Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur zoals bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 22 december 2017 dat in een integratie van gemeente en OCMW voorziet met behoud van afzonderlijke rechtspersonen;
dat de ambtelijke integratie vorm krijgt door een eenduidige aansturing van het personeel in de nieuwe betrekkingen van algemeen directeur en financieel directeur, die in de plaats treden van de gemeente- en OCMW-secretaris, respectievelijk financieel beheerder van gemeente en OCMW;
Overwegende dat er een functiebeschrijving van de nieuwe decretale betrekkingen dient te worden vastgesteld;
Gelet op artikel 26 van de rechtspositieregeling dat bepaalt dat de gemeenteraad de functiebeschrijving vaststelt voor de functies van algemeen directeur en financieel directeur;
Gelet op de voorgestelde functiebeschrijvingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel vastgesteld bij het raadsbesluit van 1 februari 2010, zoals later gewijzigd;
- De functiebeschrijving voor de betrekking van algemeen directeur vast te stellen als volgt:
Functie- en competentieprofiel
Algemeen directeur
1. Identificatiegegevens
|
Functietitel |
Algemeen directeur |
|
Niveau |
Decretale graad |
2. Doelstelling van de functie
De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Hij staat hen bij in de voorbereiding, uitvoering en de evaluatie van het beleid binnen het financieel, organisatorisch, structureel en reglementair kader.
De algemeen directeur staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur leidt en coördineert de activiteiten van de organisatie om de gemeente en het OCMW te ondersteunen bij het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen en een adequate dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.
3. Plaats in de organisatie
De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) en vervult de scharnierfunctie tussen de politieke beleidsorganen en de gemeentelijke en OCMW-organisatie. Over de organisatiebeheersing rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college, de gemeenteraad, de OCMW-raad en het vast bureau.
De algemeen directeur creëert als verbindingsfiguur de optimale ruimte voor samenwerking in het belang van een kwaliteitsvolle dienstverlening aan de burger.
De opdrachten van de algemeen directeur zijn voornamelijk decretaal bepaald en worden hierna omschreven in de verschillende resultaatsgebieden.
4. Resultaatsgebieden
|
1 |
Organisatie en werkingsprocessen De algemeen directeur staat in voor het organiseren van de diensten, het uittekenen en onderhouden van efficiënte werkingsprocessen inclusief het opzetten en opvolgen van een organisatiebeheersingssysteem, teneinde het realiseren van de doelstellingen van de beide besturen te bevorderen en een kwalitatieve dienstverlening aan de bevolking te verzekeren. Dit omvat o.m. volgende taken:
|
|
|
|
|
2 |
Beleidsvoorbereiding: de beleidsrapportering De algemeen directeur ondersteunt en coördineert, op basis van de prioriteiten van de beide besturen en in overleg met het managementteam, de opmaak van een voorontwerp van de beleidsrapporten (het meerjarenplan en de aanpassingen eraan, en de jaarrekening) en de opvolgingsrapportering, om op die manier voor de beide besturen en de organisaties een kader te creëren dat richting geeft bij het nemen van de operationele beslissingen en acties. |
|
|
|
|
3 |
Beleidsuitvoering en dienstverlening aan de bevolking De algemeen directeur staat in voor de planning, organisatie, opvolging en evaluatie van de dagelijkse werking van de beide organisaties, om de korte- en lange termijndoelstellingen van de beide besturen te helpen realiseren en een effectieve en efficiënte dienstverlening aan de bevolking te verzekeren. Dit omvat o.m. volgende taken:
|
|
|
|
|
4 |
Faciliteren en organiseren van de werking van de politieke organen De algemeen directeur vormt de brug tussen de gemeentelijke en OCMW-organisatie en de politieke beleidsorganen en streeft effectieve en efficiënte organisaties na die op één lijn staan met de beleidsvisie. De algemeen directeur ziet daarnaast toe (redactioneel, inhoudelijk, opvolging) op de besluit- en dossiervorming van de politieke organen: gemeente- en OCMW-raad, de raadscommissies, het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau en het BCSD. Dit omvat o.m. volgende taken:
|
|
|
|
|
5 |
Hoofd van het personeel De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten en staat aan het hoofd van het personeel. De algemeen directeur staat in voor het nemen van HR-initiatieven, opdat de diensten steeds zouden kunnen beschikken over voldoende, competente en gemotiveerde medewerkers zodat opdrachten en doelstellingen kunnen gerealiseerd worden. De algemeen directeur bekijkt met beide besturen op welk niveau een bevoegdheid best thuishoort en doet in voorkomend geval voorstellen tot delegatie (van raad naar uitvoerend orgaan; van politiek naar administratie; van algemeen directeur naar andere personeelsleden). Dit omvat o.m. volgende taken:
|
|
|
|
|
6 |
Financieel management De algemeen directeur voert de decretaal verplichte taken uit met betrekking tot het financieel management, ondersteund door de financieel directeur. Dit omvat o.m. volgende taken:
|
|
|
|
|
7 |
Interne en externe contacten De algemeen directeur stemt de werking van de organisaties af met de verschillende actoren en onderhoudt de goede externe contacten met relevante personen of instanties. De algemeen directeur volgt maatschappelijke ontwikkelingen en evoluties binnen het domein op. Dit omvat o.m. volgende taken:
|
5. Gedragscompetenties
Adviseren
Besluitvaardigheid
Delegeren
Integriteit
Leidinggeven
Plannen en organiseren
Probleemoplossend werken
Resultaatgericht werken
Samenwerken
Visie ontwikkelen
Zelfontwikkeling
- De functiebeschrijving voor de betrekking van financieel directeur vast te stellen als volgt:
Functie- en competentieprofiel
Financieel directeur
1. Identificatiegegevens
|
Functietitel |
Financieel directeur |
|
Sector |
Financiële sector |
|
Niveau |
Decretale graad |
2. Positionering in het organogram
|
Plaats in het organogram |
Onder het gezag van de beleidsorganen en onder de functionele leiding van de algemeen directeur (zoals decretaal vastgelegd) |
|
Geeft leiding aan |
Medewerkers financiële dienst |
3. Resultaatsgebieden
|
1 |
Uitoefenen van bevoegdheden die aan de functiehouder overeenkomstig wettelijke of decretale bevoegdheden zijn toevertrouwd in nauw overleg en samenwerking met en onder de functionele leiding van de algemeen directeur. Dit omvat onder meer volgende taken (DLB art. 176):
De financieel directeur rapporteert aan de algemeen directeur over bovenstaande taken. |
|
|
|
|
2 |
Uitoefenen van bevoegdheden die aan de functiehouder overeenkomstig wettelijke of decretale bevoegdheden zijn toevertrouwd in volle onafhankelijkheid en onder eigen verantwoordelijkheid. Dit omvat onder meer volgende taken (DLB art. 177):
|
|
|
|
|
3 |
Uitoefenen van bevoegdheden die aan de functiehouder overeenkomstig wettelijke of decretale bevoegdheden zijn toevertrouwd. Dit omvat onder meer volgende taken :
|
|
|
|
|
4 |
Coördineren van alle taken en aspecten met betrekking tot de financiële dienst zodat de werking van de dienst efficiënt georganiseerd is en het realiseren van de diverse taken optimaal ondersteund wordt. Dit omvat ondermeer volgende concrete taken:
|
|
|
|
|
5 |
Leiden en begeleiden van het personeel van de financiële dienst zodat de dienst kan streven naar gemotiveerde en competente medewerkers die de vooropgestelde doelstellingen kunnen realiseren. Dit omvat onder meer volgende taken :
- de werkgever (via zijn leidinggevende) en de interne preventieadviseur onmiddellijk op de hoogte stellen van iedere werksituatie die een onmiddellijk gevaar inhoudt Elke leidinggevende voert de maatregelen uit die door de werkgever genomen worden voor de bescherming van de veiligheid en de gezondheid : - controleren of de taken die de werknemers uitvoeren in overeenstemming zijn met hun nodige opleiding, vakbekwaamheid en instructies
|
|
|
|
|
6 |
Beleidsondersteuning verlenen aan het bestuur teneinde bij te dragen tot een kwaliteitsvolle dienstverlening Dit omhelst ondermeer de volgende concrete taken:
|
|
|
|
|
7 |
Ondersteunen, als lid van het Management Team, van de coördinatie van de diensten met het oog op een efficiënte beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie. Dit omhelst ondermeer de volgende concrete taken:
|
|
|
|
|
8 |
Ontwikkelen en stimuleren van samenwerkingsverbanden en instaan voor de externe vertegenwoordiging van de financiële dienst Dit omhelst ondermeer de volgende concrete taken:
|
|
|
|
4. Gedragscompetenties
Adviseren
Integriteit
Kwaliteitsvol werken
Leidinggeven
Plannen en organiseren
Probleemoplossend werken
Resultaatgericht werken
Samenwerken
Zelfontwikkeling
Visie ontwikkelen