Om de leesbaarheid en de logica van het nieuw reglement te verhogen werden diverse artikels van het oude reglement ondergebracht in thematische hoofdstukken. Er worden 6 hoofdstukken gemaakt waaronder de oude artikels van nr.1-19 een plaats vinden; algemeen, begeleiding, inschrijfprocedure, omgangsregels, verzorging/ziekte/ongeval en privacy& beelden.
Volgende wijzigingen werden ook aangebracht of toegevoegd via een aanpassing in het nieuwe reglement. Zie een opsomming onder de tabel.
De teksten worden herwerkt conform reglement.
| Hoofdstuk | Artikel Nieuw reglement | Plaats in het oude reglement |
|
1 Algemeen |
Artikel 1: inleiding Artikel 2: visie Artikel 3: contactgegevens Artikel 4: dagprogramma Artikel 5: breng- en haalmomenten |
Inleiding is deels terug te vinden in Artikel 22. Er werd in het vorige Reglement geen visie genoteerd. contactgegevens in artikel 1. de dagiondeling in artikel 4.
|
|
2 Begeleiding |
Artikel 6: begeleiding |
Artikel 8 |
|
3 Inschrijfprocedure |
Artikel 7: bijdragen Artikel 8: annulatie/terugbetaling Artikel 9: verzekering Artikel 10: tegemoetkomingen en fiscale voordelen |
Artikel 9 Artikel 11 Artikel 12
|
|
4 Omgangsregels |
Atikel 11: rookverbod Artikel 12: kledij en materiaal Artikel 13: voeding Artikel 14: gedragsregels |
Artikel 21 Artikel 15 Artikel geen specifieke vermelding Artikel 18 |
|
5 Verzoringing/ziekte/ongeval |
Artikel 15: medische Fiche Artikel 16: toedienen van medicatie Artikel 17: eerste hulp bij ziekte of ongeval |
dit stond voorheen in artikel 17. dit stond vermeld in artikel 19. dit stond in artikel 13 en 14. |
|
6 Privacy en beeldmateriaal |
Artikel 18: pivacy Artikel 19: beeldmateriaal en publicatie |
De GDPR wetgeving is nieus en hier werd nog niet naar verwezen. dit stond deels vermeld in artikel 20. |
Volgende inhoud is nieuw en werd toegevoegd aan dit reglement.
In Artikel 2:
Onze werkingen vertrekken van een inclusief principe. Personen met een handicap zijn eveneens welkom binnen onze werking voor zover dit haalbaar wordt geacht. Er wordt geen aparte werking opgezet voor deze doelgroep. Op voorhand moet goed gecommuniceerd worden over de mogelijkheden en beperkingen. Een afspraak hierover met de betrokken verantwoordelijken is daarom noodzakelijk.
In Artikel 5:
We vragen eveneens de dienst Sport en Jeugd te verwittigen indien het kind niet tijdig kan worden opgehaald op het einde van de opvang. Bij het niet ophalen van een kind en indien de ouders niet kunnen bereikt worden, zullen wij de politie contacteren.
Artikel 10 werd toegvoegd:
De uitgaven voor alle vrijetijdsinitiatieven voor kinderen beneden de 12 jaar zijn (deels) fiscaal aftrekbaar. Deze uitgaven moeten verantwoord worden via bewijsstukken die bij de belastingaangifte moeten worden toegevoegd. Dit fiscaal attest kan elke deelnemer afdrukken via de webshop onder “mijn profiel” (Mijn historiek en overzichten) .
Mogelijks hebben deelnemers ook recht op extra tussenkomsten via hun mutualiteit. Zij kunnen de betreffende aanvraagformulieren hiervoor bezorgen aan de dient Sport en Jeugd.
In artikel 12:
Bij fietsverplaatsingen wordt aan de deelnemers gevraagd fietshelm en fluohesje te dragen.
Aangepast sportschoeisel zonder zwarte zolen is verplicht in de sportaccommodaties.
Indien de organisatie of activiteit andere kledij vereist, dan worden de deelnemers hiervan tijdig op de hoogte gebracht
Artikel 13: Voeding werd toegevoegd
De deelnemers brengen een lunchpakket met drankje en tussendoortjes zelf mee.
De deelnemers brengen deze voedingswaren mee in een herbruikbare dozen en drankjes worden meegegeven in hervulbare drankbussen. Alle verpakkingsmateriaal wordt terug naar huis meegegeven. Gezonde tussendoortjes (fruit en gezonde snacks) en water worden aangeraden.
Gebruik van de drank- en voedingsautomaten tijdens de werkingen is niet toegestaan.
In sommige locaties wordt via drinkbaar water gratis ter beschikking gesteld, waaronder het sport- en jeugdcomplex.
Bij extreme hitte stelt de organisatie gratis water ter beschikking.
Allergieën dienen vooraf gemeld te worden.
In artikel 15:
Indien bij hun kind luizen worden vastgesteld, is de ouder verplicht de organisatie zo snel mogelijk op de hoogte te brengen en zelf de nodige zorgen toe te dienen. De dienst Sport en jeugd zal instaan voor het informeren van de ouders van de desbetreffende groep.
Zieke kinderen of kinderen die wegens een sportblessure niet aan de activiteiten kunnen deelnemen, worden niet opgevangen.
Art.18: Privacy werd toegevoegd
De informatie die door de dienst sport en jeugd van de stad Lokeren op het moment van de reservering wordt verzameld, kan voor eigen promotiedoeleinden worden gebruikt. De gegevens worden nooit aan derden doorgegeven. De door u opgegeven persoonsgegevens worden eveneens bijgehouden om controles te kunnen uitvoeren.
De gemeente Lokeren verwerkt uw gegevens conform de privacywetgeving en neemt daarbij uw rechten strikt in acht. Voor meer informatie hierover kijkt u op https://lokeren.be/producten-en-diensten/aanvraag-inzagerecht
Art.19: Beeldmateriaal en publicatie
Via de inschrijvingsprocedure vraagt de organisatie toestemming voor het nemen van gerichte beelden. Gerichte beelden zijn beelden waarbij de persoon of personen in kwestie gericht in beeld zijn genomen en herkenbaar zijn (close-up, beeld is gefocust op die bepaalde persoon, de foto is geposeerd, klasfoto, podium in een wedstrijd…).
Tijdens de activiteiten worden er zowel gerichte als niet-gerichte beelden gemaakt. Niet gerichte beelden zijn beelden die niet de intentie hebben om personen duidelijk in beeld te brengen. Het zijn eerder sfeerbeelden. Voor het nemen van niet gerichte beelden is geen toestemming vereist. Wie bij de inschrijfprocedure geweigerd heeft voor het nemen van beelden wordt niet mee opgenomen.
Genomen beelden kunnen worden gebruikt via stedelijke communicatiekanalen zoals o.a. de website, Facebookpagina, drukwerk… Beelden van deelnemers die geen toelating gaven tot het nemen van gerichte beelden worden niet gebruikt.
Het collegebesluit van 24 juni 2019 betreffende "Huishoudelijk reglement Speloke" wordt opgeheven.
Het "Huishoudelijk Reglement vakantiewerkingen dienst Sport en Jeugd" in bijlage goed te keuren.