Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_RMW_00020 - Personeelsformatie financiële dienst. Aanpassing. Goedkeuring.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 26/04/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW; Filip Liebaut, 1° lid Vast Bureau; Claudine De Waele, 2° lid Vast Bureau; Sabine Van Rysselberghe, 3° lid Vast bureau; Marjoleine de Ridder, 4° lid Vast Bureau; Marina Van Hoorick, 5° lid Vast Bureau; Stefan Walgraeve, 6° lid Vast Bureau; Nina Van der Sypt, 7° lid Vast Bureau; Johan Van Havermaet, lid RMW; Lena Van Boven, Lid RMW; Marjon Thienpondt, lid RMW; Gerry De Landtsheer, lid RMW; Bjorn Rzoska, lid RMW; Hector Van Hoye, lid RMW; Guido De Waele, lid RMW; Suleyman Harrouch, lid RMW; Marc Beuseling, lid RMW; Philippe Van Streydonck, lid RMW; Alain Debbaut, lid RMW; Freddy Verdurme, lid RMW; Jan Cools, Lid RMW; Oguz Poyraz, lid RMW; Eddy Van Bockstal, lid RMW; Marijke Duyck, lid RMW; Els Van Branden, lid RMW; Frederic Wiels, lid RMW; Ron Van Kersschaver, lid RMW; Bruno Reniers, lid RMW; Martine Rooms, lid RMW; Sylvie Van Acker, lid RMW; Manu Diericx, lid RMW; Isabelle Baeyens, lid RMW; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Philip De Visscher, lid RMW; Marita Macharis, lid RMW

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter RMW

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00020 - Personeelsformatie financiële dienst. Aanpassing. Goedkeuring.

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Alain Debbaut, Freddy Verdurme, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Isabelle Baeyens, Patrick Daeyaert, Steven Verbeke
Stemmen voor 31
Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Sylvie Van Acker, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Nina Van der Sypt, Filip Liebaut, Lena Van Boven, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele, Suleyman Harrouch, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Els Van Branden, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Bjorn Rzoska, Guido De Waele, Patrick Daeyaert, Isabelle Baeyens, Filip Anthuenis
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Marjon Thienpondt, Ron Van Kersschaver
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_RMW_00020 - Personeelsformatie financiële dienst. Aanpassing. Goedkeuring. 2021_RMW_00020 - Personeelsformatie financiële dienst. Aanpassing. Goedkeuring.

Motivering

Toelichting

Er worden een aantal wijzigingen voorgesteld aan de personeelsformatie financiële dienst, zoals laatst vastgesteld bij raadsbesluit van 24 juni 2019: 

- Team beleid en beheer:
Voorstel om de statutaire functie van administratief hoofdmedewerker (C4-C5) om te zetten naar een contractuele functie van bestuursmedewerker (B1-B3), en de functie van administratief hoofdmedewerker te voorzien in een overgangsregeling tot de uitdiensttreding van de titularis of tot het vrijkomen van voornoemde functie.

- Voorstel aanpassingen organisatiestructuur:

- De medewerkers van de gezamenlijke administratieve ploeg toewijzen aan het respectievelijke team (cfr. werking in de praktijk)
 - De naam van het team ontvangsten en debiteurenbeheer wijzigen naar team vorderingen en uitgaven. - Het team beleid en beheer opnemen als een stafdienst, onder de rechtstreekse aansturing van de financieel directeur.


De aanpassingen aan de personeelsformatie financiële dienst wat betreft het stadspersoneel (team aankopen en team boekhouden) worden in zitting van heden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Voormelde wijzigingen werden voorgelegd aan het managementteam van 11 februari 2021, en aan het syndicaal overlegcomité van 9 maart 2021.

Argumentatie

Gelet op zijn beslissing van 24 juni 2019 waarbij de statutaire en contractuele personeelsformatie van de financiële dienst wordt aangepast en vastgesteld; 

Overwegende dat de financiële dienst, naast de financieel directeur, momenteel bestaat uit 4 teams; dat deze 4 teams worden ondersteund door een gezamenlijke administratieve ploeg;
dat deze administratief medewerkers in de praktijk concreet zijn toegewezen aan één van de teams en wordt voorgesteld om dit te concretiseren in de organisatiestructuur;

Overwegende dat binnen het team aankopen een kwalitatief tekort wordt vastgesteld, en dit in functie van een inhoudelijk adequate ondersteuning van de bestuursdeskundige (B4-B5) voor het vakinhoudelijke aspect van de gunningsopdrachten, en dit voor stad & OCMW, politiezone en EVA vzw Gezinswelzijn, alsook de opvolging van de wetgeving en reglementering ter zake (incl. controles); dat er tevens nood is aan een volwaardige doublure voor voormelde taken; dat bovendien de materie m.b.t. de verzekeringen ook verschoven is van het team ontvangsten en debiteurenbeheer naar het team aankopen; dat bijgevolg wordt voorgesteld om in de stadsformatie 1 fte statutair administratief medewerker C1-C3 (pensioen binnen team ontvangsten en debiteuren) om te zetten naar 1 fte contractueel bestuursmedewerker B1-B3 (team aankopen) om dit kwalitatief tekort op te vangen; 

Overwegende dat rekening houdend met deze kwalitatieve en kwantitatieve versterking binnen het team aankopen wordt voorgesteld om 0,5 fte administratief medewerker (C1-C3) (stadsformatie) te verschuiven naar het team boekhouding waar een kwantitatieve versterking noodzakelijk is; dat wordt voorgesteld om de organisatiestructuur van de financiële dienst in die zin aan te passen;
dat daarnaast wordt voorgesteld om binnen het team boekhouding - naar analogie met de andere teamverantwoordelijken binnen de dienst - de functiebenaming van hoofdboekhouder (B4-B5) te wijzigen naar bestuursdeskundige-hoofdboekhouder (B4-B5), en bijgevolg de statutaire personeelsformatie stad in die zin aan te passen;

Overwegende dat wordt voorgesteld om in de organisatiestructuur de naam van het team ontvangsten en debiteurenbeheer te wijzigen naar het team vorderingen en uitgaven;

Overwegende dat binnen het team beleid en beheer de hoofdboekhouder (B4-B5) (tevens teamverantwoordelijke) zich vooral richt op OCMW-materie, de bestuursmedewerker (B1-B3) op de stadsmaterie; dat de rol van de administratief hoofdmedewerker (C4-C5) zich vooral situeert binnen het luik van de subsidiedossiers: opvolging en praktische uitvoering ervan; dat hij ook een communicatierol opneemt met de afdeling welzijn;
dat de administratief hoofdmedewerker (OCMW-formatie) in oktober 2021 met pensioen gaat:
dat wordt voorgesteld om in de personeelsformatie OCMW de functie van administratief hoofdmedewerker (C4-C5) om te zetten naar een contractuele functie van bestuursmedewerker (B1-B3), en de functie van administratief hoofdmedewerker te voorzien in een overgangsregeling tot de uitdiensttreding van de titularis of tot het vrijkomen van voornoemde functie;

Overwegende dat tevens wordt voorgesteld om in de organisatiestructuur van de financiële dienst het team beleid en beheer op te nemen als een stafdienst, onder de rechtstreekse aansturing van de financieel directeur;

Overwegende dat de aanpassingen aan de personeelsformatie financiële dienst wat betreft het stadspersoneel in zitting van heden worden voorgelegd aan de gemeenteraad;

Gelet op het overleg in het managementteam van 11 februari 2021 en het advies verstrekt in deze vergadering; 

Gelet op het voorgestelde organogram; 

Gelet op de budgettaire nota;

Gelet op de notulen van het syndicaal overlegcomité van 9 maart 2021; 

Gelet op het decreet lokaal bestuur; 

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12.11.2010 houdende onder meer de vaststelling van de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in uitvoering van de artikelen 115, §1 en §2, en artikel 104 van het OCMW-decreet;

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

In de contractuele personeelsformatie van de financiële dienst volgende functie toe te voegen:

  • 1 fte bestuursmedewerker (B1-B2-B3)

Artikel 2

In de statutaire personeelsformatie van de financiële dienst volgende overgangsbepaling vast te stellen en toe te voegen aan de overgangsregeling:

  • 1 fte administratief hoofdmedewerker C4 C5 is uitdovend en wordt bij wijze van overgangsregeling vastgesteld tot het vrijkomen ervan.

Artikel 3

Het organogram van de financiële dienst aan te passen en vast te stellen zoals voorgesteld.

Artikel 4

Rekening houdend met de hiervoor genomen beslissingen, de personeelsformatie voor de financiële dienst (formatie OCMW) aan te passen en vast te stellen zoals hierna volgt. De betrekkingen zijn uitgedrukt in voltijdse equivalenten:

STATUTAIRE BETREKKINGEN

NIVEAU C

RANG Cv

Graad administratief medewerker

1 administratief medewerker C1-C2-C3

 

STATUTAIRE BETREKKINGEN SOCIALE MARIBEL

NIVEAU B

RANG Bx

Graad hoofddeskundige

1 hoofdboekhouder B4-B5

NIVEAU C

RANG Cv

Graad administratief medewerker

1 administratief medewerker C1-C2-C3

 

CONTRACTUELE BETREKKINGEN

NIVEAU B

RANG Bv

Graad deskundige

1 bestuursmedewerker B1-B2-B3

NIVEAU C

RANG Cv

Graad administratief medewerker

1 administratief medewerker C1-C2-C3

 

BEZETTE STATUTAIRE BETREKKING IN OVERTAL EN IN OVERGANGSREGELING

1 administratief hoofdmedewerker C4-C5 


 *Rekening houdend met deze beslissing, volgende overgangsbepaling vast te stellen:

1 administratief hoofdmedewerker C4-C5 is uitdovend en wordt bij wijze van overgangsregeling vastgesteld tot het vrijkomen ervan.