Terug
Gepubliceerd op 28/10/2019

2019_GR_00234 - Lokale Politie. Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en calog kader.

Gemeenteraad
ma 02/09/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke, Dirk De Paepe

Afwezig

Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Els Van Branden

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2019_GR_00234 - Lokale Politie. Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en calog kader. 2019_GR_00234 - Lokale Politie. Aanpassing personeelsformatie van het operationeel en calog kader.

Motivering

Argumentatie

Overwegende dat bij raadsbesluit van 24 oktober 2016, de statutaire operationele personeelsformatie van het operationeel kader van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:
* Officierenkader :
1 korpschef (HCP of CP)
5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten :
- gerechtelijk secretariaat
- personeel, logistiek en financiën
- recherche en sociale cel
- interventie en onthaal
- wijk en verkeer
* Middenkader
18 hoofdinspecteurs van politie, waarvan :
- 1 voor gerechtelijk secretariaat
- 3 voor recherche
- 1 voor sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie, specialiteit politieassistent
- 10 voor interventie
- 1 voor de wijk
- 2 voor verkeer
1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV
* Basiskader
71 inspecteurs voor politie, waarvan :
- 3 voor gerechtelijk secretariaat
- 8 voor recherche
- 1 voor sociale cel
- 40 voor interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders
- 6 voor onthaal
- 9 voor de wijk
- 4 voor verkeer
 
Overwegende dat bij raadsbesluit van 15 december 2015, de statutaire en contractuele personeelsformatie van het administratief en logistiek kader van de lokale politie werd vastgesteld als volgt:
1 fulltime equivalent adviseur 1° klasse (A-niveau)
2 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
4 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair assistent is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)
Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan
 
Overwegende;
- dat de Lokerse bevolking en het Lokers stadsbestuur wenst dat er verder geïnvesteerd wordt in (verkeers)veiligheid én politie;
- dat een bijkomende investering in politie en veiligheid steeds gepaard gaat met de  aanpassing van bestaande structuren en processen teneinde meer en beter blauw op straat te bewerkstelligen;
- dat een bijkomende investering in politie tevens impliceert dat er bijkomend wordt geïnvesteerd in personele middelen in combinatie met het doorvoeren van interne verschuivingen;
- dat voor het optimaliseren van de algemene politiewerking, de oprichting van een directie operaties noodzakelijk is voor een efficiënte en doelgerichte inzet van de beschikbare capaciteit en dat deze directie dient te bestaan uit één commissaris en één inspecteur (beiden interne verschuiving) en één hoofdinspecteur (kaderuitbreiding);
- dat de oprichting van een lokaal informatiekruispunt noodzakelijk is voor een correcte centrale opvolging en exploitatie van de beschikbare gerechtelijke en bestuurlijke informatie en dit volgens de principes van informatiegestuurde politiezorg zoals omschreven in de dwingende omzendbrief CP2. Dat deze dienst tevens moet instaan voor de exploitatie van alle camerabeelden van het stedelijk cameranetwerk en dit voor zowel de camera’s met nummerplaatherkenning (ANPR) als alle andere bewakingscamera’s, en dat hiervoor één bijkomende assistent noodzakelijk is (kaderuitbreiding);
- dat de permanente evoluties binnen de politionele ICT-omgeving ons noodzaakt hierin bijkomend te investeren, en dat één bijkomende consulent niveau B gespecialiseerd in ICT hiervoor dient aangeworven te worden (kaderuitbreiding); 
- dat de Ministeriële Omzendbrief PLP10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening naar de bevolking, ons oplegt te voorzien in 1 wijkagent per 4000 inwoners. Dat voor de stad Lokeren met meer dan 40000 inwoners slechts 9 wijkagenten voorzien zijn en er aldus één bijkomende inspecteur wijkagent dient aangeworven te worden (kaderuitbreiding);
- dat de cel economische en financiële fraude binnen de recherche over onvoldoende capaciteit beschikt om te komen tot een meer rechtvaardige en dadergerichte aanpak bij misdrijven en dat hiervoor een bijkomende inspecteur rechercheur met tevens kennis van milieumisdrijven (op dit ogenblik niet aanwezig) noodzakelijk wordt geacht 
(kaderuitbreiding);
- dat ingevolge de steeds toenemende informaticacriminaliteit (cybercrime) wij genoodzaakt zijn hierin dringend te investeren door de oprichting van een Local Computer Crime Unit (LCCU), dat hiervoor één bijkomende inspecteur rechercheur dient aangeworven te worden (kaderuitbreiding);
- dat de sociale cel tevens belast wordt met gerechtelijke onderzoeken en opsporingsonderzoeken inzake zedenfeiten en andere vormen van criminaliteit waarin kwetsbare doelgroepen zijn betrokken (o.a. intrafamiliaal geweld, kinderverwaarlozing) en dientengevolge dient opgenomen te worden binnen de lokale recherche (gespecialiseerde functie sociale recherche);
- dat een herweging van de functie niveau A - diensthoofd beleid en beheer van het personeel en de middelen, van Klasse 1 naar Klasse 2 reeds werd vastgelegd bij raadsbesluit van 24 juni 2019 ;
- dat ingevolge de statutaire bepalingen van de geïntegreerde politie, die bepalen dat enkel administratief personeel bij arbeidscontract wordt ingezet voor betrekkingen die als tijdelijke, bijzondere of deeltijdse opdrachten worden beschouwd; dat er geen enkele betrekking binnen de organisatiestructuur van de politiezone Lokeren bestaat die voldoet aan deze beschrijving en aldus alle administratieve betrekkingen in de reguliere werking zijn opgenomen en dienen uitgevoerd te worden door statutaire personeelsleden; 
 
Overwegende;
Dat er bijgevolg om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de overheden en de bevolking van Lokeren, nood is aan:
- een aanpassing van de personeelsformatie en het organogram;
- één extra middenkader binnen de nieuw op te richten Directie operaties;
- twee extra basiskaders rechercheurs bij de lokale recherchedienst voor informaticacriminaliteit en economische en financiële fraude en milieucriminaliteit;
- één extra wijkagent om te voldoen aan de minimale norm in de Ministeriële Omzendbrief PLP10;
- één extra consulent niveau B ICT voor het beheer van de politionele ICT-omgeving;
- één extra assistent niveau C voor het exploiteren van het uitgebreid cameranetwerk;
 
Gelet op het bij dit besluit gevoegde organogram;
 
Gelet op de notulen van het syndicaal overlegcomité;
 
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet;
 
Gelet op het Gemeentedecreet;
 
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
 
Gelet op het K.B.van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, zoals later gewijzigd;
 
Gelet op zijn besluit van 24 juni 2019 waarbij de functie niveau A – diensthoofd beleid en beheer van het personeel en middelen werd gewogen naar Klasse 2;
 
Gelet op zijn besluit van 29 oktober 2016 waarbij de operationele personeelsformatie van de lokale politie werd vastgesteld;
 
Gelet op zijn besluit van 15 december 2015 waarbij de personeelsformatie van het administratief en logistiek personeel (Calog) van de lokale politie werd vastgesteld;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De formatie van het operationeel personeel van de lokale politie aan te passen in die zin dat de directie operaties uitgebreid wordt met 1 middenkader, dat de recherche uitgebreid wordt met 2 basiskaders en dat de wijk uitgebreid wordt met 1 basiskader;
De formatie bijgevolg als volgt vast te stellen :
* Officierenkader :
1 korpschef (HCP)
5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten :
- lokaal informatiekruispunt en gerechtelijk secretariaat
- directie operaties
- recherche
- interventie en onthaal
- wijk en verkeer
* Middenkader
19 hoofdinspecteurs van politie, waarvan :
- 1 voor gerechtelijk secretariaat
- 1 voor directie operaties
- 4 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent
- 10 voor interventie
- 1 voor de wijk
- 2 voor verkeer
1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV
* Basiskader
74 inspecteurs voor politie, waarvan :
- 1 voor PLIF / ICT
- 2 voor gerechtelijk secretariaat
- 1 voor directie operaties
- 11 voor recherche waarvan 1 voor de sociale cel
- 38 voor interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders
- 7 voor onthaal
- 10 voor de wijk
- 4 voor verkeer

Artikel 2

De formatie van het statutair administratief en logistiek personeel van de lokale politie aan te passen in die zin dat alle huidige contractuele plaatsen assistenten niveau C worden opgenomen als statutaire plaatsen en dat het Calog-kader uitgebreid wordt met 1 consulent niveau B (ICT) en 1 assistent niveau C (cameraexploitatie);
De formatie van het statutair administratief en logistiek personeel bijgevolg als volgt vast te stellen :
1 fulltime equivalent adviseur 2° klasse (A-niveau)
3 fulltime equivalent consulent (B-niveau)
9 fulltime equivalent assistent (C-niveau)
 
De formatie van het contractueel administratief en logistiek personeel bijgevolg als volgt vast te stellen :
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau)

Artikel 3

Afschrift van deze beslissing over te maken aan :
- De heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen, Federale directie politiezaken en wapens, specifiek toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent
- FOD Binnenlandse Zaken, Algemene directie van het veiligheids- en preventiebeleid, Waterloolaan 76, 1000 Brussel
- Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, K.Boudewijnlaan 30 bus 70, 1000 Brussel