Terug
Gepubliceerd op 17/09/2020

2020_GR_00080 - Gemeentelijk reglement voor de machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen.

Gemeenteraad
ma 27/04/2020 - 20:00 raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Marjon Thienpondt, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Jan Cools, Frederic Wiels, Bruno Reniers, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Verontschuldigd

Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Gerry De Landtsheer, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Martine Rooms

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2020_GR_00080 - Gemeentelijk reglement voor de machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen. 2020_GR_00080 - Gemeentelijk reglement voor de machtiging voor het gebruik van taxistandplaatsen.

Motivering

Argumentatie

De Vlaamse overheid heeft een nieuwe regelgeving rond alle vormen van individueel bezoldigd personenvervoer (taxi's en aanverwanten) uitgewerkt. Binnen deze regelgeving kan elke lokale overheid bijkomende regels bepalen voor de machtiging van standptaatstaxi’s. De gemeenteraad moet het gemeentelijk reglement voor machtiging standptaatstaxi's goed keuren.

De juridische grond voor de tax's zijn:

* het decreet van 29 maart betreffende individueel bezoldigd personenvervoer;
* het besluit van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer.

Waar er in het verleden twee soorten taxi's bestonden, namelijk de taxi's en de diensten voor het verhuren van bestuurders met bestuurder (VVB) zijn er nu vier vormen van 'individueel bezoldigd personenvervoer' mogelijk:

1) Standplaatstaxi's

Standplaatstaxi’s zijn taxi’s die gebruik mogen maken van de taxistandplaatsen op het openbaar domein. Ze zijn herkenbaar als taxi (door middel van het taxilicht) en zijn uitgerust met een taxameter. Anders dan vroeger zal het nu wel toegelaten zijn om in een andere gemeente klanten op te pikken.

2) Straattaxi's

Straattaxi’s zijn taxxi’s die op bestelling en tegen een afgesproken vergoeding klanten kunnen ophalen. Op bestelling betekent dat er minstens 15 minuten op voorhand via een app een bestelling is geplaatst. De tarieven zijn hier dus vrij af te spreken tussen de klant en de vervoerder. Er zullen twee soorten straattaxi’s zijn:

- voertuigen die niet herkenbaar zijn als taxi en dus niet over een taxilicht en een taxameter beschikken. Die kunnen dus enkel klanten oppikken na bestelling, ook binnen de perimeter van 200 meter rond de standplaatsen. Ze kunnen geen klanten oppikken bij handopsteking.

- voertuigen die wel herkenbaar zijn als taxi en die dus wel over een taxilicht en een taximeter beschikken. Die kunnen dus zowel klanten oppikken bij bestelling (zowel binnen als buiten de perimeter) én bij handopsteking (enkel buiten de perimeter van 200m van de taxistandplaatsen).

3) Openbaar vervoer-taxi's

Openbaar vervoer-taxi’s zijn voertuigen die in het kader van het vervoer op maat ingezet worden als collectief vervoer. De modaliteiten hiervoor zullen worden afgesproken binnen de Vervoerregio Waasland en ze zullen worden aangestuurd door de (nog op te richten) Mobiliteitscentrale.

4) Ceremonieel vervoer

Voor ceremonies op basis van een schriftelijke overeenkomst (minimum drie uur).

Met één vergunning kan eenzelfde voertuig ingezet worden zowel als standplaatstaxi, straattaxi, openbaar-vervoer-taxi of ceremonieel vervoer.

De huidige taxivergunning wordt vervangen door drie soorten vergunningen:

  1. Vergunning individueel bezoldigd personenvervoer (IBPV)
  2. De bestuurderspas
  3. De machtiging voor standplaatstatxi's.

1) Vergunning individueel bezoldigd personenvervoer

  • Dit is een exploitatievergunning nodig voor elk van de vier types taxi's;
  • De vergunning is vijf jaar geldig en geldt in gans Vlaanderen;
  • De vergunning wordt uitgereikt in de gemeente waar de exploitatiezetel is gelegen:
    - als er meerdere exploitatiezetels zijn, dan wordt de vergunning uitgereikt in de gemeente waar de eerste exploitatiezetel gelegen was;
    - men hoeft dus niet in elke gemeente een veegunning aan te vragen, één vergunning volstaat voor gans Vlaanderen.
  • De voorwaarden voor het bekomen van een vergunning zijn vastgelegd in het decreet en het besluit. De gemeenten moeten m.a.w. geen aparte 'taxireglement' uitschrijven;
  • Per voertuig is er een jaarlijkse retributie van 350 euro. voor voertuigen met een hoge ecoscore is de retributielager. Vanaf 2030 geldt een zero-emissienorm voor nieuwe vergunningen.

2) Bestuurderspas

  • Vanaf 1 juli 2020 moet elke bestuurder een bestuurderspas hebben;
  • De voorwaarden staan in het decreet en het besluit;
  • De bestuurderspas wordt uitgereikt door de gemeente waar de bestuurder gedomicilieerd is;
  • De bestuurderpas kost 20 euro (eenmailige kost).

3) Machtiging standplaatstaxi's

  • Enkel indien er een IBPV-vergunning is kan er een machtiging worden verleend;
  • Er zijn verschillende machtigingen per voertuig mogelijk. Eenzelfde voertuig kan dus in vele gemeenten geregistreerd zijn als standplaatstaxi.
  • De lokale overheid kan zelf beslissen over het aantal standplaatstaxi's en eventuele bijkomende voorwaarden, retributies en tarieven.

De bestaande taxivergunning blijven geldig tot het einde van hun lopende termijn. Voor de meeste taxi-exploitanten verandert er dus niet onmiddellijk iets, men moet wel vanaf 01/07/2020 voor elke taxichauffeur over een besturuderspas beschikken.

Het stadbestuur is:

- is verantwoordelijk voor het uitreiken van IBPV, bestuurderspassen en machtingen voor standplaatstaxi’s;
- is het eerste aanspreekpunt voor klachten;
- kan bijkomende voorwaarden voor de machting van standplaatstaxi’s bepalen met betrekking tot een limiet op het aantal standplaatstaxi’s, de tarieven, de bijkomende voorwaarden voor de herkenbaarheid van taxivoertuigen , de emissienormen, de dienstverlening tegenover klanten en de vereisten voor de beroepsbekwaamheid van bestuurders.

Aangezien in Lokeren tot op heden geen tarieven werden bepaald (de vrije markt speelt onder de exploitanten) of bijkomende voorwvaarden werden opgelegd met betrekking tot de herkenbaarheid of de ecoscore van taxivoertuigen en dat er in de Vlaamse regelgeving al minimumvereisten zijn bepaald rond de ecoscore en de beroepsbekwaamheid (onder andere de taalvaardigheid van bestuurders) is er weinig reden om bijkomende voorwaarden op te leggen voor de standplaatstaxi's.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Huidig reglement heft het stedetijk reglement van 21 januari 2003 inzake de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder op.

Artikel 2

Het onderstaand reglement houdende de voorwaarden tot het verkrijgen van een machtiging voor het gebruik van taxistandptaatsen op de openbare weg en de machtigingskaart voor een standplaatstaxi worden goedgekeurd.

Inhoud nieuw reglement:

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Hoofdstuk 2. Machtigingsaanvraag

Hoofdstuk 3 – Gebruik standplaatsen

Hoofdstuk 4 - Tarieven

Hoofdstuk 5 – Handhaving

Hoofdstuk 6 - Slotbepalingen

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 3

Situering en toepassingsgebied

In aanvulling op de Vlaamse taxiregelgeving stelt dit reglement specifieke stedelijke voorschriften vast voor de machtigingen voor standplaatstaxi’s op het grondgebied van de stad Lokeren.

Dit reglement herhaalt niet alle bepalingen van de genoemde Vlaamse regelgeving. Het herhaalt ook geen voorschriften uit de verkeerswetgeving, technische normen, enzovoort. Het moet daar dus steeds samen mee gezien en in acht genomen worden.

Hoofdstuk 2. Machtigingsaanvraag

Artikel 4

Niemand mag zonder gemeentelijke machtiging voor de exploitatie van een dienst voor individueel bezoldigd personenvervoer vanaf een standplaats op de openbare weg die daarvoor voorbehouden is (hierna verder genoemd de machtiging), gebruik maken van de taxistandplaatsen op de openbare weg die zich op het grondgebied van Lokeren bevinden.

Artikel 5

De machtiging wordt slechts afgegeven aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon die hetzij een vergunning voor de exploitatie van een dienst van individueel bezoldigd personenvervoer heeft, hetzij samen met de machtigingsaanvraag een vergunning voor de exploitatie van een dienst van individueel bezoldigd personenvervoer aanvraagt.

Artikel 6

De machtiging wordt aangevraagd bij het College van Burgemeester en Schepenen. 

Artikel 7

In de machtigingsbeslissing van het College van Burgemeester en Schepenen wordt aan elk voertuig een identificatienummer toegekend. Elk identificatienummer kan slechts eenmaal worden toegewezen.

De exploitant ontvangt pas machtigingskaarten nadat hij van elk vergund voertuig de aankoopfactuur, de verzekeringspolis, het keuringsbewijs en het kentekenbewijs heeft voorgelegd.

Artikel 8

Onder de voorwaarden vastgesteld door de Gemeenteraad in dit reglement wordt de machtiging of de hernieuwing van de machtiging op het grondgebied van Lokeren uitgereikt door het College van Burgemeester en Schepenen binnen vijfenveertig dagen vanaf de dag waarop de aanvraag volledig is. Als het bevoegde college gedurende de voormelde termijn niet zetelt, wordt de termijn verlengd tot maximum zestig dagen. De weigeringsbeslissingen worden aan de aanvrager betekend.

De machtiging omvat de toelating voor het stationeren op eender welke standplaats op de openbare weg in de vergunningverlenende gemeente die voorbehouden wordt voor de taxi’s.

De houder van een machtiging kan op geen enkel ogenblik en op geen enkele manier een schadevergoeding eisen van de stad Lokeren, wanneer taxistandplaatsen heringericht, verwijderd, verplaatst worden, tijdelijk niet inneembaar zijn, eventueel om redenen van openbare orde of openbaar nut.

Artikel 9

Het College van Burgemeester en Schepenen levert maximaal het aantal machtigingen af als het aantal taxivoertuigen dat de aanvrager in exploitatie heeft en waarvoor hij dus over taxikaarten of vergunningskaarten beschikt.

Er worden twee machtigingskaarten uitgereikt per voertuig waarvoor een machtiging wordt verleend.

De machtigingskaarten worden in het voertuig bevestigd, onderaan rechts op de achterruit en aan de rugleuning van de voorste passagierszetel.

Artikel 10

De duur van de machtiging valt samen met de duur van de taxivergunning en kan de duur van de taxivergunning niet overschrijden.

In afwijking van het eerste lid kan het College van Burgemeester en Schepenen gemotiveerd, wegens bijzondere omstandigheden, een machtiging voor een kortere duur dan de vergunning verlenen.

Een aanvraag tot hernieuwing van de machtiging moet, samen met alle vereiste bijlagen, ten minste twee maanden vóór het verstrijken van de machtiging, aan de stad Lokeren overgemaakt worden.

Artikel 11

Het College van Burgemeester en Schepenen kan het maximum aantal machtigingen bepalen.

Artikel 12

De machtiging is persoonlijk en onoverdraagbaar.

Na een voorafgaande toelating van het bevoegde college mag de echtgeno(o)t(e) of de duurzaam samenwonende partner of mogen bloed- of aanverwanten tot de tweede graad bij overlijden of permanente arbeidsongeschiktheid van de houder van de machtiging, onder dezelfde voorwaarden het gebruik van de taxistandplaatsen voortzetten tot het einde van de in de machtiging gestelde termijn.

Een rechtspersoon kan de machtiging van een natuurlijk persoon die houder is van een machtiging voortzetten wanneer deze houder zijn machtiging inbrengt in deze rechtspersoon die hij opricht en waarvan hij de meerderheidsvennoot is, alsook de zaakvoerder.

Artikel 13

De machtiging dient afgehaald te worden binnen de drie maanden vanaf de datum van de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen. Na deze termijn vervalt de machtiging.

Artikel 14

Bij een met redenen omklede beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen kan de machtiging ingetrokken of voor een bepaalde duur geschorst worden of kan de hernieuwing van de machtiging worden geweigerd:

1° indien de exploitant de machtigingsvoorwaarden van dit reglement niet naleeft;

2° indien de exploitant om om het even welke reden (schorsing, intrekking, vrijwillige stopzetting…) niet langer over een taxivergunning beschikt.

Artikel 15

Tegen de in artikel 14 genoemde beslissingen, of in voorkomend geval bij ontstentenis van beslissing binnen de termijnen bepaald artikel 8, kan een herzieningsaanvraag ingediend worden bij het College van Burgemeester en Schepenen. De herzieningsaanvraag moet worden ingediend met een beveiligde zending binnen vijftien dagen na de betekening van de weigering of binnen vijftien dagen na de datum waarop de termijnen bepaald in artikel 8 verstrijken die op de indiening van de aanvraag volgt.

Daarop organiseert de gemeente binnen de dertig dagen een hoorzitting.

Als daarna de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen wordt bevestigd, kan een beroep ingesteld worden bij de Raad van State.

Hoofdstuk 3 – Gebruik standplaatsen

Artikel 16

Het aantal voertuigen dat aanwezig is op een bepaalde standplaats op de openbare weg, mag in geen geval het aantal beschikbare plaatsen overschrijden.

Hoofdstuk 4 – Tarieven

Artikel 17

Bij vertrek van op de taxistandplaats met een klant moet de taxameter steeds in werking gesteld zijn.

Artikel 18

De tarieven moeten zichtbaar uitgehangen worden in het voertuig waarvoor de machtiging geldt.

Hoofdstuk 5 - Handhaving

Artikel 19

Bij de vaststellingen van overtredingen op dit reglement, andere dan de overtredingen die al gevat zijn door artikel 21 §§ 1 en 2 van het decreet en door de tabel in bijlage 10 van het besluit, wordt een gemeentelijke administratieve sanctie toegepast volgens de wet van 24 juni 2013.

Hoofdstuk 6 – Slotbepalingen

Artikel 20

Dit reglement treedt in werking op 1 april 2020.

Artikel 21

De machtigingskaart voor een standplaatstaxi wordt goedgekeurd.