoner. Ondanks de vele inspanningen die door overheden, instanties, verenigingen en individuen worden geleverd, tekent zich geen kentering af. Integendeel, de jongste twee jaar steeg de hoeveelheid op te ruimen zwerfafval met 14%. OVAM dat zich tot doel stelde om tegen 2022 het zwerfvuil met 20% terug te dringen, moet op vandaag vaststellen dat we een omgekeerd beweging maken. Dat doet steeds meer steden en gemeenten besluiten om het charter van de Statiegeldalliantie te onderschrijven en daarmee druk te zetten op de Vlaamse Regering. Ze dringen aan op de invoering van statiegeld en maatregelen voor andere producten om de afvalberg te verminderen. Het onderschrijven van het charter heeft in hoofdzaak een symbolische waarde. Het wil een wake-up call zijn naar de Lokeraar om zijn consumentengedrag aan te passen en zwerfvuil uit het straatbeeld te bannen. Voor de Vlaamse Regering betekent het een oproep om de invoer van statiegeld voor te bereiden en in te voeren naar het voorbeeld van de ons omringende landen.
Voorstel van resolutie :
van Marc Beuseling namens de Groen-fractie
betreffende de toetreding tot de Statiegeldalliantie
De gemeenteraad van Lokeren,
- gelet op:
1° het groeiende draagvlak in Vlaanderen om statiegeld in te voeren op blikjes en plastic flessen in België ( twee op de drie Vlaamse gemeenten eisen de invoering ervan);
2° de kostprijs voor het opruimen en verwerken van zwerfafval - 164 miljoen euro per jaar - dat voor 95% ten laste valt van de lokale besturen en finaal de burger (€32,83 per persoon);
3° de totale maatschappelijke kost (sociale, economische en milieukosten) van zwerfvuil die volgens het studiebureau KplusV in opdracht van Recover - een samenwerkingsverband tussen 11 intercommunales en de Stad Antwerpen - geraamd werd op €1 miljard;
4° de vraag van VVSG aan de Vlaamse Regering om meer te investeren in het voorkomen van afval door bijvoorbeeld herbruikbare verpakkingen te stimuleren;
5° het jaarrapport van 2019 van de Openbare Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) waarin wordt aangegeven dat het zwerfvuil in Vlaanderen de jongste twee jaar met 14% is toegenomen, terwijl het net het doel was om dit met een vijfde te verminderen tegen 2020;
6° de vaststelling dat alle inspanningen ten spijt - het plaatsen van vuilbakken, meerdere en aanhoudende sensibiliseringscampagnes, het installeren van camera’s en het uitschrijven van GAS-boetes niet langer een gedragswijziging bij de consument valt waar te nemen;
7° de studie van OVAM: ‘Impactanalyse invoering statiegeld op 1-matige drankverpakkingen’ waarbij 40% van alle zwerfvuil wordt toegeschreven aan de volume drankverpakkingen;
8° de enquête van testaankoop van 2018 waarbij 66% van de respondenten aangeeft voorstander te zijn van de invoering van statiegeld en 90% zich bereid toont blikjes en petflessen te willen inruilen om statiegeld te recupereren;
9° de communicatie van 3 februari ll. van CD&V-voorzitter Joachim Coens ‘Statiegeld in Nederland een feit’ waarbij hij te kennen geeft: ‘Een goede zaak, hopelijk volgen we snel’;
10° de vaststelling dat de Raad van Bestuur van IDM in haar vergadering van 24 februari ll. niet tot een gezamenlijk standpunt kwam, waarop de voorzitter concludeerde dat het aansluiten bij de statiegeldalliantie de gemeente vrij staat;
11° de negatieve invloed van zwerfvuil op de beleving van de omgeving nl. zwerfvuil trekt zwerfvuil aan, verhoogt het onveiligheidsgevoel, zorgt voor een mindere uitstraling van de buurt en vormt een bron van ergernis;
12° de impact van zwerfvuil op de gezondheid van de veestapel. Jaarlijks worden in ons gewest ongeveer 6000 dieren ziek door de inname van zwerfvuil, soms met fatale gevolgen;
13° de vaststelling dat ondanks de inzet van groendienst, tewerkgestelden overeenkomstig art. 60§7 en tal van vrijwilligers (Groene Pioniers, Mooimakers) het dweilen blijft met de kraan open;
vraagt het college van burgemeester en schepenen:
1° om in navolging Lochristi, Zele en Zelzate, medevennoten binnen de intercommunale IDM, het charter van de Statiegeldalliantie te onderschrijven;
2° om in navolging van Wachtebeke, medevennoot binnen de intercommunale IDM, een schrijven te richten aan minister Demir met de nadruk op een snelle evaluatie en de nodige gevolgtrekking hieruit.
Amendement :
Overwegende dat de leden van het college van burgemeester en schepenen voor dit agendapunt een amendement indienen ter vervanging van de resolutie van de heer Beuseling nl.
Titel : Statiegeldalliantie. Niet-aansluiting en niet-innemen van een standpunt.
Argumentatie:
Overwegende dat de stad Lokeren maakt samen met de gemeenten Zelzate, Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi en Zele deel uit van de Intercommunale Durme Moervaart (IDM);
Overwegende dat in de zitting van 21 maart 2018 van de Raad van Bestuur van IDM werd afgesproken om de beslissing van de Vlaamse regering af te wachten over de verdere evolutie van de afvalverwerking en statiegeld;
Overwegende dat alle gemeenten die bij IDM zijn aangesloten daarmee akkoord gingen;
Overwegende dat Lochristi, Zele en Zelzate, tegen deze binnen IDM gemaakte afspraak in, ondertussen wel de statiegeldalliantie ondertekenden;
Overwegende dat de stad Lokeren de gemaakte afspraak binnen IDM wel blijft honoreren;
Overwegende dat op 23 maart 2021 de stad Lokeren samen met de gemeente Wachtebeke en IDM op 23 maart 2021 een brief naar de bevoegde minister stuurden om een standpunt in te nemen in verband met het statiegeld;
Overwegende dat in de brief aan de minister wordt voorgesteld om het statiegeld in te voeren maar wel binnen een globale aanpak van het afvalprobleem; dat het geen goede zaak is om de gemeenten zelf te dwingen een keuze te maken want praktisch gezien kunnen de gemeenten dit niet zelf uitvoeren;
Overwegende dat vanaf 31 december 2022 de Nederlandse regering een statiegeld van 0,15 euro per product gaat invoeren en dat onze stad ervoor wil pleiten dat Nederland en Vlaanderen dit statiegeld op hetzelfde moment invoeren en daarnaast ook andere maatregelen nemen voor andere producten om de afvalberg te verminderen;
Besluit :
Artikel 1 Beslist om voorlopig niet toe te treden tot de statiegeldalliantie.
Artikel 2 De raad beslist dat voorlopig geen verdere acties nodig zijn, gelet op het schrijven dd. 23/03/2021 van de stad Lokeren aan minister Zuhal Demir, waarin wordt gevraagd dat Nederland en Vlaanderen het statiegeld op hetzelfde moment zouden invoeren en dat de Vlaamse regering daarnaast ook andere maatregelen zou nemen voor andere producten om de afvalberg te verminderen.
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad in het bijzonder art. 18, art 25§2 en § 3 en artikel 27;
Gelet op het resultaat van de stemming waarbij het amendement met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 9 onthoudingen wordt goedgekeurd;
Overwegende dat gezien de inhoud van het amendement een stemming over het oorspronkelijk ingediende voorstel van besluit zonder voorwerp is geworden;
Op vraag van de Groen-fractie wordt dit agendapunt aan de dagorde van de gemeenteraad toegevoegd met volgende toelichting :
"Binnen de RVB van IDM zijn de meningen omtrent de toetreding tot de Statiegeldalliantie alsnog verdeeld. Lochristi, Zele en Zelzate onderschreven het charter al. Wachtebeke stuurde minister Demir een schrijven waarin gepleit wordt om het statiegeld op hetzelfde moment als Nederland in te voeren. De Groen-fractie is van oordeel dat Lokeren niet achterwege kan blijven. Daarom wordt dit agendapunt en bijgevoegde resolutie ingediend en ter stemming voorgelegd. Een hoofdelijke stemming wordt gevraagd."
Toetreding tot Statiegeldalliantie. Goedkeuring.
toelichting :
We geven in Vlaanderen ongeveer 164 miljoen euro uit aan het opruimen van zwerfafval. De verantwoordelijkheid voor de kosten van het opruimen ligt bijna volledig bij de steden en gemeenten. Zij draaien op voor 95% van het kostenplaatje, goed voor 32,83 euro per inwoner. Ondanks de vele inspanningen die door overheden, instanties, verenigingen en individen worden geleverd, tekent zich geen kentering af. Integendeel, de jongste twee jaar steeg de hoeveelheid op te ruimen zwerfafval met 14%. OVAM dat zich tot doel stelde om tegen 2022 het zwerfvuil met 20% terug te dringen, moet op vandaag vaststellen dat we een omgekeerd beweging maken. Dat doet steeds meer steden en gemeenten besluiten om het charter van de Statiegeldalliantie te onderschrijven en daarmee druk te zetten op de Vlaamse Regering. Ze dringen aan op de invoering van statiegeld en maatregelen voor andere producten om de afvalberg te verminderen. Het onderschrijven van het charter heeft in hoofdzaak een symbolische waarde. Het wil een wake-up call zijn naar de Lokeraar om zijn consumentengedrag aan te passen en zwerfvuil uit het straatbeeld te bannen. Voor de Vlaamse Regering betekent het een oproep om de invoer van statiegeld voor te bereiden en in te voeren naar het voorbeeld van de ons omringende landen.
Amendement :
De leden van het college van burgemeester en schepenen dienen voor dit agendapunt een amendement in ter vervanging van de resolutie van de heer Beuseling nl. Niet-aansluiting bij de statiegeldalliantie en niet-innemen van een standpunt hieromtrent.
De indieners van het amendement willen hiervoor volgende argumentatie aanhalen :
* de stad Lokeren maakt samen met de gemeenten Zelzate, Wachtebeke, Moerbeke, Lochristi en Zele deel uit van de Intercommunale Durme Moervaart (IDM)
* In de zitting van 21 maart 2018 van de Raad van Bestuur van IDM werd afgesproken om de beslissing van de Vlaamse regering af te wachten over de verdere evolutie van de afvalverwerking en statiegeld
* alle gemeenten die bij IDM zijn aangesloten gingen daarmee akkoord
* Lochristi, Zele en Zelzate ondertekenden, tegen deze binnen IDM gemaakte afspraak in, ondertussen wel de statiegeldalliantie
* de stad Lokeren blijft de gemaakte afspraak binnen IDM wel honoreren
* op 23 maart 2021 stuurden de stad Lokeren samen met de gemeente Wachtebeke en IDM een brief naar de bevoegde minister om een standpunt in te nemen in verband met het statiegeld
* in de brief aan de minister wordt voorgesteld om het statiegeld in te voeren maar wel binnen een globale aanpak van het afvalprobleem. Het is geen goede zaak om de gemeenten zelf te dwingen een keuze te maken want praktisch gezien kunnen de gemeenten dit niet zelf uitvoeren
* vanaf 31 december 2022 gaat de Nederlandse regering een statiegeld van 0,15 euro per product invoeren en onze stad wil ervoor pleiten dat Nederland en Vlaanderen dit statiegeld op hetzelfde moment invoeren en daarnaast ook andere maatregelen nemen voor andere producten om de afvalberg te verminderen.
Beslist om voorlopig niet toe te treden tot de statiegeldalliantie.