Overwegende dat België inzake mobiliteit een ware sleutelrol heeft en als het ware fungeert als kruispunt in West-Europa; dat in ons land criminelen zich zeer vlug kunnen verplaatsen en zich zo zeer vlug naar buurlanden kunnen begeven; dat het groot aantal op- en afritten op onze snelwegen daar zeker toe bijdraagt;
Overwegende dat Lokeren aan de E17 een eigen op- en afrittencomplex heeft met een snelle routering richting N70 en E34; dat de E40 in Wetteren en het Gentse bovendien binnen een korte radius ligt; dat op die manier Lokeren dus een bepaalde aantrekkingskracht heeft;
Overwegende dat het daarnaast voor de hand lag dat, na de aanslagen in Parijs en Brussel, de eerste lokale initiatieven met ANPR-camera’s een gevolg kenden met de start van de realisatie van een nationaal ANPR-netwerk;
Overwegende dat daar waar in eerste fase een netwerk van 170 camera’s werd geoperationaliseerd aan grensovergangen, luchthavens, de haven van Antwerpen en op gewestwegen, nu toenadering gezocht wordt tot lokale overheden om daar de integratie te realiseren van bestaande lokale ANPR-camera’s;
Overwegende dat deze integratie samen gaat met het loslaten van een nieuwe nationale backoffice die voorziet in een rechtstreekse toegang voor de volledige geïntegreerde politie; dat het politiemensen toelaat hetzij in reële tijd tussen te komen, hetzij via uitgestelde verwerking met het rechercheren naar gerechtelijke dossiers toe;
Overwegende dat dit voor de stad en de politie Lokeren een unieke kans is om de bestaande ANPR-camera’s uit te breiden naar de belangrijke in- en uitvalswegen en de industrieparken die vlak aan dat op- en afrittencomplex liggen; dat de reeds geplaatste ANPR-camera’s in de stad ondertussen al hun nut hebben bewezen door het helpen oplossen van dossiers na consultatie van ANPR- en andere camerabeelden;
Overwegende dat na de realisatie van het project:
- er toegang is tot de ANPR- gegevens op nationale schaal voor iedereen van de politie- en inlichtingendiensten
- er gewerkt kan worden met één standaard in de ANPR-functionaliteit
- er een beter datamanagement is
- er voor de bestuurlijke overheid een samenwerking voor een beter mobiliteitsmanagement opgezet kan worden;
Overwegende dat naast de integratie van bestaande lokale camera’s, zoals die in ons stadscentrum, de federale politie in 2017 ook voorzien heeft in het raamcontract ‘2017 R3 043 – ANPR’ dat werd gegund aan de tijdelijke partners Proximus en Trafiroad;
Overwegende dat dit raamcontract het voordeel heeft dat met de aanbieders van camera’s, met de provider van dataconnectiviteit Proximus en met de uitvoerder van de civiele werken Trafiroad de beste prijzen zijn onderhandeld; dat het bovendien toelaat om sneller te werken omdat lokale overheden niet de markt moeten opgaan met een eigen bestek; dat in het raamcontract ‘2017 R3 043 – ANPR’ immers tal van firma’s met camera’s en toebehoren in de aanbieding zitten;
Overwegende dat er ondertussen naar aanleiding van de site-survey’s op onze verschillende locaties, studiedossiers zijn aangeleverd waaruit een zekere expertise en deskundigheid spreekt; dat de studiedossiers per portaal een raming van de civiele werken, de plaatsing van wegkantkasten en componenten, de juiste plaatsing van draagstructuren en camera’s, analyses van data- en stroomaansluitingen en de configuratie van de verschillende componenten en integratie in de nationale backoffice omvatten;
Overwegende dat door onze politiezone volgende prioriteitenlijst met bijhorende kostenraming werd opgemaakt :
|
Prioritering sites ANPR |
|
|
|
||
|
|
Portaal ID |
locatie |
prijs site |
cumulatief |
uitvoering |
|
1 |
5434OVL368A |
Zelebaan en Oeverstraat |
€ 72.812,05 |
€ 72.812,05 |
2020 |
|
2 |
5434OVL373A |
Wolfsakker |
€ 50.449,98 |
€ 123.262,03 |
2020 |
|
3 |
5434OVL375A |
Dijkstraat |
€ 55.637,53 |
€ 178.889,56 |
2020 |
|
4 |
5434OVL367A |
Antwerpse Steenweg |
€ 54.839,33 |
€ 233.738,89 |
2020 |
|
5 |
5434OVL376A |
Sinaaistraat |
€ 36.350,36 |
€ 270.089,25 |
2020 |
|
6 |
5434OVL369A |
Heiendestraat |
€ 37.279,72 |
€ 307.368,97 |
2021 |
|
7 |
5434OVL370A |
Beerveldestraat |
€ 36.293,72 |
€ 343.662,69 |
2021 |
|
8 |
5434OVL372A |
Rechtstraat |
€ 36.455,43 |
€ 380.118,12 |
2021 |
|
9 |
5434OVL366A |
Nieuwe Baan |
€ 36.393,53 |
€ 416.511,65 |
2021 |
|
10 |
5434OVL365A |
Dam |
€ 36.521,20 |
€ 453.032,85 |
2021 |
|
11 |
5434OVL374A |
Spieveldstraat |
€ 36.367,03 |
€ 489.399,88 |
2021 |
|
12 |
5434OVL364A |
Stenenbrug |
€ 36.913,06 |
€ 526.312,94 |
2021 |
|
13 |
5434OVL371A |
Drongenstraat |
€ 48.985,90 |
€ 575.298,84 |
2021 |
|
jaar 1 - 2020 |
totaal € 270.089,25 |
||||
|
jaar 2 - 2021 |
totaal € 305.209,59 |
||||
Overwegende dat na plaatsing van voormelde camera’s eveneens een contract voor elektriciteit (aansluiting + verbruik), een contract voor connectiviteit en abonnementsverbruik, en een onderhoudscontract afgesloten dienen te worden;
Overwegende dat voor de aansluiting van de camera’s (uitvoering door Fluvius) voor 2020 een geraamd bedrag voorzien wordt van 3.201,80 (incl. btw) en voor 2021 een geraamd bedrag van € 5.122,88; dat deze bedragen eenmalig zijn en deel uitmaken van de investeringskost;
Overwegende dat voor de connectiviteit (contract met Proximus) voor 2020 een geraamd bedrag voorzien wordt van 2.722,50 (incl. btw) en voor 2021 een geraamd bedrag van € 4.356 (incl. btw); dat deze bedragen eveneens eenmalig zijn en deel uitmaken van de investeringskost;
Overwegende dat vanaf 2022 rekening dient gehouden te worden met een onderhoudskost; dat voor de jaren 2022, 2023, 2024 en 2025 hier jaarlijks een bedrag van € 54.450 (incl. btw) voor geraamd wordt; dat het elektriciteitsverbruik voor de eerste fase (camera’s geplaatst in 2020) wordt geraamd op € 3.373,08 (incl. btw) voor 2020 (= 6 maanden), en op € 6.746,15 (incl. btw)/jaar voor de volgende jaren; dat het elektriciteitsverbruik voor de tweede fase (camera’s geplaatst in 2021) wordt geraamd op € 10.793,84 (incl. btw) voor 2021, en voor de volgende jaren ook steeds € 10.793,84 (incl. btw)/jaar;
Overwegende dat het Proximus-abonnement voor de eerste fase (camera’s geplaatst in 2020) wordt geraamd op € 3.107,50 (incl. btw) voor 2020, en op € 6.215,00 (incl. btw)/jaar voor de volgende jaren; dat het Proximus-abonnement voor de tweede fase (camera’s geplaatst in 2021) wordt geraamd op € 9.944,00 (incl. btw) voor 2021, en voor de volgende jaren ook steeds op € 9.944,00 (incl. btw)/jaar;
Gelet op de totale investeringskost voor dit project die bijgevolg € 276.013,55 (investeringskost 2020) + € 324.167,35 (investeringskost 2022) = € 600.180,90 (incl. btw) bedraagt. Deze investeringskost omvat de volledige installatie van de camera’s (raamcontract THV Proximus-Trafiroad), de aansluitingskosten (contract Fluvius) en de connectiviteit (contract Proximus);
Gelet op de exploitatiekost voor dit project voor 2020 die in totaliteit wordt geraamd op € 3.373,08 (elektriciteitsverbruik) + € 3.107,50 (Proximus-abonnement) = € 6.480,58 (incl. btw). Voor 2021 wordt deze exploitatiekost in totaliteit geraamd op € 17.539,99 (elektriciteitsverbruik) + € 16.159,00 (Proximus-abonnement) = € 33.698,99 (incl. btw). Vanaf 2022 wordt de totale exploitatiekost geraamd op € 54.450,00 (onderhoudscontract) + € 17.539,99 (elektriciteitsverbruik) + € 16.159,00 (Proximus-abonnement) = € 88.148,99 (incl. btw)/jaar. Deze kost wordt ook voor de volgende jaren steeds op € 88.148,99 (incl. btw)/jaar geraamd;
Gelet op het dossier dat hiervoor ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de leden van de gemeenteraad, evenals de globale investeringskost van deze opdracht geraamd op € 600.180,90 (incl. btw) en de bijhorende exploitatiekost geraamd op € 6.480,58 (incl. btw) voor 2020, op € 33.698,99 (incl. btw) voor 2021 en op € 88.148,99 (incl. btw)/jaar vanaf 2022;
Gelet op het voorstel om als wijze van gunnen gebruik te maken van het raamcontract nr. ‘2017 R3 043 – ANPR’ van de federale politie dat gegund werd aan de THV Proximus-Trafiroad;
Gelet op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om de bijhorende contracten/documenten (de algemene offerte van THV Proximus/Trafiroad, de studiedossiers per site opgemaakt door THV Proximus/Trafiroad en de bestelbonnen van Proximus m.b.t. de contracten connectiviteit ‘Explore netwerk Proximus’) goed te keuren;
Overwegende dat de nodige kredieten voor het investeringsgedeelte van dit project voorzien zijn in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘STAF, VEILIG’, subproject 2020/006, onder de algemene rekening 21400000 en beleidsitem 048001 (actiecode ST08B03AP01A04);
Overwegende dat de nodige kredieten voor het exploitatiegedeelte van dit project voorzien worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in het exploitatiebudget onder verschillende algemene rekeningen van het beleidsitem 048001, door een verschuiving van krediet uit het investeringsgedeelte (subproject 2020/006) naar dit exploitatiebudget; dat er in deze aanpassing van het meerjarenplan ook nog een aanvulling zal gebeuren van het tekort van € 16.006,43;
Gelet op het visum van de financieel directeur;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
De opdracht “ANPR Cameraschild” wordt goedgekeurd en gegund op basis van het raamcontract nr. ‘2017 R3 043 – ANPR’ van de federale politie dat gegund werd aan de THV Proximus/Trafiroad, Koning Albert II-laan 27 te 1030 Brussel (Schaarbeek). De globale investeringskost van deze opdracht wordt geraamd op € 600.180,90 (incl. btw) en de bijhorende exploitatiekost wordt geraamd op € 6.480,58 (incl. btw) voor 2020, op € 33.698,99 (incl. btw) voor 2021 en op € 88.148,99 (incl. btw)/jaar vanaf 2022.
In uitvoering van deze goedkeuring de bijhorende contracten/documenten (de algemene offerte van THV Proximus/Trafiroad, de studiedossiers per site opgemaakt door THV Proximus/Trafiroad en de bestelbonnen van Proximus m.b.t. de contracten connectiviteit ‘Explore netwerk Proximus’) te ondertekenen.
De nodige kredieten voor het investeringsgedeelte van dit project zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder het project ‘STAF, VEILIG’, subproject 2020/006, onder de algemene rekening 21400000 en beleidsitem 048001 (actiecode ST08B03AP01A04).
De nodige kredieten voor het exploitatiegedeelte van dit project worden voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 in het exploitatiebudget onder verschillende algemene rekeningen van het beleidsitem 048001, door een verschuiving van krediet uit het investeringsgedeelte (subproject 2020/006) naar dit exploitatiebudget. Er zal in deze aanpassing van het meerjarenplan ook nog een aanvulling gebeuren van het tekort van € 16.006,43.