Terug
Gepubliceerd op 05/09/2019

2019_GR_00200 - Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan (OVERIG 2014/1/134 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken en bijhorende kostenraming.

Gemeenteraad
ma 24/06/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Afwezig

Jerome Van Doorslaer, Philip De Visscher

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2019_GR_00200 - Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan (OVERIG 2014/1/134 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken en bijhorende kostenraming. 2019_GR_00200 - Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan (OVERIG 2014/1/134 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken en bijhorende kostenraming.

Motivering

Argumentatie

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen Infrabel en de stad Lokeren m.b.t. de vervanging van overweg 50 (Oude Heerweg) op lijn 59 in Lokeren;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 november 2017 houdende de goedkeuring van het gunningsvoorstel opgemaakt door Infrabel en waarin voorgesteld werd om de werken TR 143330 “L59 – stad Lokeren: afschaffen OW 50 (Oude Heerweg) door middel van een tunnel ter hoogte van de Uitbreidingslaan (kunstwerken, grondwerken, hydraulica, spooruitrustingswerken en omgevingswerken)” op te dragen aan West Construct (Oostkamp) die in het kader van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking, de laagste regelmatige offerte heeft ingediend voor een bedrag van € 3.873.899,37 (excl. btw);

Gelet op diezelfde beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 november 2017 waarmee  tevens het stadsaandeel werd goedgekeurd voor een totaal bedrag van € 658.082,42 (incl. 21% btw MC WOS);

Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. OVERIG 2014/1/134 (deel 2017);

Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werken gebleken is dat er diverse wijzigingen noodzakelijk waren, en wel om volgende redenen:

-       Wijziging 1 (Verrekening 7 – Tuc Rail): Huisaansluitingen (afkoppelingen) Pijstraat/Klipsenstraat:

In het ontwerp van het project was er langsheen de woningen in de Pijlstraat/Klipsenstraat een enkele riolering voorzien. De code van de goede praktijk legt ons op om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen. Daarom werd het ontwerp aangepast naar een gescheiden rioleringsstelsel. Een gevolg hiervan is dat de percelen, grenzend aan het project, afgekoppeld dienden te worden. Deze kosten worden door de stad gedragen.

Dit geeft een geraamde meerkost voor de stad van € 30.043,75 (excl. btw en excl. prijsherzieningen).

-       Wijziging 2 (Verrekening 8 – Tuc Rail): Tijdelijke wegenis Pijlstraat/Klipsenstraat:

Bij de aanvang van de werken werd door de aannemer een planning/fasering voorgesteld. In onderling overleg werd deze planning/fasering aangepast om de overlast voor de omwonenden en het industriepark Waaslandlaan te beperken. Hiervoor diende er echter een tijdelijke wegenis aangelegd te worden om de doorstroming van het verkeer van en naar het industriepark te garanderen en zo min mogelijk te hinderen.

Dit geeft een geraamde meerkost voor de stad van € 24.199,52 (excl. btw en excl. prijsherzieningen).

-       Wijziging 3 (Financieel voorstel 012 West Construct): Afwerking tunnel:

In het ontwerp van het project waren er rioolkolken voorzien. Bij uitvoering bleek dat deze onmogelijk geplaatst konden worden. Er diende een ander type geplaatst te worden.

Voor de afwerking van de fietssnelweg over de tunnel op de fietsbrug was er niets voorzien. Er werd beslist om langs de asfalt het resterend gedeelte op te vullen met dolomiet.

De kosten van de rioolkolken (€ 12.100,00) alsook het aanbrengen van de epoxymortel rond de waterslikker (€ 7.700,00) en het leveren en plaatsen van dolomiet (€ 1.631,85) zijn ten laste van de stad.

Dit geeft een totale geraamde meerkost voor de stad van € 21.431,85 (excl. btw en excl. prijsherziening).

-       Wijziging 4 (Financieel voorstel 013 West Construct): Omheining:

Langsheen het fietspad van de fietssnelweg Gent/Antwerpen staat er aan beide zijden een omheining. Deze omheining was in slechte staat. Het was aangewezen om de omheining te vervangen ter hoogte van de site van de werf.

De kosten van de nieuw te plaatsen omheining (H = 1,20m) (€ 3.585,67) alsook de afbraak van de bestaande omheining zonder net (€ 1.372,80), de afbraak van de bestaande omheining met net (€ 1.922,80) en een deel van het uitzetwerk door de landmeter (€ 467,50) zijn ten laste van de stad.

Dit geeft een totale geraamde meerkost voor de stad van € 7.348,77 (excl. btw en excl. prijsherziening).

-       Wijziging 5 (Financieel voorstel 014 West Construct): Riolering Pijlstraat/Klipsenstraat:

In het ontwerp van het project was er langsheen de woningen Klipsenstraat/Pijlstraat een enkele riolering voorzien. De code van de goede praktijk legt ons op om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen. Daarom werd het ontwerp aangepast naar een gescheiden rioleringsstelsel.

Dit geeft een totale geraamde meerkost voor de stad van € 69.763,29 (excl. btw en excl. prijsherziening).

-       Wijziging 6 (Financieel voorstel 015 West Construct): Pompstation:

In het ontwerp van het project was er een pompstation voorzien dat niet voldeed aan de huidige eisen van het Riopact, waarmee de stad een overeenkomst heeft inzake pompstations. Op advies van Riopact werd een ander pompstation voorgesteld en goedgekeurd.

Dit geeft een geraamde meerkost voor de stad van € 19.711,14 (excl. btw en excl. prijsherziening).

-       Wijziging 7 (Financieel voorstel 016 West Construct): Signalisatie:

In het ontwerp van het project werden er wegmarkeringen met verf voorzien. De tunnel zal voornamelijk gebruikt worden door zwaar vrachtverkeer waardoor de wegmarkering met verf niet opportuun is. Daarom werd er gekozen om de wegmarkeringen uit te voeren in thermoplast, een product dat veel duurzamer is waardoor het onderhoud ervan beperkt zal zijn.

Dit geeft een geraamde meerkost voor de stad van € 12.007,22 (excl. btw en excl. prijsherzieningen).

-       Wijziging 8 (Financieel voorstel 017 West Construct): Asfalt tunnel:

In het ontwerp van het project was er een profileerlaag type ZOA-B2 voorgeschreven. Technisch gezien is dit geen goede keuze. Daarom werd er geopteerd om het type aan te passen.

Ook werd er gevraagd om de asfalteringswerken ter hoogte van het kruispunt Waaslandlaan in het weekend uit te voeren, dit om de hinder voor het industrieterrein te verminderen.

Dit geeft een geraamde meerkost voor de stad van € 7.807,71 (excl. btw en excl. prijsherziening).

-       Wijziging 9 (Financieel voorstel 018 West Construct): Groenaanleg:

In het ontwerp van het project waren er planten en bomen voorgeschreven die volgens het advies van onze groenambtenaar niet opportuun waren om te planten, inzake onderhoud. Daarom werd er een aanpassing van de planten en bomen gevraagd.

Dit geeft een geraamde meerkost voor de stad van € 28.471,01 (excl. btw en excl. prijsherziening).

Overwegende dat voormelde wijzigingen in totaliteit kunnen begroot worden op € 220.784,26 (excl. btw en excl. prijsherziening);

Gelet op het positief advies van de stedelijke dienst Infrastructuur met deze wijzigingen en bijhorende kostenraming;

Gelet op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren, samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag van € 220.784,26 excl. 21% btw (deels MC WOS – deels btw MC riolering) en excl. prijsherziening;

Overwegende dat deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure kunnen doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma West Construct (door naamswijziging thans BESIX) aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken;

Overwegende dat de uitgave voor deze aanvullende werken zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/134, onder de algemene rekening 22700007 en beleidsitem 020004;

Gelet op het visum van mevr. Frida Vermeer, vervanger van de financieel directeur wn.;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan voormelde wijzigingen als aanvullende werken voor de opdracht “Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan. Samenwerkingsovereenkomst met Infrabel (Stadsaandeel)” voor het totaal bedrag in meer van € 220.784,26 excl. 21% btw (deels MC WOS – deels btw MC riolering) en excl. prijsherziening.

Artikel 2

De uitgave voor deze aanvullende werken zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/134, onder de algemene rekening 22700007 en beleidsitem 020004.