Overwegende dat bij raadsbesluit van 24 oktober 2016, de statutaire operationele personeelsformatie van het operationeel kader van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:
* Officierenkader :
1 korpschef (HCP of CP)
5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten :
- gerechtelijk secretariaat
- personeel, logistiek en financiën
- recherche en sociale cel
- interventie en onthaal
- wijk en verkeer
* Middenkader
18 hoofdinspecteurs van politie, waarvan :
- 1 voor gerechtelijk secretariaat
- 3 voor recherche
- 1 voor sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie, specialiteit politieassistent
- 10 voor interventie
- 1 voor de wijk
- 2 voor verkeer
1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV
* Basiskader
71 inspecteurs voor politie, waarvan :
- 3 voor gerechtelijk secretariaat
- 8 voor recherche
- 1 voor sociale cel
- 40 voor interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders
- 6 voor onthaal
- 9 voor de wijk
- 4 voor verkeer
Overwegende dat bij raadsbesluit van 15 december 2015, de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:
1 fulltime equivalent adviseur 1° klasse (A-niveau)
2 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
4 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair assistent is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan
Overwegende;
- dat de Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in (verkeers)veiligheid én politie;
- dat een bijkomende investering in politie en veiligheid steeds gepaard gaat met de aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;
- dat een bijkomende investering in politie tevens impliceert dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;
- dat voor het optimaliseren van de algemene politiewerking, de oprichting van een directie operaties noodzakelijk is voor een efficiënte en doelgerichte inzet van de beschikbare capaciteit en dat deze directie dient te bestaan uit één commissaris en één inspecteur (beiden interne verschuiving) en één hoofdinspecteur (kaderuitbreiding);
- dat de oprichting van een lokaal informatiekruispunt noodzakelijk is voor een correcte centrale opvolging en exploitatie van de beschikbare gerechtelijke en bestuurlijke informatie en dit volgens de principes van informatiegestuurde politiezorg zoals omschreven in de dwingende omzendbrief CP2. Dat deze dienst tevens moet instaan voor de exploitatie van alle camerabeelden van het stedelijk cameranetwerk en dit voor zowel de camera’s met nummerplaatherkenning (ANPR) als alle andere bewakingscamera’s, en dat hiervoor één bijkomende assistent noodzakelijk is (kaderuitbreiding);
- dat de permanente evoluties binnen de politionele ICT-omgeving ons noodzaakt hierin bijkomend te investeren, en dat één bijkomende consulent niveau B gespecialiseerd in ICT hiervoor dient aangeworven te worden (kaderuitbreiding);
- dat de Ministeriële Omzendbrief PLP10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening naar de bevolking, ons oplegt te voorzien in 1 wijkagent per 4000 inwoners. Dat voor de stad Lokeren met meer dan 40000 inwoners slechts 9 wijkagenten voorzien zijn en er aldus één bijkomende inspecteur wijkagent dient aangeworven te worden (kaderuitbreiding);
- dat de cel economische en financiële fraude binnen de recherche over onvoldoende capaciteit beschikt om te komen tot een meer rechtvaardige en dadergerichte aanpak bij misdrijven en dat hiervoor een bijkomende inspecteur rechercheur met tevens kennis van milieumisdrijven (op dit ogenblik niet aanwezig) noodzakelijk wordt geacht
(kaderuitbreiding);
- dat ingevolge de steeds toenemende informaticacriminaliteit (cybercrime) wij genoodzaakt zijn hierin dringend te investeren door de oprichting van een Local Computer Crime Unit (LCCU), dat hiervoor één bijkomende inspecteur rechercheur dient aangeworven te worden (kaderuitbreiding);
- dat de sociale cel tevens belast wordt met gerechtelijke onderzoeken en opsporingsonderzoeken inzake zedenfeiten en andere vormen van criminaliteit waarin kwetsbare doelgroepen zijn betrokken (o.a. intrafamiliaal geweld, kinderverwaarlozing) en dientengevolge dient opgenomen te worden binnen de lokale recherche (gespecialiseerde functie sociale recherche);
- dat een herweging van de functie niveau A - diensthoofd beleid en beheer van het personeel en de middelen, van Klasse 1 naar Klasse 2 reeds werd vastgelegd bij raadsbesluit van 24 juni 2019 ;
- dat ingevolge de statutaire bepalingen van de geïntegreerde politie, die bepalen dat enkel administratief personeel bij arbeidscontract wordt ingezet voor betrekkingen die als tijdelijke, bijzondere of deeltijdse opdrachten worden beschouwd; dat er geen enkele betrekking binnen de organisatiestructuur van de politiezone Lokeren bestaat die voldoet aan deze beschrijving en aldus alle administratieve betrekkingen in de reguliere werking zijn opgenomen en dienen uitgevoerd te worden door statutaire personeelsleden;
Overwegende;
Dat er bijgevolg om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van Lokeren, nood is aan:
- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;
- één extra middenkader binnen de nieuw op te richten Directie operaties;
- twee extra basiskaders rechercheurs bij de lokale recherchedienst voor informaticacriminaliteit en economische en financiële fraude en milieucriminaliteit;
- één extra wijkagent om te voldoen aan de minimale norm in de Ministeriële Omzendbrief PLP10;
- één extra consulent niveau B ICT voor het beheer van de politionele ICT-omgeving;
- één extra assistent niveau C voor het exploiteren van het uitgebreid cameranetwerk;
Gelet op het bij dit besluit gevoegde organogram;
Gelet op de notulen van het syndicaal overlegcomité;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Gemeentedecreet;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het K.B.van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, zoals later gewijzigd;
Gelet op zijn besluit van 24 juni 2019 waarbij de functie niveau A – diensthoofd beleid en beheer van het personeel en middelen werd gewogen naar Klasse 2;
Gelet op zijn besluit van 29 oktober 2016 waarbij de operationele personeelsformatie van de lokale politie werd vastgesteld;
Gelet op zijn besluit van 15 december 2015 waarbij de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel (Calog) van de lokale politie werd vastgesteld;