Overwegende dat de stad begin 2019 het voormalige postgebouw op de hoek van de Durmelaan en de Markt kocht; dat de uitstraling van dit gebouw erg groot is: het is immers één van de vier bakens (landmarks) die op elke hoek van de Markt aanwezig zijn: stadhuis – Sint-Laurentiuskerk – stadsmuseum – postgebouw;
Overwegende dat het gebouw aangeduid is als vastgesteld bouwkundig erfgoed (14-09-2009), als beschermd monument (03-03-1998) en deel uitmaakt van het beschermd stadsgezicht (03-03-1998); dat bij de renovatie van de herinrichting van dit gebouw bijgevolg nauw zal samengewerkt worden en frequent zal moeten worden teruggekoppeld naar Agentschap Onroerend Erfgoed;
Overwegende dat het gebouw ondertussen 5 jaar leeg staat; dat door de stad in 2020 reeds werken zullen worden uitgevoerd aan het dak en de dakgoten om de bestaande waterinsijpeling weg te werken; dat het beperkte maar noodzakelijke werken betreft;
Overwegende dat de stad de dienst Toerisme (momenteel gehuisvest naast het stadhuis – Markt 2) wenst onder te brengen op de benedenverdieping; dat deze dienst momenteel veel te klein gehuisvest is; dat het bestuur deze bovendien wenst uit te breiden zodat toeristen hier terecht kunnen voor alle info en eventueel tickets van wat er in Lokeren te beleven valt; dat ook een stadswinkel met streekeigen producten en een onthaal voor het watertoerisme op het verlanglijstje staan; dat ook het archief (momenteel in de Torenstraat gehuisvest) naar dit gebouw dient te verhuizen;
Overwegende dat, gelet op de grootte van het gebouw, echter nog andere bestemmingen kunnen toegevoegd worden; dat de stadsdiensten (maar ook verenigingen) extra vergaderruimte kunnen gebruiken; dat in functie van de herinrichting van het huidige administratieve centrum (Groentemarkt 1), tevens zal bekeken worden om de gemeenteraadszaal naar het voormalige postgebouw te verhuizen; dat ook andere ceremoniële gebeurtenissen of het ontvangen van groepen hier moeten kunnen doorgaan;
Overwegende dat het vanzelfsprekend is dat deze ruimtes bij voorkeur polyvalent ingericht dienen te worden; dat wanneer op termijn nood zou zijn aan (nieuwe of extra) kantoorruimte, het dan ook tot de mogelijkheden moet horen om ook deze hier in te richten;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstelling ontwerper voor de renovatie van het voormalig postgebouw en inrichting tot administratief centrum” een bestek met nr. PRIOR 2019/7/P2019/7/01-1 (deel 2020) werd opgesteld;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 268.595,04 + 21% btw = € 325.000,00;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure (artikel 36 van de wet van 17 juni 2016);
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe PRIOR 2019-7, subproject P2019/7/01, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 011904 met actiecode ST12B01AP01A01;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. PRIOR 2019/7/P2019/7/01-1 (deel 2020) en de raming voor de opdracht “Aanstelling ontwerper voor de renovatie van het voormalig postgebouw en inrichting tot administratief centrum”. De raming bedraagt € 268.595,04 + 21% btw = € 325.000,00.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 in het investeringsbudget onder de investeringsenveloppe PRIOR 2019-7, subproject P2019/7/01, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 011904 met actiecode ST12B01AP01A01.