Terug
Gepubliceerd op 05/09/2019

2019_GR_00226 - Lokale Politie. Formatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie. Vacantverklaring van een betrekking van adviseur-diensthoofd Klasse 2 (niveau A), dienst beleid en beheer van personeel en middelen.

Gemeenteraad
ma 24/06/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Afwezig

Jerome Van Doorslaer, Guido De Waele, Philip De Visscher

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2019_GR_00226 - Lokale Politie. Formatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie. Vacantverklaring van een betrekking van adviseur-diensthoofd Klasse 2 (niveau A), dienst beleid en beheer van personeel en middelen. 2019_GR_00226 - Lokale Politie. Formatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie. Vacantverklaring van een betrekking van adviseur-diensthoofd Klasse 2 (niveau A), dienst beleid en beheer van personeel en middelen.

Motivering

Argumentatie

Gelet op agendapunt nr. 36 van de huidige gemeenteraadsvergadering waarbij kennis werd genomen van de verzaking van een kandidaat om het ambt van adviseur-diensthoofd klasse 1 (niveau A) op te nemen;

Overwegende dat in datzelfde agendapunt de raad ook akte nam van de melding van een ander kandidaat die zijn kandidatuur intrekt; 

Gelet op artikel 23 van het decreet lokaal bestuur;

Overwegende dat wordt voorgesteld om een agendapunt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda van de raad van 24 juni 2019 waarbij een betrekking van adviseur-diensthoofd Klasse 2 (niveau A), dienst beleid en beheer van personeel en middelen in de formatie van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie wordt vacant verklaard;

Overwegende dat dit agendapunt bij hoogdringendheid dient behandeld omdat in de geheime zitting een adviseur-diensthoofd niet kon aangeworven worden binnen het korps en het de bedoeling was om die gedeeltelijk noodzakelijke beleidsondersteunende opdrachten binnen het korps te laten uitvoeren; Dat de uitvoering van administratieve opdrachten door het officierenkader een belangrijke impact heeft op hun operationele capaciteit die beter kan aangewend worden in het teken van meer en beter blauw op straat; Dat de invulling van de gevraagde functie noodzakelijk is om een optimale politionele dienstverlening aan de burger te kunnen garanderen en om het politiekoprs intern te kunnen optimaliseren;

Overwegende dat de aanwezige raadsleden stemmen over de hoogdringendheid en dat de raad eenparig akkoord gaat om de voorgestelde vacantverklaring bij hoogdringendheid aan de agenda van de raad van 24 juni 2019 toe te voegen;

Gelet op de gemeenteraadsbesluiten houdende de goedkeuring van de personeelsformatie, het organigram en het personeelsbehoeftenplan, waar een CALog niveau A reeds van bij aanvang als noodzakelijk werd opgenomen;

Gelet op de taakomschrijving van een adviseur-diensthoofd beleid en beheer van het personeel en middelen, meer bepaald :
- Beleid en beheer van het personeel, de logistieke en de financiële middelen;
- Beleid en beheer inzake ICT
- Verzekeren van de integrale kwaliteitszorg en monitoring;
- Beleidsondersteuning inzake het ZVP;
- Beleidsondersteuning inzake AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) als DPO;
- Lid van het Directiecomité van het korps;

Gelet op het gunstig advies van de wegingscommissie van de Federale Politie om de functie van adviseur in te delen in klasse A2, wat overeenkomt met het beoogde profiel;

Gelet op het feit dat de gemeenteraad de upgrade van deze functie van klasse A1 naar klasse A2 nog dient goed te keuren;

Overwegende dat het geen gespecialiseerde betrekking betreft;

Overwegende dat de heer Dirk De Paepe, korpschef, voorstelt om deze betrekking vacant te verklaren;

Overwegende dat in deel VI, Titel II, hoofdstuk 2 van het KB d.d. 30 maart 2001, laatst gewijzigd bij K.B. van 14 april 2013, tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten bepalingen zijn opgenomen inzake de regeling van de mobiliteit;

Overwegende dat art. VI.II.15 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat naast het vacant verklaren van de betrekkingen, de gemeenteraad ook beslist :
- of het gaat om een gespecialiseerde betrekking,
- over de wijze van selectie,
- of er geen wervingsreserve wordt aangelegd voor een gelijkwaardige functionaliteit;
dat indien geen beslissing genomen wordt om geen wervingsreserve aan te leggen, alle in het raam van de mobiliteit geschikt bevonden kandidaten in principe worden opgenomen in de mobiliteitsreserve die geldt voor een zelfde functionaliteit;
dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus;
- over de samenstelling van de bevoegde selectiecommissie dan wel of een beroep wordt gedaan op de nationale selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A van de lokale politie bedoeld in artikelen VI.II.41 tot VI.II.51 van voornoemd KB;

Overwegende dat de selectiecommissie voor de personeelsleden van niveau A van de lokale politie dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen en derwijze moet samengesteld zijn uit een onpaar leden, de voorzitter inbegrepen;
1e de korpschef of de door hem aangewezen officier of lid van niveau A van het CALog, voorzitter;
2e minstens één, maximum drie officieren van een korps van de lokale politie;
3e minstens één lid van het CALog van de lokale politie, niveau A;
4e een secretaris, aangewezen door de korpschef, staat elke plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie bij;

Overwegende dat voorgesteld wordt om geen wervingsreserve vast te stellen;

Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op het Gemeentedecreet;

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

Gelet op het K.B. van 14 april 2013 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten aangaande de eerste aanwijzing van de personeelsleden van het operationeel kader en het MB van 16 april 2013 tot wijziging van het UBPOL;

Gelet op het K.B. van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

Gelet op het K.B. van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;

Gelet op de ministeriële omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De voorgestelde functieweging goed te keuren en de functie van adviseur in te delen in klasse A2.

Artikel 2

In de formatie van het administratief en logistiek personeel van de politie één betrekking van adviseur klasse 2 (A-niveau) vacant te verklaren.

Het betreft geen gespecialiseerde betrekking.

De betrekking niet te begeven naar anciënniteit van de kandidaten.

Artikel 3

Volgende selectiewijze vast te stellen:
- het inwinnen, per kandidaat, van het gemotiveerd advies van de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau A.

Artikel 4

De selectiecommissie voor de vacante betrekking van adviseur van politie aan te stellen bestaande uit volgende personen:
- Dirk De Paepe, korpschef pz Lokeren, voorzitter (vervanger 1CP Dirk De Smet)
- Dirk De Smet, 1e commissaris van politie, diensthoofd PLIF pz Lokeren, bijzitter (vervanger 1CP Jan Van Avermaet diensthoofd gerechtelijk bureel pz Lokeren)
- Frederika Maes, adviseur pz Sint-Niklaas, bijzitter (vervanger adviseur Sofie Buyse pz Sint-Niklaas)
- Annick Geers, 1e consulent pz Lokeren, secretaris.

Artikel 5

Geen wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.