Terug
Gepubliceerd op 10/11/2020

2020_GR_00222 - omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een fietssnelweg F4 tussen Nieuwe Stationsstraat en Nieuwe Dreef - goedkeuring rooilijn.

Gemeenteraad
ma 14/09/2020 - 20:00 Sport- en jeugdcomplex Sportlaan - fuifzaal
2020_GR_00222 - omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een fietssnelweg F4 tussen Nieuwe Stationsstraat en Nieuwe Dreef - goedkeuring rooilijn. 2020_GR_00222 - omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een fietssnelweg F4 tussen Nieuwe Stationsstraat en Nieuwe Dreef - goedkeuring rooilijn.

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat de fietssnelweg F4 loopt van Gent naar Antwerpen, via Lokeren, grotendeels langsheen de spoorlijn 59 Gent-Antwerpen;

Overwegende dat Infrabel de overweg Nieuwe Stationsstraat wil sluiten en hiertoe een fietstunnel wil aanleggen ; Aansluitend op de bouw van de fietstunnel wenst de provincie Oost-Vlaanderen de fietssnelweg door te trekken tot aan de Nieuwe Dreef, om daar aan te sluiten op Nonnenboswegel en het vervolg van fietssnelweg F4. De fietssnelweg zal een breedte hebben van 4m. Het fietspad wordt aangelegd in asfalt. 

Binnen het project wordt een aantakking richting F. Hanusdreef, en basisschool Oudenbos, voorzien. Recent heeft de eigenaar-landbouwer van het perceel 98H2 zich akkoord verklaard tot verkoop van het volledige perceel aan de stad;

Bijgevolg wordt voorgesteld om de aantakking tussen het lange afstandsfietspad en de F. Hanusdreef uit deze bouwaanvraag te halen en dmv een nieuwe aanvraag een aangepaste aantakking te voorzien in overleg met de eigenaars van de aanpalende percelen nr 42 – 52;

Overwegende dat de bouw van de fietstunnel zelf in een afzonderlijke omgevingsvergunning zal worden behandeld;

Overwegende dat er een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 26/05/2020 tot 24/06/2020 en dat er tijdens dit openbaar onderzoek 9 bezwaren werden ingediend;

Overwegende dat deze bezwaren handelen over volgende elementen:

 - Niet alle aanpalenden werden aangeschreven tijdens het openbaar onderzoek.

- De verbinding tussen de fietssnelweg en de F. Hanusdreeef ter hoogte van nr 52 is overbodig omdat er reeds op korte afstand een verbinding bestaat langs de Nieuwe Dreef.

- Pal aan de achtertuinen komt een drukke fietsbaan met inkijk, geluidsoverlast en vermoedelijk ook afval. Het fietspad heeft een grote impact op de privacy van de aanpalende percelen. Wat is de impact van de verlichting op de tuinen en kan deze worden gereduceerd? Hoe worden de tuinen visueel afgesloten. Hoe wordt de groenzone ingevuld? Hoe wordt de afsluiting tussen het perceel 52 en de aantakking ernaast voorzien?

- De geplande verbinding is niet veilig. Tot tweemaal toe is er een bocht van 90° in het traject verwerkt, wat zeer gevaarlijk is. 

De verbinding komt recht op de straat, waarbij uitdraaiende fietsers op de smalle rijbaan terechtkomen, waar geen fietspad is voorzien, en men zo tussen de auto’s terechtkomt. 

Het eerste stuk van de weg, beginnend aan de F. Hanusdreef, zal gebetonneerd worden zodanig dat de landbouwer nog steeds met zijn landvoertuigen gebruik kan maken van de omliggende akkers. Dit wil concreet zeggen dat fietsers die om de hoek komen gereden in aanrijding kunnen komen met tractors. Ze zien immers niet wat er verder op de weg gebeurt.

- Gevaar door inbraak via fietsdoorsteek.

- Er is te veel beton.

- Er was een gebrek aan communicatie, er was geen infomoment.

- Het is onduidelijk hoe breed het fietspad is.

- Het fietspad aan de oostkant van de Nieuwe dreef zou beter doorgetrokken worden (+/- 100 m) tot aan de Nonnenbosweg zodat fietsers die richting Lokeren willen rijden geen twee maal de Nieuwe Dreef moeten oversteken

- Vermoeden dat de bebouwing op   het perceel 31 niet conform de stedenbouwkundige voorschriften zal zijn. 

- Kan de boom (Japanse Kerselaar) behouden blijven thv de aantakking?

- Waardevermindering van de aanpalende eigendommen.

- Onduidelijkheid of het pad niet op private eigendom komt. 

De bezwaren worden als volgt behandeld:

 - De fietsaantakking wordt uit dit aanvraagdossier geschrapt en zal deel uitmaken van een nieuw ontwerp met een nieuwe aanvraag.

- Er werd één aanpalende eigenaar niet aangeschreven voor het openbaar onderzoek omdat de contour van de aanvraag op de computer een klein deel over het private perceel werd ingetekend. Echter heeft deze eigenaar wel bezwaar ingediend, waardoor dient geoordeeld dat betrokkene zijn rechten zijn gevrijwaard.

- De bestaande bomen in de F.Hausdreef zullen behouden blijven. 

- Er wordt geen onnodige verharding voorzien. De aan te leggen verharding is enkel voor de aanleg van het fietspad. 

- Het fietspad langsheen de spoorweg heeft een breedte van 4m.

- Het organiseren van een infovergadering was onmogelijk wegens de lockdown omwille van het coronavirus. Het openbaar onderzoek bij de aanvraag tot omgevingsvergunning werd gehouden om de buurt te informeren en de opmerkingen of bezwaren op te vragen.

- Er kunnen nu nog geen uitspaken gedaan worden over de toekomstige bebouwing op het perceel 98T. 

- Huidige aanvraag wijzigt niets aan het bestaande fietspad langsheen de Nieuwe Dreef.

- De melding dat er een waardevermindering zou zijn van de aanpalende eigendommen langsheen de F. Hanusdreef is niet meer van toepassing aangezien de aantakking uit de vergunning wordt gesloten. 

- Het fietspad is niet gelegen op private eigendom. 

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het tracé en de aanleg van de wegenis wordt vastgelegd en goedgekeurd volgens ingediend plan;

De aantakking tussen het lange afstandsfietspad en de F.Hanusdreef wordt niet goedgekeurd in deze aanvraag. Hiervoor zal een nieuwe aangepaste omgevingsvergunning worden ingediend.