Terug
Gepubliceerd op 17/09/2020

2020_GR_00017 - Kunstacademie Ter Beuken - Functiebeschrijving directeur deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing.

Gemeenteraad
ma 27/01/2020 - 20:00 raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Verontschuldigd

Lena Van Boven

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2020_GR_00017 - Kunstacademie Ter Beuken - Functiebeschrijving directeur deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing. 2020_GR_00017 - Kunstacademie Ter Beuken - Functiebeschrijving directeur deeltijds kunstonderwijs. Aanpassing.

Motivering

Argumentatie

Gelet op zijn beslissing van heden waarbij het algemeen kader voor de selectieprocedure voor directeur deeltijds kunstonderwijs wordt vastgesteld;

Overwegende dat het bestuur zich voorneemt een selectieprocedure op te starten voor de functie van directeur deeltijds kunstonderwijs;

Overwegende dat kandidaten directeur onder andere moeten voldoen aan de vereisten vermeld in de functiebeschrijving directeur deeltijds kunstonderwijs;

Gelet op zijn beslissing van 08.09.2008 waarbij onder andere de functiebeschrijving voor het ambt van directeur binnen de kunstacademie Ter Beuken wordt vastgesteld;
dat het model functiebeschrijving directeur deeltijds kunstonderwijs intussen werd gewijzigd door OVSG; dat bijgevolg wordt voorgesteld de functiebeschrijving te actualiseren;

Gelet op het voorstel van functiebeschrijving directeur deeltijds kunstonderwijs;

Gelet op het protocol van 08.01.2020 van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité;

Gelet op het decreet lokaal bestuur;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 07.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn artikelen 11,13,14,15,17,18,22 en 26;

Gelet op het decreet van 27.03.1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;

Gelet op de omzendbrief van 29.10.2007 houdende de functiebeschrijving en evaluatie;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De functiebeschrijving van directeur deeltijds kunstonderwijs vastgesteld met de raadsbeslissing van 08.09.2008 aan te passen en opnieuw vast te stellen als volgt:

1. Doel van de functie, inbegrepen de instellingsspecifieke doelstellingen

  • Efficiënt en doelgericht leiding nemen in de onderwijsinstelling. Instaan voor de optimale werking ervan met het oog op het behalen van de doelstellingen conform het artistiek pedagogisch project, de leerplannen en het schoolwerkplan
  • ­Voorbereiden, adviseren en uitvoeren van het stedelijk onderwijsbeleid voor wat betreft het deeltijds kunstonderwijs
  • ­Uitvoering geven aan de reglementaire bepalingen opgelegd aan de onderwijsinstelling.
  • ­De kwaliteit bewaken binnen de onderwijsinstelling
  • ­Het beleidsvoerend vermogen van de onderwijsinstelling verhogen

2. Taken en wijze van uitvoeren

2.1 Beleidsvoorbereiding en advisering

  •  beleidsondersteunend en voorbereidend onderzoekswerk verrichten met betrekking tot het deeltijds kunstonderwijs
  • ­opvolgen, analyseren en signaleren van relevante evoluties die verband houden met het deeltijds kunstonderwijs en/of de werking van de onderwijsinstelling
  • ­voorbereiden, opmaken en coördineren van beleidsadviezen en beleidsvoorstellen aan het college/de gemeenteraad op vraag van het stedelijk beleid of op eigen initiatief
  • ­de termijnplanning en programmatie met betrekking tot de onderwijsinstelling zowel inhoudelijk als financieel voorbereiden
  • ­actief en constructief deelnemen aan beleidsvoorbereidend overleg
  • ­in samenspraak met het beleid constructief als deskundige deelnemen aan de syndicale overleg- en onderhandelingsstructuren onderwijs
  • ­op gemotiveerde wijze een oplossing voorstellen voor betwiste en/of complexe dossiers
  • ­aanwending van het lestijdenpakket/lesurenpakket voorbereiden
  • ­indien nodig het schoolwerkplan bijsturen
  • ­op basis van een omgevingsanalyse een aantal lange termijnstrategieën definiëren.

 

2.2 Planning en organisatie

  •  ­coördineren van de dagelijkse werking van de onderwijsinstelling: plannen, taakafspraken en taakverdeling, opvolging en bijsturing
  • ­organiseren en coördineren van initiatieven en projecten: plannen, uitvoeren, opvolgen en evalueren en dit binnen de toepassing van interne of externe reglementering of wetgeving en met inachtneming van de beschikbare budgetten
  • ­creatieve en efficiënte oplossingsstrategieën aanbrengen voor structurele problemen
  • ­planmatig maar flexibel tewerk gaan en hierbij zelf de juiste prioriteiten stellen
  • ­efficiënte werkmodellen en werkprocedures uitwerken
  • ­toezien op het welzijn,veiligheid en gezondheid op het werk
  • ­organiseren van interne schoolanalyse/zelfevaluatie om prioriteiten te kunnen bepalen
  • ­organiseren en plannen van interne en externe overlegmomenten
  • ­ontwikkelen van lokale samenwerkingsverbanden en coördineren van lokale activiteiten waarvan de onderwijsinstelling initiatiefnemer is
  • ­het lesurenpakket efficiënt en doeltreffend verdelen conform de regelgeving
  • ­instaan voor efficiënte en doeltreffende klassenverdelingen en leerlingenverdelingen
  • ­de inschrijvingen efficiënt en doeltreffend plannen
  • ­organiseren en evalueren van diverse schoolprojecten (opendeur, concerten, diploma-uitreikingen, leerlingenwerving…)
  • ­een professionaliseringsplan opstellen, de vormingsnoden verzamelen en nascholing organiseren
  • ­evaluatiefiches en rapporten controleren
  • ­in samenspraak met de preventieadviseur evacuatie-oefeningen organiseren
  • ­vervoer voor klasgebonden extra-murosactiviteiten organiseren
  • ­in samenspraak met de gemeentelijke diensten uitbreiding, onderhoud en/of herstelling van de infrastructuur plannen
  • ­een adequaat veiligheidsbeleid voeren
  • ­in overleg met het personeelsteam een planning opstellen voor openbare proeven

 

2.3 Leiding geven aan het personeelsteam

  • uitvoeren van het personeelsbeleid van de onderwijsinstelling onder de eindverantwoordelijkheid van de inrichtende macht met inachtneming van de beschikbare budgetten, de bestaande regelgeving en de lokale beleidsbeslissingen
  • ­efficiënt en doelgericht leiden, motiveren en bijsturen van de personeelsleden van de onderwijsinstelling, zowel in teamverband als individueel en dit in alle vestigingsplaatsen
  • ­op een objectieve, eenvormige en menselijke wijze als eerste evaluator fungeren voor de personeelsleden van de onderwijsinstelling volgens de algemene afspraken vastgelegd door de inrichtende macht en binnen de bepalingen hieromtrent opgenomen in de regelgeving
  • ­op een objectieve, eenvormige en menselijke wijze als evaluator een beoordeling maken voor de tijdelijke personeelsleden aangesteld voor bepaalde duur volgens de algemene afspraken vastgelegd door de inrichtende macht binnen de bepalingen hieromtrent opgenomen in de regelgeving
  • ­het personeelsteam stimuleren om vernieuwing door te voeren en hun competenties op peil te houden
  • ­een goede samenwerking binnen het personeelsteam bevorderen
  • ­conflicten en klachten binnen het personeelsteam behandelen
  • ­zo vaak als nodig wordt geacht lesbezoeken brengen
  • ­in samenwerking met de aanvangsbegeleider een gepast onthaalbeleid voor nieuwe personeelsleden voeren
  • ­efficiënt en gestructureerd overleg organiseren inzake werkplanning en organisatie binnen de onderwijsinstelling (personeelsvergaderingen, coördinatievergaderingen, vakvergaderingen, vergaderingen mbt. vestigingsplaatsen, secretariaatsvergaderingen,...)
  • ­sollicitatiegesprekken voeren
  • ­regelmatig feedback geven aan de personeelsleden
  • ­functionerings- en evaluatiegesprekken voeren
  • ­Controleren dat het schoolwerkplan door alle betrokkenen correct wordt nageleefd
  • ­jaarplannen, leerplannen, lesvoorbereidingen en klasagenda’s beoordelen

2.4 Financieel en administratief beheer

  • ­een financieel behoefteplan opmaken
  • ­begrotingsvoorstellen opmaken, bespreken en motiveren
  • ­opvolgen, bewaken en respecteren van de beschikbare budgetten binnen het werkterrein
  • ­zorg dragen voor een adequate financiële administratie
  • ­helpen bij het plaatsen en opvolgen van bestellingen
  • ­een adequaat aankoopbeleid voeren voor boeken, partituren, instrumenten, materialen en grondstoffen
  • ­met leveranciers onderhandelen in verband met aankopen
  • ­financiële verrichtingen uitvoeren waarvoor volmacht vanwege de financieel directeur werd toegekend
  • ­toezien op een correcte uitvoering van de administratie die verband houdt met de onderwijsinstelling
  • de nodige maatregelen nemen met het oog op een efficiënt en ordelijk schoolarchief en klassement binnen de onderwijsinstelling

 

2.5 Leerlingenbegeleiding / cursistenbegeleiding

  • ­zorg dragen voor een aangenaam leef- en leerklimaat
  • ­opmerkzaam zijn voor en reageren op ongewoon gedrag van leerlingen
  • ­zorg dragen voor en onderhouden van goede omgangsvormen met de leerlingen
  • streeft naar een onderwijsverschaffing die maximaal bijdraagt tot de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerlingen op artistiek en algemeen menselijk vlak

 

2.6 Communicatie en vertegenwoordiging

  • zowel intern als extern als aanspreekpunt van de onderwijsinstelling fungeren
  • ­zorgen voor een optimale informatiedoorstroming met het oog op de te bereiken doelstellingen en dit met:
    - het personeelsteam van de onderwijsinstelling
    - de stedelijke beleidsverantwoordelijken
    - de stedelijke diensten
    - leerlingen en ouders
  • ­instaan voor en toezien op een goede communicatie en samenwerking met leerlingen en ouders
  • ­informatie uitwisselen met en uitbouwen en onderhouden van goede contacten met ‘externe’ personen, organisaties en besturen (waaronder culturele verenigingen, ministerie van onderwijs en vorming, inspectie, OVSG, samenwerkingspartners, politie, brandweer, gezondheidscentra, CLB, socio-culturele organisaties, gemeentebesturen met vestigingsplaatsen en hierbij de belangen van de onderwijsinstelling en het bestuur loyaal behartigen
  • ­deelnemen aan samenwerkingsverbanden conform de beleidsbeslissingen
  • ­vertegenwoordigen van de onderwijsinstelling in intern en extern overleg en structuren en fungeren als gespreksleider en informant
  • ­in samenspraak met de bevoegde beleidsverantwoordelijken de doelstellingen, het beleid en de diensten van de onderwijsinstelling uitdragen en daartoe een actief publiciteitsbeleid voeren, contacten met de pers onderhouden en voorlichting
  • ­indien nodig problemen met ouders bespreken en samen naar oplossingen zoeken
  • ­discreet met persoonlijke en vertrouwelijke gegevens omgaan
  • ­correcte en respectvolle omgangsvormen hanteren
  • ­een consequente houding aannemen en hier naar handelen
  • ­defecten, tekorten en structurele problemen inventariseren, signaleren en indien mogelijk zelf oplossen
  • ­contacten onderhouden met de lokale culturele wereld

 

3. Instellingsgebonden opdrachten en de wijze van uitvoeren

  • coördineren en actief meewerken aan schoolgebonden activiteiten, inclusief voorbereiding, uitvoering en nazorg
  • ­samen met het coördinatieteam klasoverstijgende extra-muros activiteiten helpen organiseren en coördineren
  • ­organiseren, coördineren en actief meewerken aan activiteiten die door de onderwijsinstelling worden georganiseerd of waarbij ze betrokken is
  • ­een positief leer- en leefklimaat in de onderwijsinstelling creëren en stimuleren in overeenstemming met het artistiek pedagogisch project
  • ­het academiereglement correct naleven en laten naleven
  • ­het arbeidsreglement correct naleven en laten naleven
  • ­het professionaliseringsplan correct naleven en laten naleven
  • ­meehelpen bij het inschrijven van leerlingen conform de afspraken binnen de academie

 

4. Rechten en plichten inzake aanvangsbegeleiding, permanente vorming en nascholing

  • op de hoogte blijven van relevante veranderingen in wetgeving
  • ­op de hoogte blijven van ontwikkelingen binnen het Vlaams onderwijsbeleid
  • ­doornemen van relevante literatuur
  • ­bijwonen van relevante studiedagen
  • ­de artistieke, didactische, pedagogische, vaktechnische en organisatorische competenties in het kader van deze functiebeschrijving op peil houden
  • ­recente pedagogische ontwikkelingen opvolgen
  • ­reflecteren over het eigen professioneel functioneren en waar nodig bijsturen
  • ­nascholing volgen over recente ontwikkelingen binnen de kunstwereld en het artistiek-pedagogisch vakgebied
  • ­relevante maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkeling op het terrein van kunst en cultuur opvolgen