Overwegende dat de riolering in de Bleekmeersstraat in slechte staat verkeert en er nog geen gescheiden rioleringsstelsel aanwezig is;
Overwegende dat het bijgevolg aangewezen is de weg heraan te leggen; dat het ontwerp voor de heraanleg bestaat uit een rijweg in asfalt met een breedte van 5,60m (incl. kantstrook). Ter hoogte van de school wordt de rijweg versmald naar een breedte van 4m. De parkeerplaatsen worden voorzien in waterdoorlatende materialen.
Overwegende dat er geen onteigeningen worden voorzien;
Overwegende dat er een nieuwe riolering wordt voorzien in gescheiden stelsel waarbij het afvalwater zal worden aangesloten op de openbare riolering in de Oude Bruglaan. Het regenwater zal deels worden aangesloten op de bestaande riolering in de Oude Bruglaan en deels worden afgevoerd naar vijver in het Bospark.
Overwegende dat in het volledige project wordt rekening gehouden met infiltratie. De voetpaden en de rijweg op de parking aan het kerkhof zullen worden aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen. De parkeerplaatsen zullen worden aangelegd in grasbetontegels. De restruimtes worden opgevuld met groen (gras, haag, boom,…)
Overwegende dat er een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 22/12/2019 tot 20/01/2020 en dat er tijdens dit openbaar onderzoek één bezwaar werd ingediend.
Overwegende dat dit bezwaar volgende elementen omvat:
- Er wordt gevraagd rekening te houden met de twee verlaagde boordstenen ter hoogte van Bleekmeersstraat 70.
- Er is geen rekening gehouden met een oversteekplaats ter hoogte van de begraafplaats.
- De oprit ter hoogte van Bleekmeersstraat 70 moet toegankelijk blijven voor vrachtwagens.
De bezwaren worden als volgt behandeld:
- Het schrappen van parkeerplaatsen is niet haalbaar gelet op de grote parkeerdruk in de straat bij de bewoners en ook de aanwezigheid van meerdere handelszaken. Ook tijdens de infovergadering werd duidelijk gesteld dat het voorzien van voldoende parkeerplaatsen een belangrijke zorg is.
Om de toegankelijkheid voor iedereen te behouden worden ter hoogte van de oprit van huisnummer 72 de boordstenen extra verlaagd en wordt er daar een zebrapad voorzien. Op deze wijze kunnen voetgangers, rolstoelgebruikers, fietsers… zeer comfortabel het voetpad op en af rijden en hoeven er geen parkeerplaatsen te worden geschrapt.
Het gevraagde zebrapad wordt hier voorzien zodat men uitkomt ter hoogte van de toegang tot de begraafplaats en op voldoende afstand tot het eerstvolgende zebrapad (ter hoogte van de schooluitgang Vinderij op 300 m).
- De situatie ter hoogte van de oprit Bleekmeersstraat nr 70 verandert in de nieuwe situatie niet veel ten opzichte van de bestaande toestand. Momenteel parkeert men continu aan de overzijde op de kasseistrook. De twee parkeerplaatsen die in het nieuwe ontwerp als wegversmalling moeten dienen liggen praktisch even dicht bij de oprit als de huidige parkeerstrook.
Hoewel er dus eigenlijk niets verandert ter hoogte van de oprit wordt het ontwerpplan wat aangepast om het in- en uitrijden van lange vrachtwagen wat te vergemakkelijken:
• De twee parkeervakken verkrijgen een breedte van slechts 2,0 in plaats van 2,2 m (extra van 20 cm om te manoeuvreren);
• Het laatste vak van de parkeerstrook aan de zijde van de zaak wordt wat ingekort. Door dit parkeervak 50 cm te verkleinen, ontstaat ook wat meer ruimte aan de oprit om in- en uit te rijden.
Gezien de schuine ligging van de oprit ten opzichte van de as van de rijbaan is het sowieso aangewezen om de zaak aan te rijden vanuit en te verlaten richting de Oude-Bruglaan. Zoals eerder geschreven blijft de beschikbare breedte hiervoor gelijk. Waar men vroeger sneller op de rijbaan kwam heeft men nu meer ruimte op het zeer brede voetpad voor huisnummer 62.
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning, artikel 31;
Het tracé en de aanleg van de wegenis wordt vastgelegd en goedgekeurd volgens ingediend plan.