Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_GR_00056 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van wegenis en riolering in de Naastveldstraat en Sterrestraat - vaststelling tracé. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 29/03/2021 - 20:00 digitale vergadering
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00056 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van wegenis en riolering in de Naastveldstraat en Sterrestraat - vaststelling tracé. Goedkeuring. 2021_GR_00056 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van wegenis en riolering in de Naastveldstraat en Sterrestraat - vaststelling tracé. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor het heraanleggen van de wegenis in de Sterrestraat en een deel van de Naastveldstraat (tussen de Sterrestraat en Spoele.) en het aanleggen van een gescheiden rioleringssysteem. 

Het deel van de Sterrestraat gelegen tussen de Dwarsstraat en de Klokkengieterijstraat wordt aangelegd als een woonerf.

De parkeerplaatsen worden voorzien in grasbetontegels om waterinfiltratie mogelijk te maken. Er worden op verschillende plaatsen plant- en boomvakken voorzien om de straat te vergroenen. 

Op het kruispunt Vondelstraat – Sterrestraat wordt een groenzone aangelegd met zitelementen en een fietsenstalling. 

Voor de realisatie van dit nieuwe project dienen binnen het projectgebied 10 hoogstammige bomen te worden gerooid. Er worden verspreid over het project in totaal 69 bomen aangeplant. 

Er dienen geen onteigeningen te gebeuren.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 27/01/2021 tot 25/02/2021 en er werden tijdens dit openbaar onderzoek twee bezwaarschriften met opmerkingen ingediend:

Deze omvatten volgende elementen:

1. Ter hoogte van de Maanstraat en de Marsstraat is er op twee plaatsen (nr 49 en 46) de mogelijkheid om een zebrapad aan te leggen, er worden echter geen zebrapad voorzien. Het kruispunt zal aan belang winnen voor de trage weggebruiker gezien de op til zijnde ontwikkeling van Spoelepark en doorsteek naar Spoele (school- en de Everslaarstraat).

2. In het ontwerp wijkcirculatieplan wordt voorgesteld uniform over heel de wijk de voorrangsregel van rechts in te voeren als snelheidsminderende maatregel.  De haaientanden aan de Maanstraat en Marsstraat stemmen hier niet mee overeen.

3. In het ontwerp wijkcirculatieplan wordt het kruispunt Naastveldstraat-Spoele verkleind en toegevoegd aan de zone 30, tot voorbij de hoek in de Naastveldstraat.  De intekening op de omgevingsvergunningsaanvraag beantwoordt hier niet aan.

4. Met betrekking tot de ontsluitende straten wordt voor gemengd verkeer voorzien in snelheidsremmers (de aanwezige snelheidsremmer in de bocht wordt niet vervangen),duidelijke signalisatie, sensibilisering en eventueel suggestiestroken. Deze zijn niet terug te vinden.

5. Het ontbreken van snelheidsbeperkende ingreep in het midden van de Sterrestraat (deel tussen de N47 en de Naastveldstraat) en in de Naastveldstraat (deel tussen de Maanstraat en Spoele).

6. Alvorens men deze verkavelingsvergunning goedkeurt moet men toch zekerheid hebben dat de werken geen negatieve impact zullen hebben voor de omliggende straten. Het bezwaar betreft het ontbreken van een studie naar de impact op de waterhuishouding van de omliggende straten. Zowel de Zonnestraat als de Maanstraat hebben een verouderd rioleringsstelsel wat leidt tot veel verzakkingen. Ook kan de riolering bij hevige regenval het water niet slikken waardoor in de Zonnestraat delen van de straat blank staan, nl. het begin van de Zonnestraat tot huisnummer 10 en ook ter hoogte van de splitsing Zonnestraat – Maanstraat aan het groene perkje. Vanuit bovenvermelde problematiek dringt men er bij het stadsbestuur op aan om de toestand van het huidig rioleringsnetwerk na te gaan en indien nodig volledig heraan te leggen in de omliggende straten.

Deze worden als volgt behandeld:

1. Er wordt een zebrapad voorzien aan de Maanstraat. Gezien de ontwikkeling van Spoelepark en de verbinding richting de Everslaarstraat doorheen het Spoelepark zal er ook de westzijde van de Marsstraat een extra zebrapad voorzien worden.

2. Op meerdere plaatsen is de voorrang van rechts regel wel toegepast. Op het plan staan er inderdaad haaientanden ingetekend op de kruispunten van de Naastveldstraat met de Marsstraat, Maanstraat en Spoele. Deze zullen weggelaten worden zodat ook daar de voorrang van rechts van toepassing is.

3. De heraanleg van dit kruispunt Naastveldstraat - Spoele wordt in een andere ontwerpdossier (nl. Spoele – Everslaarstraat) opgenomen. 

4. De straat is nu ongeveer 8 meter breed, na de heraanleg zal dat maar 5,6 meter (goten incluis) zijn. Met de bewuste keuze voor een veel smallere rijbaan wordt de snelheid over de gehele lengte geremd. Naast de bestaande versmalling is er nu ongeveer 5,4 m verharding aanwezig. Dat zal nu ook 5,6 m zijn. Sowieso was een wegversmalling geplaatst in een flauwe binnenbocht niet ideaal. 

Binnen de bebouwde kom zijn fietssuggestiestroken buiten de fietszone enkel voorzien op de route van het bovenlokaal fietsnetwerk, dit dus in het deel van Everslaarstraat tussen Bokslaarstraat en het einde van de bebouwde kom.

Binnen de bebouwde kom wordt gemengd verkeer aanbevolen (binnen bepaalde grenzen van intensiteiten). De zogenaamde fix-the-mix-regels van het fietsberaad.

5. Dit deel van de Sterrestraat is 260 meter lang. De kruispunten van de Zonnestraat en de Naastveldstraat zijn als verkeersplateau uitgewerkt. Daarnaast is er centraal in de straat nog een asverschuiving voorzien. Bij het intekenen van deze asverschuiving is getracht het parkeerverlies zo beperkt mogelijk te houden (wens van de bewoners).

6. Het betreft hier de omgevingsvergunningsaanvraag voor de wegenis- en rioleringswerken van de Sterrestraat en een deel van de Naastveldstraat. Dit gaat geenszins over een verkavelingsvergunning.

De riolering in de Sterrestraat ter hoogte van de Zonnestraat ligt momenteel niet optimaal. Het water hoopt zich op ter hoogte van het kruispunt waardoor er wateroverlast ontstaat.  Dit probleem wordt echter opgelost door het voorzien van nieuwe riolering in de Sterrestraat. Het probleem van de opwaartse straten zal hierdoor opgelost worden.

Toelichting

Er wordt een omgevingsvergunning aangevraagd voor het heraanleggen van de wegenis in de Sterrestraat en een deel van de Naastveldstraat (tussen de Sterrestraat en Spoele.) en het aanleggen van een gescheiden rioleringssysteem. 

Het deel van de Sterrestraat gelegen tussen de Dwarsstraat en de Klokkengieterijstraat wordt aangelegd als een woonerf.

De parkeerplaatsen worden voorzien in grasbetontegels om waterinfiltratie mogelijk te maken. Er worden op verschillende plaatsen plant- en boomvakken voorzien om de straat te vergroenen. 

Op het kruispunt Vondelstraat – Sterrestraat wordt een groenzone aangelegd met zitelementen en een fietsenstalling. 

Voor de realisatie van dit nieuwe project dienen binnen het projectgebied 10 hoogstammige bomen te worden gerooid. Er worden verspreid over het project in totaal 69 bomen aangeplant. 

Er dienen geen onteigeningen te gebeuren.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 27/01/2021 tot 25/02/2021 en er werden tijdens dit openbaar onderzoek twee bezwaarschriften met opmerkingen ingediend:

Deze omvatten volgende elementen:

1. Ter hoogte van de Maanstraat en de Marsstraat is er op twee plaatsen (nr 49 en 46) de mogelijkheid om een zebrapad aan te leggen, er worden echter geen zebrapad voorzien. Het kruispunt zal aan belang winnen voor de trage weggebruiker gezien de op til zijnde ontwikkeling van Spoelepark en doorsteek naar Spoele (school- en de Everslaarstraat).

2. In het ontwerp wijkcirculatieplan wordt voorgesteld uniform over heel de wijk de voorrangsregel van rechts in te voeren als snelheidsminderende maatregel.  De haaientanden aan de Maanstraat en Marsstraat stemmen hier niet mee overeen.

3. In het ontwerp wijkcirculatieplan wordt het kruispunt Naastveldstraat-Spoele verkleind en toegevoegd aan de zone 30, tot voorbij de hoek in de Naastveldstraat.  De intekening op de omgevingsvergunningsaanvraag beantwoordt hier niet aan.

4. Met betrekking tot de ontsluitende straten wordt voor gemengd verkeer voorzien in snelheidsremmers (de aanwezige snelheidsremmer in de bocht wordt niet vervangen),duidelijke signalisatie, sensibilisering en eventueel suggestiestroken. Deze zijn niet terug te vinden.

5. Het ontbreken van snelheidsbeperkende ingreep in het midden van de Sterrestraat (deel tussen de N47 en de Naastveldstraat) en in de Naastveldstraat (deel tussen de Maanstraat en Spoele).

6. Alvorens men deze verkavelingsvergunning goedkeurt moet men toch zekerheid hebben dat de werken geen negatieve impact zullen hebben voor de omliggende straten. Het bezwaar betreft het ontbreken van een studie naar de impact op de waterhuishouding van de omliggende straten. Zowel de Zonnestraat als de Maanstraat hebben een verouderd rioleringsstelsel wat leidt tot veel verzakkingen. Ook kan de riolering bij hevige regenval het water niet slikken waardoor in de Zonnestraat delen van de straat blank staan, nl. het begin van de Zonnestraat tot huisnummer 10 en ook ter hoogte van de splitsing Zonnestraat – Maanstraat aan het groene perkje. Vanuit bovenvermelde problematiek dringt men er bij het stadsbestuur op aan om de toestand van het huidig rioleringsnetwerk na te gaan en indien nodig volledig heraan te leggen in de omliggende straten.

Deze worden als volgt behandeld:

1. Er wordt een zebrapad voorzien aan de Maanstraat. Gezien de ontwikkeling van Spoelepark en de verbinding richting de Everslaarstraat doorheen het Spoelepark zal er ook de westzijde van de Marsstraat een extra zebrapad voorzien worden.

2. Op meerdere plaatsen is de voorrang van rechts regel wel toegepast. Op het plan staan er inderdaad haaientanden ingetekend op de kruispunten van de Naastveldstraat met de Marsstraat, Maanstraat en Spoele. Deze zullen weggelaten worden zodat ook daar de voorrang van rechts van toepassing is.

3. De heraanleg van dit kruispunt Naastveldstraat - Spoele wordt in een andere ontwerpdossier (nl. Spoele – Everslaarstraat) opgenomen. 

4. De straat is nu ongeveer 8 meter breed, na de heraanleg zal dat maar 5,6 meter (goten incluis) zijn. Met de bewuste keuze voor een veel smallere rijbaan wordt de snelheid over de gehele lengte geremd. Naast de bestaande versmalling is er nu ongeveer 5,4 m verharding aanwezig. Dat zal nu ook 5,6 m zijn. Sowieso was een wegversmalling geplaatst in een flauwe binnenbocht niet ideaal. 

Binnen de bebouwde kom zijn fietssuggestiestroken buiten de fietszone enkel voorzien op de route van het bovenlokaal fietsnetwerk, dit dus in het deel van Everslaarstraat tussen Bokslaarstraat en het einde van de bebouwde kom.

Binnen de bebouwde kom wordt gemengd verkeer aanbevolen (binnen bepaalde grenzen van intensiteiten). De zogenaamde fix-the-mix-regels van het fietsberaad.

5. Dit deel van de Sterrestraat is 260 meter lang. De kruispunten van de Zonnestraat en de Naastveldstraat zijn als verkeersplateau uitgewerkt. Daarnaast is er centraal in de straat nog een asverschuiving voorzien. Bij het intekenen van deze asverschuiving is getracht het parkeerverlies zo beperkt mogelijk te houden (wens van de bewoners).

6. Het betreft hier de omgevingsvergunningsaanvraag voor de wegenis- en rioleringswerken van de Sterrestraat en een deel van de Naastveldstraat. Dit gaat geenszins over een verkavelingsvergunning.

De riolering in de Sterrestraat ter hoogte van de Zonnestraat ligt momenteel niet optimaal. Het water hoopt zich op ter hoogte van het kruispunt waardoor er wateroverlast ontstaat.  Dit probleem wordt echter opgelost door het voorzien van nieuwe riolering in de Sterrestraat. Het probleem van de opwaartse straten zal hierdoor opgelost worden.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het tracé goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het tracé en de aanleg van de wegenis wordt vastgelegd en goedgekeurd volgens ingediend plan, mits volgende aanpassingen:

  • Er zal ook aan de westzijde van de Marsstraat een extra zebrapad voorzien worden.
  • De haaientanden ingetekend op de kruispunten van de Naastveldstraat met de Marsstraat, Maanstraat en Spoele  zullen weggelaten worden.