Terug
Gepubliceerd op 17/09/2020

2020_MV_00017 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Cools: 'School'straat

Gemeenteraad
ma 02/03/2020 - 20:00 raadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2020_MV_00017 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Cools: 'School'straat 2020_MV_00017 - Mondelinge vraag van raadslid Jan Cools: 'School'straat

Motivering

Indiener(s)

Jan Cools

Gericht aan

Filip Anthuenis

Tijdstip van indienen

ma 17/02/2020 - 08:55

Toelichting

Een schoolstraat is bedoeld om de verkeerschaos in de schoolomgeving te beperken aan het begin en het einde van de schooldag. De straat aan de ingang van de school, wordt aan het begin en het einde van de schooldag een half uurtje afgesloten voor (inrijdend) gemotoriseerd verkeer.

Daardoor verhoogt niet enkel de verkeersveiligheid. Het leidt ook rechtstreeks tot een schonere lucht ter hoogte van de schoolingang waar alle kinderen moeten passeren.

Er loopt een eerste proefproject (of het heeft gelopen) in Lokeren, aan de school Duizendvoet in de Dwarsstraat.

Kan u aangeven of dit project nog loopt of reeds is afgelopen?

Hoe wordt dit geëvalueerd door betrokkenen: leerkrachten, ouders en kleuters, bewoners in de straat, verkeerscel van de stad?

Wordt de Dwarsstraat nu definitief een ‘schoolstraat’?

Hoe gaat dit nu verder? Wordt dit concept uitgerold? En wie neemt daarin initiatief? Dienen de vragen vanuit de scholen te komen of neemt het stadsbestuur daarin initiatief?