Terug
Gepubliceerd op 06/05/2019

2019_GR_00117 - Gemeentebelastingen. Ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 25/03/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Alain Debbaut, Freddy Verdurme, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Afwezig

Nina Van der Sypt

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00117 - Gemeentebelastingen. Ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. Goedkeuring.
Goedgekeurd

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Alain Debbaut, Freddy Verdurme, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke
Stemmen voor 31
Suleyman Harrouch, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Els Van Branden, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Manu Diericx, Bjorn Rzoska, Guido De Waele, Filip Anthuenis, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Sabine Van Rysselberghe, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Marjoleine de Ridder, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Jan Cools, Stefan Walgraeve, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Sylvie Van Acker, Hector Van Hoye, Alain Debbaut, Filip Liebaut, Marina Van Hoorick, Claudine De Waele
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Marita Macharis, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00117 - Gemeentebelastingen. Ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. Goedkeuring. 2019_GR_00117 - Gemeentebelastingen. Ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. Goedkeuring.

Motivering

Argumentatie

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2014 waarbij, voor een termijn eindigend op 31 december 2019, een ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen werd gestemd;

Gelet op artikel 170§4 van de Grondwet;

Overwegende dat in uitvoering van strategische doelstelling nr. 2 het meerjarenplan 2014-2019 uit gaat van de handhaving van de door de stad gehanteerde belastingen en aansluitende belastingtarieven;

Overwegende dat op vraag van IDM en dit per brief van 28 februari 2019 gevraagd wordt de ongelijkheid in het belastingtarief van aanbreng van grofvuil op het recyclagepark en de huis aan huis ophaling van grof vuil  vanaf 1 april 2019;

Overwegende dat er aan de andere belastingtarieven en aan de bepalingen van het belastingreglement niets wordt gewijzigd;

Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur in het algemeen en de artikelen 40§3 en 41;

Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting voor provincie- en gemeentebelastingen;

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Art. 1.

-       Het reglement inzake de ingekohierde belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen van 14 december 2014 wordt opgeheven met ingang van 1 mei 2019.

-       Er wordt ten behoeve van de gemeente voor een termijn ingaande op 1 mei 2019 en eindigend op 31 december 2019 een ingekohierde belasting geheven op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.

Art. 2.

De belasting is hoofdelijk verschuldigd door de leden van ieder gezin en door elk bedrijf, elke instelling, elk vrij beroep, elke vereniging, e.d. welke gebruik maakt van:

-        de op het grondgebied van de gemeente Lokeren door IDM ter beschikking gestelde afvalcontainers;

-        de ophaling op afroep van grofvuil;

-        het gemeentelijk recyclagepark.

Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.

Art. 3.

§1. De belasting ten laste van een gezin wordt gevestigd ten laste van een gezinsverantwoordelijke, dit wil zeggen lastens één van de gezinsleden ouder dan 18 jaar, dat in het gezin zijn eigen belangen en desgevallend die van de medegezinsleden behartigt en zich als dusdanig tegenover derden kenbaar gemaakt heeft, als dusdanig optreedt of als dusdanig gekend is.

§2. De belasting ten laste van bedrijven, instellingen, vrije beroepen, verenigingen, enz. wordt gevestigd ten laste van de natuurlijke of rechtspersoon die de desbetreffende activiteit op het grondgebied van de gemeente uitoefent in hoofd- of bijberoep.

Art. 4.

De belasting bestaat uit volgende componenten:

A. Voor de ophalingen:

-              een forfaitair deel per lediging en dit enkel voor restafval;

-              een deel per aangeboden gewicht.

Het forfaitair deel per lediging en het deel per aangeboden gewicht blijft verschuldigd zolang de afmelding van de container(s), bij verhuizing, niet is gebeurd bij de intercommunale maatschappij die voor de huisvuilophaling instaat.

Voor de ophaling van grof vuil wordt enkel een belasting per kilogram aangeboden afval aangerekend.

a. Forfaitair deel per lediging.

-              0,12 euro per lediging van een 40-liter-container restafval;

-              0,25 euro per lediging van een 120-liter-container restafval;

-              0,50 euro per lediging van een 240-liter-container restafval.

-              2,50 euro per lediging van een 1100-liter-container restafval.

Voor de lediging van ondergrondse containers zonder individueel badgesysteem in appartementsblokken wordt een ledigingsprijs aangerekend van een container van 120L zijnde 0,25 euro per lediging en dit vermenigvuldigd met het aantal aangesloten appartementen.

De ledigingsprijs wordt aangerekend aan de beheerder/syndicus van het betreffende appartementsblok.

b. Per aangeboden gewicht:

1) restafval:

De basisbelasting per kilogram aangeboden afval bedraagt 0,20 EUR per kilogram.

-        worden gratis ter beschikking gesteld: één container per adres van 240 l of maximum 2 containers van 40 l of van 120 l per adres,. (Grotere hoeveelheden zijn te beschouwen als bedrijfsafval);

-        aan inwoners die omwille van medische redenen (zoals incontinentie, nierdialyse, stoma…) een grotere afvalproductie hebben en dit kunnen staven met een medisch attest, wordt een extra container van max. 240L ter beschikking gesteld;

-        voor de scholen is het aantal containers niet gelimiteerd maar dit wordt bepaald in onderling overleg met IDM, steeds gebaseerd op het containerverbruik uit het verleden en de afvalproductie die vrijkomt bij een afvalbewust gedrag;

-        voor groepsvoorzieningen in appartementsgebouwen worden er containers van 1.100 l ter beschikking gesteld waarbij de belasting wordt aangerekend aan de beheerder/syndicus op basis van de geldende tarieven.

c. lediging en aangeboden gewicht per volume

Voor de lediging van ondergrondse containers volgens een schuifsysteem van zakken van 60 liter en met een individueel badgesysteem wordt een prijs per aanbieding van 1,68 Euro aangerekend, zijnde 0,18€ ledigingskost en 1,50€ per aangeboden vuilzak

2) GFT-afval:                                                 

De basisbelasting per kilogram aangeboden afval bedraagt 0,12 EUR per kilogram.

-        worden gratis ter beschikking gesteld: één container per adres van 40 l of maximum 2 containers van 120 l per adres.

-        voor de scholen is het aantal containers van 120 l dat ter beschikking wordt gesteld niet gelimiteerd maar dit wordt bepaald in onderling overleg met IDM, steeds gebaseerd op het containerverbruik uit het verleden en de afvalproductie die vrijkomt bij een afvalbewust gedrag.

-        voor groepsvoorzieningen in appartementsgebouwen worden er containers van 1.100 l ter beschikking gesteld waarbij de belasting wordt aangerekend aan de beheerder/syndicus op basis van de geldende tarieven.

3) Grof vuil:

De belasting bedraagt 0,20 Euro per kilogram aangeboden grof vuil.

B. Voor de deponeringen in het recyclagepark:

 

categorie

tarieven

voor gezinnen ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Lokeren

voor alle andere bezoekers (andere gezinnen, bedrijven, instellingen, vrije beroepen, verenigingen, e.d.)

grofvuil (*)

0,20 euro/kg

0,20 euro/kg

niet-recycleerbaar afval (*)

0,10 euro/kg (**)

0,10 euro/kg

recycleerbaar afval (*)

0,05 euro/kg (**)

0,05 euro/kg

AEEA en KGA (*)

0,00 euro/kg

0,05 euro/kg

*: als verschillende categorieën tezelfdertijd worden gedeponeerd (gezamenlijke weging), wordt het tarief van de gedeponeerde categorie dat het hoogst is, toegepast

**: de belasting is evenwel niet verschuldigd voor de eerste500 kgafval (recycleerbaar en/of niet-recycleerbaar, exclusief grofvuil, AEEA en KGA) per dienstjaar en per gezin, aangevoerd tijdens de periode dat het desbetreffende gezin tijdens het desbetreffende dienstjaar ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente Lokeren.

Art. 5

Om de toepassing van de belasting verordening te kunnen controleren of onderzoeken worden de personeelsleden, daartoe aangesteld door het college van burgemeester en schepenen, gemachtigd alle fiscale onderzoeksbevoegdheden uit te voeren die krachtens artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 van toepassing vinden op het vlak van de gemeentebelastingen. Specifiek inzake de controle en het onderzoek van boeken en bescheiden die noodzakelijk zijn voor de vestiging van de belasting, is iedereen die over dergelijke boeken of bescheiden beschikt, verplicht die zonder verplaatsing voor te leggen op ieder verzoek van deze personeelsleden. Deze personeelsleden zullen zich legitimeren via het aanstellingsbesluit en/of legitimatiebewijs.
Iedereen is verplicht aan deze personeelseden vrije toegang te verlenen tot de al dan niet bebouwde onroerende goederen die een belastbaar element kunnen vormen of bevatten of waar een belastbare activiteit wordt uitgeoefend. Om de belastingplicht te kunnen bepalen of de grondslag van de belasting te kunnen controleren of onderzoeken, moet aan die personeelsleden de mogelijkheid geboden worden vaststellingen te doen. Tot particuliere woningen of bewoonde lokalen hebben die personeelsleden evenwel alleen toegang tussen vijf uur ’s morgens en negen uur ’s avonds, na machtiging van de politierechter tenzij uit vrije wil toegang wordt verleend.

Art. 6.

De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

Art. 7.

De belasting moet betaald worden binnen de 2 maand na toezending van het aanslagbiljet. Bij laattijdige betaling wordt, in toepassing van art. 4 van de invorderingsprocedure fiscale en niet fiscale ontvangsten, het te betalen bedrag verhoogd met de portkosten.

Art. 8.

Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 6 tot en met 9bis, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en artikelen 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat wetboek van toepassing op de provincie- en gemeentebelastingen, voor zover ze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen.

Art. 9.

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag en tegen een belastingverhoging een bezwaarschrift indienen bij college van burgemeester en schepenen die handelt als bevoegde administratieve overheid.
Het bezwaar tegen de kohierbelasting moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt binnen de 15 dagen na ontvangst een schriftelijke ontvangstmelding gestuurd zowel naar de belastingschuldige en in voorkomend geval zijn vertegenwoordiger en aan de financieel beheerder.

Enkel als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd worden op een hoorzitting. In voorkomend geval deelt het schepencollege aan de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger ten minste vijftien kalenderdagen voor de dag van de hoorzitting de datum, uur en plaats van de hoorzitting mee waarop het bezwaarschrift behandeld zal worden, evenals de dagen, uren en plaats waarop het dossier geraadpleegd zal kunnen worden.

De aanwezigheid op de hoorzitting moet door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger aan het schepencollege schriftelijk of via duurzame drager worden bevestigd ten minste zeven kalenderdagen vóór de dag van de hoorzitting. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wordt gehoord door het college van burgemeester en schepenen.

De bevoegde overheid doet binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, uitspraak op basis van een met redenen omklede beslissing. Die termijn van zes maanden wordt met drie maanden verlengd als de betwiste aanslag ambtshalve werd gevestigd.

De beslissing van de bevoegde overheid wordt met een aangetekende brief betekend aan de belastingschuldige, en in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en wordt tevens ter kennis gebracht aan de financieel beheerder. Deze aangetekende brief vermeldt de instantie waarbij een beroep kan worden ingesteld evenals de ter zake geldende termijn en vormen. De beslissing van de bevoegde overheid is onherroepelijk wanneer het beroep niet tijdig bij de bevoegde instantie is ingesteld.

Art. 10.

Deze beslissing treedt in werking de vijfde dag volgend op de datum van de bekendmaking.

Art. 11.

Deze beslissing zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen.