Terug
Gepubliceerd op 17/09/2020

2019_GR_00323 - Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan. Samenwerkingsovereenkomst met Infrabel (Stadsaandeel) (OVERIG 2014/1/134 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken en bijhorende kostenraming.

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2019_GR_00323 - Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan. Samenwerkingsovereenkomst met Infrabel (Stadsaandeel) (OVERIG 2014/1/134 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken en bijhorende kostenraming. 2019_GR_00323 - Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan. Samenwerkingsovereenkomst met Infrabel (Stadsaandeel) (OVERIG 2014/1/134 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken en bijhorende kostenraming.

Motivering

Argumentatie

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen Infrabel en de stad Lokeren m.b.t. de vervanging van overweg 50 (Oude Heerweg) op lijn 59 in Lokeren;

Overwegende dat in deze overeenkomst o.a. bepaald werd dat de kosten inzake riolering en rijweg in de tunnel ten laste van de stad zijn;

Overwegende dat het de bedoeling was dat de oude spooroverweg afgeschaft werd en vervangen werd door een onderdoorgang t.h.v. de Uitbreidingslaan; dat de werken hoofdzakelijk bestonden uit :

-         alle werken burgerlijke bouwkunde voor de bouw van de onderbrugging,

-         werken voor de bouw van een apart brugdek voor fietsers langs de nieuwe onderbrugging,

-         wegeniswerken en omgevingswerken voor de nieuwe wegtunnel en voor de integratie van de tunnel in de omgeving,

-         spoortuitrustingswerken om de bouw van de onderbrugging mogelijk te maken;

Overwegende dat Infrabel fungeerde als aanbestedende overheid in dit dossier;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 november 2017 houdende de goedkeuring van het gunningsvoorstel opgemaakt door Infrabel en waarin voorgesteld werd om de werken TR 143330 “L59 – stad Lokeren: afschaffen OW 50 (Oude Heerweg) door middel van een tunnel ter hoogte van de Uitbreidingslaan (kunstwerken, grondwerken, hydraulica, spooruitrustingswerken en omgevingswerken)” op te dragen aan West Construct (Oostkamp) die in het kader van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking, de laagste regelmatige offerte heeft ingediend voor een bedrag van € 3.873.899,37 (excl. btw);

Gelet op diezelfde beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 november 2017 waarmee  tevens het stadsaandeel werd goedgekeurd voor een totaal bedrag van € 658.082,42 (incl. 21% btw MC WOS);

Gelet op de gemeenteraadszittingszitting van 24 juni 2019 waarbij een eerste reeks aanvullende werken werden goedgekeurd voor een totaal bedrag in meer van €220.784,26 excl. 21% btw (deels MC WOS – deels btw MC riolering) en excl .prijsherziening;

Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. OVERIG 2014/1/134 (deel 2017);

Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht, verder nog volgende aanvullende werken noodzakelijk gebleken zijn:

  1. A.     Bemaling: Reeds tijdens de ontwerpfase is door de stad aangegeven dat er in de onmiddellijke nabijheid quasi geen mogelijkheden zijn om water af te voeren. Er zijn geen grote grachten of waterlopen in de buurt en de langsgrachten van de spoorweg mogen niet gebruikt worden i.f.v. de vlotte afwatering van de spoorwegtalud. Er is wel een riolering aanwezig, maar deze aan de noordzijde (Pijstraat) wordt reeds voor een groot deel benut, deze aan de zuidzijde (Toekomstlaan) is in slechte staat en kan geen extra afwatering aan. In het bestek werd de bemaling als werk ten laste van de aannemer opgenomen. Na aanbesteding, en het opmaken van de bemalingsnota werd echter vastgesteld dat het hier gaat over een zeer groot debiet. Dit heeft enerzijds te maken met de grote diepte waarop gepompt moet worden, maar ook met de vervuiling die is teruggevonden op de terreinen van Marchem (Uitbreidingslaan). Om er voor te zorgen dat deze vervuiling zich niet ‘verplaatste’ in de ondergrond, diende er naast bemaling ook tegenbemaling geplaatst te worden (er wordt dan gepompt op beide kanten van de vervuiling, zodat deze ter plaatste blijft). Dit zorgt er echter voor dat er ter hoogte van deze zone een dubbele hoeveelheid bemalingswater wordt opgepompt. Gezien er in de nabije buurt geen alternatieven waren, diende aangesloten te worden naar de dichtstbijzijnde waterlopen: nl. de grachten t.h.v. Verloren Bos en de Keetenbeek in de Waterstraat. Deze beide waterlopen zijn enkel bereikbaar via een lang tracé van buizen.  Dit leverde uiteraard een hoge kostprijs op. De stad is van mening tijdig doorgegeven te hebben dat er een probleem zou zijn wat afwatering betreft. In die zin vindt ze dat ze niet voor de helft dient in te staan voor de kosten. Tijdens besprekingen met alle partijen, aannemer TUC Rail en de Stad werd er overeengekomen om het aandeel van de stad (14,04%), zoals bij de start van de werken overeengekomen, te handhaven bij de verdeling van de kosten van de bemaling. Ook werden een aantal voorgestelde kosten (kosten voor de waterzuivering, versnellingsmaatregelen en aanpassing van het debiet) die niet verantwoord konden worden, geschrapt. Had het probleem eerder gekend geweest dan zouden we ook voor een deel moeten instaan hebben voor de kost.

Het totaalbedrag van de bemalingskost bedroeg € 650.590,57, waarvan € 574.960,40 gedragen wordt door Tuc Rail en € 75.630,17 (btw MC rioleringen) door de stad.

  1. B.     Meerwerk wegenis en rioleringen:
    1. Kabels en leidingen: Bij de aanleg van de wegenis in de Uitbreidingslaan en Klipsenstraat bleek op een vijftal locaties  dat de nutsleidingen niet voldoende diep lagen. Om nog hogere kosten van het verleggen van deze nutsleidingen te voorkomen, werd er beslist om het extra werk dat de aannemer had bij het werken rond deze leidingen, te vergoeden. De meerkost voor de stad bedroeg € 4.358,75 (excl. 21% btw MC WOS).
    2. Extra opbraak aan overweg: Het ontwerp aan de bestaande overweg werd aangepast op aangeven van de Stad en Tuc Rail. De extra kosten worden dan ook verdeeld over de 2 partijen. De meerkost voor de stad bedraagt 1.637,63 (excl. 21% btw MC WOS).
    3. Putdeksel inspectieput: Dit type van putdeksel was niet voorzien in het dossier. Een aanpassing was nodig in het kader van de stabiliteit. De meerprijs voor de stad Lokeren bedroeg € 330 (btw MC rioleringen).
    4. Ondergrondse put metsen: ter hoogte van het einde van de gracht van de Pijlstraat moest er een overstort-verbinding gemaakt worden met de nieuwe riolering. Gezien het grote hoogteverschil was het aangewezen hier een inspectieput aan te leggen. Een geprefabriceerde put was technisch zeer moeilijk, een ter plaatse gemetste put was de oplossing. De meerprijs voor de stad Lokeren bedroeg € 1.363,00 (btw MC rioleringen).
    5. Uitgraven slechte zone: Ter hoogte van de bocht Pijlstraat/Klipsenstraat was er voorheen een gracht. Bij de grondwerken bleek dat hier veel teelaarde aanwezig was. De kosten voor het verwijderen en andere grond aan te brengen worden in rekening gebracht, dit de helft voor Tuc Rail en de andere helft voor Stad Lokeren. De meerkost  voor de stad bedroeg € 371,25 (excl. 21% btw MC WOS).
    6. Uitbreken boordstenen en herplaatsen boordstenen aan Wallabie: De oprit naast het gebouw waar Wallabie is gehuisvest, werd in het ontwerp over het hoofd gezien. De aannemer had de boordstenen reeds geplaatst waardoor er werd gevraagd om deze uit te breken en andere boordstenen te plaatsen. De meerprijs voor de stad Lokeren bedroeg € 170,50 (excl. 21% btw MC WOS).
    7. Asfalt, handwerk van kleine zaken: Een aantal opritten, op privaat domein waren uitgevoerd met een asfaltverharding. Deze diende op het privaat domein beperkt aangepast te worden. De meerprijs voor de stad Lokeren bedroeg € 2.466,75 (excl. 21% btw MC WOS).
    8. Uitbraak bestaande riolering aan Uitbreidingslaan tussenin in de kolken uitbraak bestaande kolken Uitbreidingslaan: Tijdens de uitvoering van het fietspad langsheen de Uitbreidingslaan bleek dat de bestaande kolken met hun aansluitingen op de riolering in zeer slechte staat verkeerden. De afwatering kan nu opnieuw optimaal gebeuren. De meerprijs voor de stad Lokeren bedroeg € 1.204,50 (btw MC rioleringen).
    9. Uitbraak bestaande onbekende inspectieput: Ter hoogte van het kruispunt van de Klipsenstraat met de Louis Paul Boonstraat werd een onbekende inspectieput teruggevonden tijdens de graafwerken voor de riolering. Na onderzoek bleek dat deze put geen enkele functie meer had, daarom werd deze opgebroken. De meerprijs voor de stad Lokeren bedroeg € 253,00 (btw MC rioleringen).
    10. Aansluitingen opritten Pijlstraat: Een aantal opritten, op privaat domein waren uitgevoerd in een klinkerverharding. Deze diende op het privaat domein, beperkt aangepast te worden. De meerprijs voor de stad Lokeren bedroeg € 2.821,50 (excl. 21% btw MC WOS).
    11. Bewateren gras: Het gras werd hydraulisch aangebracht door de aannemer, dit net voor het bouwverlof. Het was moeilijk voor de aannemer om nog voor een goede bewatering te zorgen, dit werd aan de stad gevraagd. De kosten zullen door de aannemer in min gebracht worden. De kost voor de bewatering bedroeg € 3.600 (excl. 21% btw MC WOS).

Overwegende dat het totaalbedrag van voormelde goed te keuren aanvullende werken ten laste van de stad Lokeren € 90.607,05 – € 3.600 = € 87.007,50 + deels 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 88.734,59 (deels incl. 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen – excl. prijsherzieningen) bedraagt;

Gelet op het positief advies van de dienst Infrastructuur en Tuc Rail m.b.t. deze aanvullende werken en de bijhorende meerkost;

Gelet op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren, samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag in meer van € 88.734,59 (deels incl. 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen – excl. prijsherzieningen);

Overwegende dat deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure kunnen doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma West Construct (door naamswijziging thans BESIX) aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken;

Overwegende dat de uitgave voor deze aanvullende werken zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/134, onder de algemene rekening 22700007 en beleidsitem 020004;

Gelet op het visum van de financieel directeur;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan voormelde wijzigingen als aanvullende werken voor de opdracht “Afschaffen overweg 50 (Oude Heerweg) d.m.v. een tunnel t.h.v. Uitbreidingslaan. Samenwerkingsovereenkomst met Infrabel (Stadsaandeel)” voor een globaal geraamd bedrag in meer van € 88.734,59 (deels incl. 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen – excl. prijsherzieningen).

Artikel 2

De uitgave voor deze aanvullende werken zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/134, onder de algemene rekening 22700007 en beleidsitem 020004.