Terug
Gepubliceerd op 17/09/2020

2020_GR_00137 - Huishoudelijk Reglement werkingen schoolvakanties dienst Sport en Jeugd. Gooedkeuring.

Gemeenteraad
ma 25/05/2020 - 20:00 raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Hector Van Hoye, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Alain Debbaut, Jan Cools, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Manu Diericx, Marita Macharis, Isabelle Baeyens, Steven Verbeke

Verontschuldigd

Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Guido De Waele, Freddy Verdurme, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2020_GR_00137 - Huishoudelijk Reglement werkingen schoolvakanties dienst Sport en Jeugd. Gooedkeuring. 2020_GR_00137 - Huishoudelijk Reglement werkingen schoolvakanties dienst Sport en Jeugd. Gooedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Om de leesbaarheid en de logica van het nieuw reglement te verhogen werden diverse artikels van het oude reglement ondergebracht in thematische hoofdstukken. Er worden 6 hoofdstukken gemaakt waaronder de oude artikels van nr.1-19 een plaats vinden; algemeen, begeleiding, inschrijfprocedure, omgangsregels, verzorging/ziekte/ongeval en privacy& beelden.

Volgende wijzigingen werden ook aangebracht of toegevoegd via een aanpassing in het nieuwe reglement. Zie een opsomming onder de tabel.

De teksten worden herwerkt conform reglement.

Hoofdstuk Artikel Nieuw reglement Plaats in het oude  reglement

1

Algemeen

Artikel 1: inleiding

Artikel 2: visie

Artikel 3: contactgegevens

Artikel 4: dagprogramma

Artikel 5: breng- en haalmomenten

Inleiding is deels terug te vinden in Artikel 22.

Er werd in het vorige Reglement geen visie genoteerd.

contactgegevens in artikel 1.

de dagiondeling in artikel 4.

 

 

 

2

Begeleiding

Artikel 6: begeleiding

Artikel 8

3

Inschrijfprocedure

Artikel 7: bijdragen

Artikel 8: annulatie/terugbetaling

Artikel 9: verzekering

Artikel 10: tegemoetkomingen en fiscale voordelen

Artikel 9

Artikel 11

Artikel 12

 

 

4

Omgangsregels

Atikel 11: rookverbod

Artikel 12: kledij en materiaal

Artikel 13: voeding

Artikel 14: gedragsregels

Artikel 21

Artikel 15

Artikel geen specifieke vermelding

Artikel 18

5

Verzoringing/ziekte/ongeval

Artikel 15: medische Fiche

Artikel 16: toedienen van medicatie

Artikel 17: eerste hulp bij ziekte of ongeval

dit stond voorheen in artikel 17.

dit stond vermeld in artikel 19.

dit stond in artikel 13 en 14.

6

Privacy en beeldmateriaal

Artikel 18: pivacy

Artikel 19: beeldmateriaal en publicatie

De GDPR wetgeving is nieus en hier werd nog niet naar verwezen.

dit stond deels vermeld in artikel 20.

Volgende inhoud is nieuw en werd toegevoegd aan dit reglement.

In Artikel 2:

Onze werkingen vertrekken van een inclusief principe. Personen met een handicap zijn eveneens welkom binnen onze werking voor zover dit haalbaar wordt geacht. Er wordt geen aparte werking opgezet voor deze doelgroep. Op voorhand moet goed gecommuniceerd worden over de mogelijkheden en beperkingen. Een afspraak hierover met de betrokken verantwoordelijken is daarom noodzakelijk.

In Artikel 5:

We vragen eveneens de dienst Sport en Jeugd te verwittigen indien het kind niet tijdig kan worden opgehaald op het einde van de opvang. Bij het niet ophalen van een kind en indien de ouders niet kunnen bereikt worden, zullen wij de politie contacteren.

Artikel 10 werd toegvoegd: 

De uitgaven voor alle vrijetijdsinitiatieven voor kinderen beneden de 12 jaar zijn (deels) fiscaal aftrekbaar. Deze uitgaven moeten verantwoord worden via bewijsstukken die bij de belastingaangifte moeten worden toegevoegd. Dit fiscaal attest kan elke deelnemer afdrukken via de webshop onder “mijn profiel” (Mijn historiek en overzichten) .

Mogelijks hebben deelnemers ook recht op extra tussenkomsten via hun mutualiteit. Zij kunnen de betreffende aanvraagformulieren hiervoor bezorgen aan  de dient Sport en Jeugd.

In artikel 12:

Bij fietsverplaatsingen wordt aan de deelnemers gevraagd fietshelm en fluohesje te dragen.

Aangepast sportschoeisel zonder zwarte zolen is verplicht in de sportaccommodaties.

Indien de organisatie of activiteit andere kledij vereist, dan worden de deelnemers hiervan tijdig op de hoogte gebracht

Artikel 13: Voeding werd toegevoegd

De deelnemers brengen een lunchpakket met drankje en tussendoortjes zelf mee.

De deelnemers brengen deze voedingswaren mee in een herbruikbare dozen en drankjes worden meegegeven in hervulbare drankbussen. Alle verpakkingsmateriaal wordt terug naar huis meegegeven. Gezonde tussendoortjes (fruit en gezonde snacks)  en water worden aangeraden.

Gebruik van de drank- en voedingsautomaten tijdens de werkingen is niet toegestaan.

In sommige locaties wordt via drinkbaar water gratis ter beschikking gesteld, waaronder het sport- en jeugdcomplex.

Bij extreme hitte stelt de organisatie gratis water ter beschikking.

Allergieën dienen vooraf gemeld te worden.

In artikel 15:

Indien bij hun kind luizen worden vastgesteld, is de ouder verplicht de organisatie zo snel mogelijk op de hoogte te brengen en zelf de nodige zorgen toe te dienen. De dienst Sport en jeugd zal instaan voor het informeren van de ouders van de desbetreffende groep.

Zieke kinderen of kinderen die wegens een sportblessure niet aan de activiteiten kunnen deelnemen, worden niet opgevangen.  

Art.18: Privacy werd toegevoegd

De informatie die door de dienst sport en jeugd van de stad Lokeren op het moment van de reservering wordt verzameld, kan voor eigen promotiedoeleinden worden gebruikt. De gegevens worden nooit aan derden doorgegeven. De door u opgegeven persoonsgegevens worden eveneens bijgehouden om controles te kunnen uitvoeren.

De gemeente Lokeren verwerkt uw gegevens conform de privacywetgeving en neemt daarbij uw rechten strikt in acht. Voor meer informatie hierover kijkt u op https://lokeren.be/producten-en-diensten/aanvraag-inzagerecht

Art.19: Beeldmateriaal en publicatie

Via de inschrijvingsprocedure vraagt de organisatie  toestemming voor het nemen van gerichte beelden. Gerichte beelden zijn beelden waarbij de persoon of personen in kwestie gericht in beeld zijn genomen en herkenbaar zijn (close-up, beeld is gefocust op die bepaalde persoon, de foto is geposeerd, klasfoto, podium in een wedstrijd…).

Tijdens de activiteiten worden er zowel gerichte als niet-gerichte beelden gemaakt. Niet gerichte beelden zijn beelden die niet de intentie hebben om personen duidelijk in beeld te brengen. Het zijn eerder sfeerbeelden. Voor het nemen van niet gerichte beelden is geen toestemming vereist. Wie bij de inschrijfprocedure geweigerd heeft voor het nemen van beelden wordt niet mee opgenomen.

Genomen beelden kunnen worden gebruikt via stedelijke communicatiekanalen zoals o.a. de website, Facebookpagina, drukwerk… Beelden van deelnemers die geen toelating gaven tot het nemen van gerichte beelden worden niet gebruikt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het collegebesluit van 24 juni 2019 betreffende "Huishoudelijk reglement Speloke" wordt opgeheven.

Artikel 2

Het "Huishoudelijk Reglement vakantiewerkingen dienst Sport en Jeugd" in bijlage goed te keuren.