Terug
Gepubliceerd op 02/03/2021

2021_GR_00025 - Leveren en aanbrengen van diverse wegmarkeringen (OVERIG 2014/1/129 (deel 2020)). Goedkeuring aanvullende werken OP1, OP2, OP3 en OP4 (VS4 aannemer) en bijhorende kostenraming.

Gemeenteraad
ma 25/01/2021 - 20:00 Sport- en jeugdcomplex Sportlaan - fuifzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester; Filip Liebaut, 1° Schepen; Claudine De Waele, 2° Schepen; Sabine Van Rysselberghe, 3° Schepen; Marjoleine de Ridder, 4° Schepen; Marina Van Hoorick, 5° schepen; Stefan Walgraeve, 6° Schepen; Nina Van der Sypt, 7° Schepen; Johan Van Havermaet, Raadslid; Lena Van Boven, Raadslid; Marjon Thienpondt, Raadslid; Gerry De Landtsheer, Raadslid; Bjorn Rzoska, Raadslid; Hector Van Hoye, Raadslid; Guido De Waele, Raadslid; Suleyman Harrouch, Raadslid; Marc Beuseling, Raadslid; Philippe Van Streydonck, Raadslid; Freddy Verdurme, Raadslid; Alain Debbaut, Raadslid; Jan Cools, Raadslid; Oguz Poyraz, Raadslid; Eddy Van Bockstal, Raadslid; Marijke Duyck, Raadslid; Els Van Branden, Raadslid; Frederic Wiels, Raadslid; Ron Van Kersschaver, Raadslid; Philip De Visscher, Raadslid; Bruno Reniers, Raadslid; Martine Rooms, Raadslid; Sylvie Van Acker, Raadslid; Manu Diericx, Raadslid; Marita Macharis, Raadslid; Isabelle Baeyens, Raadslid; Patrick Daeyaert; Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Secretaris

Steven Verbeke, Algemeen Directeur

Voorzitter

Filip Anthuenis, Voorzitter-Burgemeester
2021_GR_00025 - Leveren en aanbrengen van diverse wegmarkeringen (OVERIG 2014/1/129 (deel 2020)). Goedkeuring aanvullende werken OP1, OP2, OP3 en OP4 (VS4 aannemer) en bijhorende kostenraming. 2021_GR_00025 - Leveren en aanbrengen van diverse wegmarkeringen (OVERIG 2014/1/129 (deel 2020)). Goedkeuring aanvullende werken OP1, OP2, OP3 en OP4 (VS4 aannemer) en bijhorende kostenraming.

Motivering

Argumentatie

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 april 2018 betreffende de gunning van de  basisopdracht m.b.t. “Leveren en aanbrengen van diverse wegmarkeringen” aan Trafiroad nv, Nieuwe Dreef 17 te 9160 Lokeren tegen een coëfficiënt van 0,828; Deze coëfficiënt dient vermenigvuldigd te worden met de eenheidsprijzen vastgelegd door het bestuur en opgenomen in het bestek nr. OVERIG 2014/1/129 (deel 2018). De lijst met eenheidsprijzen maakt integraal deel uit van voormeld bijzonder bestek. De opdracht werd afgesloten voor de periode vanaf de sluiting van het contract tot 31/12/2018;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 november 2018 betreffende de goedkeuring van de 1ste verlenging van deze opdracht tegen een coëfficiënt van 0,828 aan Trafiroad nv; De verlenging liep voor de periode 01/01/2019-31/12/2019. De maximale uitgave voor 2019 bedroeg € 100.000;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober2019 betreffende de goedkeuring van de 2de en laatste verlenging van deze opdracht tegen een coëfficiënt van 0,828 aan Trafiroad nv; De verlenging liep voor de periode 01/01/2020-31/12/2020. De maximale uitgave voor 2020 bedroeg € 100.000;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 december2019 betreffende de goedkeuring van verrekening 1 voor een totaal bedrag in meer van € 2.591,44 incl. 21% btw MC WOS en incl. prijsherziening;

Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. OVERIG 2014/1/129 (deel 2018);

Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:

  • OP1: Verfmarkeringen ‘L’ of ‘T’ voor parking: Voor het binnengebied van Lokeren werd er in de loop van 2020 een inventarisatie opgemaakt voor de verfmarkeringen. Deze werden door de aannemer vervolgens opgefrist. Uit deze inventaris bleek dat vele van onze parkeervakken worden afgebakend door een ‘L’ of ‘T’ markering. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen.

        De aannemer heeft hier een prijs van € 7,45/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 975,95 (excl. btw).

  • OP2: Verfmarkeringen fietsblokken 50x50: Voor het binnengebied van Lokeren werd er in de loop van 2020 een inventarisatie opgemaakt voor de verfmarkeringen. Deze werden door de aannemer vervolgens opgefrist. Uit deze inventaris bleek dat er een aantal fietsoversteken zijn die worden afgebakend door fietsblokken. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen.

        De aannemer heeft hier een prijs van € 8,28euro/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 496,80 (excl. btw).

  • OP3: Voorgevormde markeringen symbool F4a: In de binnengebied werd de zone 30 vastgelegd. Om dit op de rijbaan duidelijk te markeren werd er vanuit de verkeerscel gevraagd om hier telkens de voorgevormde markeringen F4a aan te brengen. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen. 

        De aannemer heeft hier een prijs van € 436,29/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 8.725,80 (excl. btw).

  • OP4: Voorgevormde markeringen ‘opgelet u heeft geen voorrang’ (100 x 150cm): In de Oude-Bruglaan ter hoogte van het fiets- en wandelpad langsheen de Durme werd op verzoek van de verkeerscel een voorgevormde markering met opschrift ‘U heeft geen voorrang’ aangebracht. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen. 

        De aannemer heeft hier een prijs van € 456,69/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 913,38 (excl. btw);

Overwegende dat voormelde wijzigingen in totaliteit kunnen begroot worden € 11.111,93 + 21% btw MC WOS = € 13.445,43;

Gelet op het positief advies voor deze wijzigingen met bijhorende kostenraming gegeven door de stedelijke dienst Infrastructuur;

Overwegende dat de nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken voorzien zijn in het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/129 op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020004 en actiecode ST03B03AP02A01;

Gelet op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren, samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag van € 11.111,93 + 21% btw MC WOS = € 13.445,43;

Overwegende dat deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure kunnen doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Trafiroad nv aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Toelichting

Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 april 2018 werd de  basisopdracht m.b.t. “Leveren en aanbrengen van diverse wegmarkeringen” gegund aan Trafiroad nv, Nieuwe Dreef 17 te 9160 Lokeren tegen een coëfficiënt van 0,828. Deze coëfficiënt dient vermenigvuldigd te worden met de eenheidsprijzen vastgelegd door het bestuur en opgenomen in het bestek nr. OVERIG 2014/1/129 (deel 2018). De lijst met eenheidsprijzen maakt integraal deel uit van voormeld bijzonder bestek. De opdracht werd afgesloten voor de periode vanaf de sluiting van het contract tot 31/12/2018.

Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 november 2018 werd de 1ste verlenging van deze opdracht goedgekeurd tegen een coëfficiënt van 0,828 aan Trafiroad nv. De verlenging liep voor de periode 01/01/2019-31/12/2019. De maximale uitgave voor 2019 bedroeg € 100.000.

Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober2019 werd de 2de en laatste verlenging van deze opdracht goedgekeurd tegen een coëfficiënt van 0,828 aan Trafiroad nv. De verlenging liep voor de periode 01/01/2020-31/12/2020. De maximale uitgave voor 2020 bedroeg € 100.000.

Met beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 december2019 werd verrekening 1 voor een totaal bedrag in meer van € 2.124,14 excl. btw en excl. prijsherziening of € 2.591,44 incl. 21% btw MC WOS en incl. prijsherziening goedgekeurd.

Tijdens de verdere uitvoering van de werken is gebleken dat er nog volgende diverse wijzigingen noodzakelijk waren, en wel om volgende redenen:

  • OP1: Verfmarkeringen ‘L’ of ‘T’ voor parking: Voor het binnengebied van Lokeren werd er in de loop van 2020 een inventarisatie opgemaakt voor de verfmarkeringen. Deze werden door de aannemer vervolgens opgefrist. Uit deze inventaris bleek dat vele van onze parkeervakken worden afgebakend door een ‘L’ of ‘T’ markering. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen.

        De aannemer heeft hier een prijs van € 7,45/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 975,95 (excl. btw).

  • OP2: Verfmarkeringen fietsblokken 50x50: Voor het binnengebied van Lokeren werd er in de loop van 2020 een inventarisatie opgemaakt voor de verfmarkeringen. Deze werden door de aannemer vervolgens opgefrist. Uit deze inventaris bleek dat er een aantal fietsoversteken zijn die worden afgebakend door fietsblokken. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen.

        De aannemer heeft hier een prijs van € 8,28euro/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 496,80 (excl. btw).

  • OP3: Voorgevormde markeringen symbool F4a: In de binnengebied werd de zone 30 vastgelegd. Om dit op de rijbaan duidelijk te markeren werd er vanuit de verkeerscel gevraagd om hier telkens de voorgevormde markeringen F4a aan te brengen. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen. 

        De aannemer heeft hier een prijs van € 436,29/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 8.725,80 (excl. btw).

  • OP4: Voorgevormde markeringen ‘opgelet u heeft geen voorrang’ (100 x 150cm): In de Oude-Bruglaan ter hoogte van het fiets- en wandelpad langsheen de Durme werd op verzoek van de verkeerscel een voorgevormde markering met opschrift ‘U heeft geen voorrang’ aangebracht. In het bestek waren deze markeringen niet opgenomen. 

        De aannemer heeft hier een prijs van € 456,69/st (excl. btw) voor berekend. Dit resulteert in een meerprijs van € 913,38 (excl. btw).

Voormelde wijzigingen kunnen in totaliteit begroot worden op € 11.111,93 + 21% btw MC WOS = € 13.445,43.

Deze wijzigingen met bijhorende kostenraming kunnen positief geadviseerd worden door de stedelijke dienst Infrastructuur.

Aan de leden van de gemeenteraad wordt nu gevraagd deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren, samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag van € 11.111,93 + 21% btw MC WOS = € 13.445,43.

Deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, kunnen in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Trafiroad nv, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken.

De nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken zijn voorzien in de kredieten van het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder het investeringsproject INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/129 op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020004 en actiecode ST03B03AP02A01.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend voor de aanvullende werken OP1, OP2, OP3 en OP4 (VS 4 aannemer) zoals hierboven omschreven i.k.v. de opdracht ‘Leveren en aanbrengen van diverse wegmarkeringen’, samen met de totale bijhorende kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd totaalbedrag in meer van € 11.111,93 + 21% btw MC WOS = € 13.445,43.

Artikel 2

De nodige kredieten voor de financiering van deze aanvullende werken zijn voorzien in de kredieten van het investeringsbudget in het meerjarenplan 2020-2025 onder de investeringsenveloppe INFRASTRUCTUUR, subproject 2014/129 op de algemene rekening 22400007, beleidsitem 020004 en actiecode ST03B03AP02A01.