Gelet op de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020;
Gelet op de vigerende wetgeving;
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 werden opgemaakt conform de artikelen 32 en 278 van het Decreet Lokaal Bestuur. Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 worden goedgekeurd.
Overwegende dat Audio met mail van 5 januari 2021 het verslag van de algemene vergadering Audio van 18 december 2020, bezorgt;
Overwegende dat dit verslag, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Audio bezorgt met mail van 5 januari 2021 het verslag van de algemene vergadering van Audio van 18 december 2020.
Dit verslag wordt, conform artikel 20 van de statuten van Audio, ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 18 december 2020.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus, dat uitvoering en inhoudelijke invulling geeft aan de artikelen 146, 147 en151 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, zoals gewijzigd bij decreet van 23 januari 2009;
Overwegende dat de lijst van de nominatief verleende subsidies op basis van de BBC-regelgeving een verplicht onderdeel was van het luik toelichting, opgenomen in het beleidsdocument budget;
Overwegende dat de evaluatie van de BBC-regels geleid heeft tot wijziging en vereenvoudiging van deze regelgeving;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of DLB genoemd;
Gelet op het decreet van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of BBC 2020 genoemd;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen, de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen of MB BBC 2020 genoemd;
Overwegende dat deze nieuwe BBC-regelgeving normaal pas vanaf 2020 van toepassing is, maar dat lokale besturen zich piloot konden stellen om deze nieuwe regelgeving al vanaf 1 januari 2019 toe te passen;
Gelet op het besluit van de OCMW-Raad en de Gemeenteraad van Lokeren van respectievelijk 19 april 2018 en 23 april 2018 waarbij Lokeren zich als lokaal bestuur kandidaat piloot BBC 2020 stelt;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, inburgering, wonen, gelijke kansen en armoedebestrijding dat bepaalt dat de stad en het OCMW van Lokeren BBC 2020 of de artikelen 249, 251, 253 tot en met 258 en artikel 263 van het decreet lokaal bestuur vanaf 1 januari 2019 mag toepassen;
Gelet op de omzendbrief BB 2018 KB/ABB 2018/2 van 20 juli 2018 houdende de onderrichtingen van de Vlaamse Minister voor binnenlands bestuur betreffende de budgetten en de éénjarige meerjarenplannen van de lokale besturen;
Overwegende dat de nieuwe BBC-wetgeving impliceert dat er niet langer een apart beleidsdocument budget wordt opgemaakt en daarnaast ook de decentrale verplichting komt te vervallen om de lijst van toegekende nominatieve subsidies als een lijst, opgenomen in het beleidsdocument budget door de OCMW-raad te laten vaststellen;
Overwegende dat het aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn toekomt om deze nominatieve subsidies toe te kennen, dat deze bevoegdheid tot het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies bevestigd wordt in artikel 41, 23° van het DLB;
Gelet op de omzendbrief BB 2019 KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 Binnenlands bestuur over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Overwegende dat bijgevolg deze lijst voor goedkeuring wordt voorgelegd;
Gelet op het visum van de financieel directeur;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de lijst van nominatieve subsidies voor het boekjaar 2021 en alle werkingssubsidies en investeringssubsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
De lijst van nominatieve subsidies voor het boekjaar 2020 en 2021 en alle werkingssubsidies en investeringssubsidies opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 wordt goedgekeurd.
Gelet op het besluit "Financiële tussenkomst voor digitale ondersteuning aan gezinnen in het kader van afstandsonderwijs en digitalisering van het onderwijs" van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 oktober 2020,
Gelet op de wet van 07 oktober 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie "Covid-19" voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, waarin de toepassingsperiode van deze subsidie wordt verlengd tot 31.12.2021.
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur,
Overwegende dat de pandemie "Covid-19" voortduurt,
dat ten gevolge van deze pandemie door de onderwijsinstellingen werd ingezet op digitaal onderwijs,
dat de onderwijsinstellingen dit digitaal onderwijs structureel willen verankeren naar volgend schooljaar en verder;
De pandemie "Covid-19" blijft voortduren. De scholen communiceren nu pas volop de digitale vereisten voor laptops en zij zetten bovendien volop in om het digitaal onderwijs voor volgend schooljaar te organiseren.
Daarom is het geraadzaam om de einddatum van de aanvraagperiode voor deze tussenkomst, die in het oorspronkelijke reglement bepaald werd op 31.01.2021 te verlengen tot 31.10.2021. Op die manier blijft er nadien nog twee maand om de aanvragen administratief af te handelen.
De hogere overheid heeft immers de besteding van de voorziene budgetten verlengd tot 31.12.2021.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld het oorspronkelijke besluit aan te passen als volgt:
"De tussenkomst dient aangevraagd te worden tussen 01 november 2020 en 31 oktober 2021 voor aankopen vanaf 13 maart 2020."
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de financiële dienst en afdeling welzijn.
Gelet op zijn beslissing van 22 maart 2012 waarbij het OCMW-bestuur Lokeren toe treedt tot JobPunt Vlaanderen (oude benaming van Poolstok), een coöperatieve vennootschap van privaat recht met uitsluitend vennoten uit de publieke en para-publieke sector in Vlaanderen;
dat Poolstok, rekening houdend met de wetgeving overheidsopdrachten, raamcontracten afsluit met gespecialiseerde P&O-kantoren bijvoorbeeld binnen de HR-domeinen selectie (vb. assessments, capaciteitstesten), uitzendarbeid, evaluatie decretale graden en outplacement;
Overwegende dat OCMW Lokeren vennoot is geworden via de eenmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur; dat voor elke 10 personeelsleden in dienst 3 aandelen van elk € 24,79 werden aangekocht; dat dit voor OCMW Lokeren betekende: ((250 VTE / 10) x3 ) x € 24,79 = € 1.859,25; dat OCMW Lokeren over 75 aandelen beschikt;
Gelet op de oprichting van het zorgbedrijf Sakura, waarbij alle personeelsleden die tewerkgesteld zijn in de woonzorgcentra en een aantal personeelsleden van de ondersteunende diensten van het OCMW hoofdbestuur (personeelsdienst, aankoopdienst, financiële dienst), met ingang van 1 januari 2018 worden overgedragen naar het zorgbedrijf;
Overwegende dat het OCMW Lokeren momenteel 82,94 VTE aangestelde personeelsleden telt; dat de doelgroepmedewerkers art. 60§7 niet in rekening worden gebracht;
dat OCMW Lokeren bijgevolg 25 aandelen nodig heeft als vennoot van Poolstok;
Overwegende dat de toetreding tot Poolstok wordt voorgelegd aan de gemeenteraadsvergadering van 25 januari 2021;
dat uit navraag bij Poolstok blijkt dat het teveel aan aandelen van het OCMW kan worden overdragen naar de stad via een raadsbeslissing; dat bijgevolg wordt voorgesteld om 50 Poolstok-aandelen van OCMW Lokeren over te dragen naar stad Lokeren;
Gelet op de oprichting van Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cv (handelsnaam Poolstok cv) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;
Gelet op het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van deze vennootschap;
Gelet op de statuten van deze vennootschap zoals goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Vergadering van 25 mei 2018;
Bij zijn beslissing van 22 maart 2012 is het OCMW-bestuur Lokeren toegetreden tot JobPunt Vlaanderen (oude benaming van Poolstok). Poolstok sluit, rekening houdend met de wetgeving overheidsopdrachten, raamcontracten af met gespecialiseerde P&O-kantoren bijvoorbeeld binnen de HR-domeinen selectie (vb. assessments, capaciteitstesten), uitzendarbeid, evaluatie decretale graden en outplacement. Aan de gemeenteraad van 25 januari 2021 zal de toetreding worden voorgelegd.
OCMW Lokeren werd vennoot via de eenmalige aankoop van 75 aandelen in functie van de grootte van het bestuur op dat moment. Rekening houdend met de oprichting van het zorgbedrijf Sakura heeft OCMW Lokeren momenteel nog 25 aandelen nodig als vennoot van Poolstok. Er wordt voorgesteld om de overige 50 aandelen van OCMW Lokeren over te dragen naar stad Lokeren, mits goedkeuring toetreding.
akkoord te gaan met de overdracht van 50 Poolstok-aandelen van het OCMW-bestuur Lokeren naar het stadsbestuur Lokeren.
een afschrift van deze beslissing (elektronisch) te bezorgen aan Poolstok.
Gelet op zijn beslissing van 28 juni 2012, zoals later gewijzigd, waarbij de personeelsformatie van het OCMW wordt vastgesteld;
Overwegende dat er in uitwerking van de beleidsnota 2020-2025, in samenwerking en overleg met Sakura, een lokaal dienstencentrum voor senioren komt; dat wordt voorgesteld om:
- in de organisatiestructuur binnen de afdeling welzijn de dienst ‘lokaal dienstencentrum’ te voorzien
- 0,5 FTE centrumleider lokaal dienstencentrum (B1-B3) toe te voegen in de contractuele personeelsformatie sociale maribel (OCMW); dat de verdere invulling van de dienst later wordt bekeken in functie van de dienstnoodwendigheden;
Overwegende dat de personeelsformatie voor de dienst wasserij bij voormelde raadsbeslissing werd vastgesteld als volgt:
1 FTE hoofd wasserij (D1-D3) in de statutaire overgangsformatie
dat dit echter reeds lang niet meer overeen komt met de bestaande situatie binnen de dienst (tewerkstelling via project De Vingerhoed); dat bijgevolg wordt voorgesteld om de formatie van de dienst wasserij opnieuw vast te stellen conform de bestaande situatie, nl. als volgt:
Overwegende dat de erkenning voor het SINE-project De Vingerhoed momenteel is goedgekeurd door de Vlaamse Overheid (Departement Werk & Sociale Economie) tot en met 6 maart 2021; dat dit in principe steeds verlengd wordt; dat het label LDE geldig is voor onbepaalde duur; dat wordt voorgesteld om de contractuele formatie SINE LDE van de wasserij vast te stellen “voor de duur van de erkenning van het sociale inschakelingseconomie-initiatief”;
Overwegende dat onder de afdeling welzijn – dienst onthaal in de organisatiestructuur de poetsdienst aan huis is ondergebracht; dat bij de laatste inspectie van het Agentschap Zorg en Gezondheid als opmerking werd genoteerd dat we als organisatie de officiële benaming “dienst logistieke hulp” (cfr. erkenning) dienen te gebruiken;
dat bijgevolg wordt voorgesteld om ook in de organisatiestructuur (organogram) de benaming “poetsdienst aan huis” aan te passen naar “dienst logistieke hulp”.
Overwegende dat in het kader van uniformiteit binnen de organisatie wordt voorgesteld om de functiebenaming van bestuurssecretaris (A1a-A3a) binnen de dienst personeel en organisatie te wijzigen naar diensthoofd personeelsbeheer (A1a-A3a);
Gelet op de voorgestelde organogrammen;
Gelet op het overleg in het managementteam van 15 oktober 2020 en het advies verstrekt in deze vergadering;
Gelet op de notulen van het syndicaal overlegcomité van 10 november 2020;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12.11.2010 houdende onder meer de vaststelling van de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in uitvoering van de artikelen 115, §1 en §2, en artikel 104 van het OCMW-decreet;
Gelet op zijn beslissing van 28 juni 2012, zoals later gewijzigd, waarbij de personeelsformatie van het OCMW wordt vastgesteld;
Gelet op zijn beslissing van 24 juni 2019 waarbij de personeelsformatie van de financiële dienst wordt vastgesteld;
Gelet op zijn beslissing van 21 oktober 2019 waarbij de personeelsformatie van de afdeling ICT wordt vastgesteld;
Gelet op zijn beslissing van 27 januari 2020 waarbij de personeelsformatie van de afdeling welzijn wordt gewijzigd en vastgesteld;
Er worden een aantal wijzigingen aan de personeelsformatie voorgesteld.
Afdeling welzijn:
In uitwerking van de beleidsnota 2020-2025 komt er, in samenwerking en overleg met Sakura, een lokaal dienstencentrum voor senioren. Er wordt voorgesteld om
- in de organisatiestructuur binnen de afdeling welzijn de dienst ‘lokaal dienstencentrum’ te voorzien
- 0,5 FTE centrumleider lokaal dienstencentrum (B1-B3) toe te voegen in de contractuele personeelsformatie sociale maribel (OCMW). De verdere invulling van de dienst wordt later bekeken in functie van de dienstnoodwendigheden.
De vastgestelde personeelsformatie van de wasserij komt reeds lang niet meer overeen met de bestaande situatie binnen de dienst (tewerkstelling via project De Vingerhoed). Er wordt bijgevolg voorgesteld om de formatie van de dienst wasserij opnieuw vast te stellen conform de bestaande situatie, nl. als volgt:
Er wordt voorgesteld om de contractuele formatie SINE LDE van de wasserij vast te stellen voor de duur van de erkenning van het sociale inschakelingseconomie-initiatief.
Onder de afdeling welzijn – dienst onthaal is in de organisatiestructuur de poetsdienst aan huis ondergebracht. Er wordt voorgesteld om de benaming “poetsdienst aan huis” aan te passen naar “dienst logistieke hulp”.
Dienst personeel en organisatie
In het kader van uniformiteit binnen de organisatie wordt voorgesteld om de functiebenaming van bestuurssecretaris (A1a-A3a) binnen de dienst personeel en organisatie te wijzigen naar diensthoofd personeelsbeheer (A1a-A3a).
De voorgestelde wijzigingen werden besproken en in het managementteam van 15 oktober 2020 en voorgelegd aan de vakorganisaties in het syndicaal overlegcomité van 10 november 2020.
1 FTE hoofd wasserij (D1-D3) - overgangsformatie
Volgende organogrammen aan te passen en vast te stellen zoals voorgesteld:
- afdeling welzijn
- wasserij
- dienst personeel en organisatie
Rekening houdend met de hiervoor genomen beslissingen, de personeelsformatie van de afdeling welzijn vastgesteld bij zijn beslissing van 27 januari 2020, aan te passen en vast te stellen zoals hierna volgt. De betrekkingen zijn uitgedrukt in voltijdse equivalenten.
STATUTAIRE BETREKKINGEN
NIVEAU A
RANG Ax
Graad afdelingshoofd
1 afdelingshoofd welzijn A4a-A4b
NIVEAU B
RANG Bx
Graad Hoofddeskundige
1 diensthoofd begeleiding B4-B5
NIVEAU B
RANG Bv
Graad deskundige
5 maatschappelijk werker B1-B2-B3
NIVEAU C
RANG Cv
Graad administratief medewerker
2 administratief medewerker C1-C2-C3
CONTRACTUELE BETREKKINGEN
NIVEAU A
RANG Av
Graad bestuurssecretaris
1 jurist A1a-A2a-A3a
NIVEAU B
RANG Bx
Graad Hoofddeskundige
1 diensthoofd onthaal B4-B5
NIVEAU B
RANG Bv
Graad deskundige
8 maatschappelijk werker B1-B2-B3
1 bestuursmedewerker B1-B2-B3
NIVEAU C
RANG Cv
Graad administratief medewerker
5,5 administratief medewerker C1-C2-C3
NIVEAU E
Graad technisch beambte
3.458u op jaarbasis schoonmaak E1-E2-E3
14,5 poetshulp aan huis E1-E2-E3
STATUTAIRE BETREKKINGEN SOCIALE MARIBEL
NIVEAU B
RANG Bv
Graad deskundige
2 maatschappelijk werker B1-B2-B3
CONTRACTUELE BETREKKINGEN SOCIALE MARIBEL
NIVEAU B
RANG Bv
Graad deskundige
0,5 maatschappelijk werker B1-B2-B3
1 consulent samenleving B1-B2-B3
0,5 centrumleider lokaal dienstencentrum B1-B2-B3
NIVEAU C
RANG Cv
Graad administratief medewerker
4,25 administratief medewerker C1-C2-C3
NIVEAU E
Graad technisch beambte
1 chauffeur E1-E2-E3
1,75 poetshulp aan huis E1-E2-E3
CONTRACTUELE BETREKKINGEN FISCALE MARIBEL
NIVEAU B
RANG Bv
Graad deskundige
1 maatschappelijk werker B1-B2-B3
NIVEAU E
Graad technisch beambte
0,5 poetshulp aan huis E1-E2-E3
CONTRACTUELE BETREKKINGEN SINE LDE
NIVEAU E
Graad technisch beambte
0,8 chauffeur E1-E2-E3
BEZETTE CONTRACTUELE BETREKKINGEN IN OVERTAL EN IN OVERGANGSREGELING
- 1 diensthoofd onthaal A1a-A2a-A3a (blokkeert de contractuele betrekking van diensthoofd onthaal B4-B5) - 2 administratief assistent D1-D2-D3 (blokkeren 2 contractuele betrekkingen administratief medewerker C1-C2-C3)
- 0,5 administratief assistent projectwerking D1-D2-D3
- 0,5 tolk Marokkaans D1-D2-D3
*Rekening houdend met deze beslissingen, volgende overgangsbepalingen vast te stellen:
- 1 diensthoofd onthaal A1a-A2a-A3a is uitdovend en wordt bij wijze van overgangsregeling vastgesteld tot het vrijkomen van deze functie. 1 diensthoofd onthaal (contractueel) B4-B5 blijft geblokkeerd tot het vrijkomen van de betrekking van diensthoofd onthaal A1a-A2a-A3a.
- 2 administratief assistent D1-D2-D3 zijn uitdovend en worden bij wijze van overgangsregeling vastgesteld tot de aanstelling van de huidige titularissen in de functie van administratief medewerker C1-C2-C3 of uiterlijk tot het vrijkomen van eerstgenoemde functies. Indien een huidige titularis administratief assistent niet wordt aangesteld tot administratief medewerker C1-C2-C3, blijft deze laatste functie geblokkeerd tot het vrijkomen van de functie van administratief assistent D1-D2-D3.
- 0,5 administratief assistent projectwerking D1-D2-D3 is uitdovend en wordt bij wijze van overgangsregeling vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
- 0,5 tolk Marokkaans D1-D2-D3 is uitdovend en wordt bij wijze van overgangsregeling vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
De personeelsformatie van de wasserij vast te stellen zoals hierna volgt. De betrekkingen zijn uitgedrukt in voltijdse equivalenten.
CONTRACTUELE BETREKKINGEN
NIVEAU D
Rang Dx
Graad technisch hoofdassistent
1 diensthoofd wasserij D4-D5
NIVEAU E
Graad technisch beambte
0,5 huishoudhulp wasserij E1-E2-E3
CONTRACTUELE BETREKKINGEN SINE LDE
NIVEAU E
Graad technisch beambte
4,5 huishoudhulp wasserij (E1-E3)
De contractuele formatie SINE LDE van de wasserij is geldig voor de duur van de erkenning van het sociale inschakelingseconomie-initiatief.
De personeelsformatie van de dienst personeel en organisatie vast te stellen zoals hierna volgt. De betrekkingen zijn uitgedrukt in voltijdse equivalenten.
CONTRACTUELE BETREKKINGEN
NIVEAU A
RANG Av
Graad bestuurssecretaris
1 diensthoofd personeelsbeheer A1a-A2a-A3a
NIVEAU B
RANG Bv
Graad deskundige
2,9 bestuursmedewerker B1-B2-B3