Terug
Gepubliceerd op 04/07/2019

2019_GR_00150 - Aanpassingswerken Cultureel Centrum i.k.v. project Willemen (OVERIG 2014/1/237-2 (deel 2018)). Goedkeuring verrekeningen/aanvullende werken (VS 4bis aannemer) en bijhorende kostenraming

Gemeenteraad
ma 29/04/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Alain Debbaut, Freddy Verdurme, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke, Kris Van den Bossche

Afwezig

Gerry De Landtsheer

Secretaris

Kris Van den Bossche

Voorzitter

Filip Anthuenis
2019_GR_00150 - Aanpassingswerken Cultureel Centrum i.k.v. project Willemen (OVERIG 2014/1/237-2 (deel 2018)). Goedkeuring verrekeningen/aanvullende werken (VS 4bis aannemer) en bijhorende kostenraming 2019_GR_00150 - Aanpassingswerken Cultureel Centrum i.k.v. project Willemen (OVERIG 2014/1/237-2 (deel 2018)). Goedkeuring verrekeningen/aanvullende werken (VS 4bis aannemer) en bijhorende kostenraming

Motivering

Argumentatie

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2018 houdende de goedkeuring van het dossier, de bijhorende raming voor een bedrag van € 384.300,00 + € 21% btw MC WOS = € 465.003,00, en de plaatsingsprocedure, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (artikel 42, §1, 1° d), ii (technische redenen) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten), van deze opdracht  met als voorwerp “Aanpassingswerken Cultureel Centrum i.k.v. project Willemen”;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 juni 2018 houdende de goedkeuring van de aannemingsovereenkomst stad Lokeren/Willemen General Contractors nv m.b.t. de aanpassingwerken aan het Cultuurcentrum i.k.v. het project Willemen;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 december 2018 houdende de goedkeuring van verrekening 1 (VS 3bis) voor een bedrag in meer van € 11.855,34 + 21% btw MC WOS = 14.344,96;

Overwegende dat tijdens de verdere uitvoering van de werken gebleken is dat volgende wijzigingen noodzakelijk waren, en wel om volgende redenen :

  • Ø Wijzigingsopdracht 06 : Radiator gelijkvloerse verdieping :

Tijdens de werkzaamheden bleek dat de bestaande radiator te hoog was voor herplaatsing. Een nieuwe radiator met andere aangepaste afmetingen moest worden geplaatst.

Dit geeft een meerkost van € 482,71 (excl. btw).

  • Ø Wijzjigingsopdracht 08 : LED-verlichting in oversteek:

Tijdens de werfvergaderingen werd in samenspraak met de stad besloten om een accentverlichting aan te brengen aan de ingangsluifel.

Dit geeft een meerkost van € 3.367,03 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 18 : Radiator in onthaal:

Deze radiator was niet voorzien in de oorspronkelijke opdracht. Aangezien de vestiaire een afgesloten ruimte wordt, is het aangewezen om een verwarmingselement te plaatsen om deze separate ruimte te verwarmen.

Dit geeft een meerkost van € 730,79 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 20 : Reparaties bestaande wand vergaderzaal 1 & 2 :

Na inplanting van de nieuwe wanden, was het verschil esthetisch niet aanvaardbaar binnen een renovatieproject. Er werd dan ook besloten om de wanden een meer uniforme look te geven.

Dit geeft een meerkost van € 450 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 25 : Aanvulling bekabeling op WO02:

Een aangepaste besturing was noodzakelijk op het gekozen type brandkleppen. Hiervoor was extra bekabeling nodig.

Dit geeft een meerkost van € 508,30 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 26 : Allerlei bijkomende bekabelingswerken (verlichting kelder, voeding plaatsen door wijziging wand, alarmkabels) :

Door verscheidene gebouw-technische wijzigingen waren een aantal onvoorziene bekabelingen noodzakelijk.

Dit geeft een meerkost van € 2.033,43 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 27 : Brandvrije data-bekabeling

Door een wijziging van inplanting van de patch-kast is het noodzakelijk om alle datalijnen naar de zaal te herbekabelen vanuit deze nieuwe locatie.

Dit geeft een meerkost van € 12.872,53 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 28 : ACEG-keuring:

Keuring brandinstallatie na wijziging.

Dit geeft een meerkost van € 904,76 (excl. btw)

  • Ø Wijzigingsopdracht 29  : Brandinstallatie:

Opvangen noodzakelijke reparaties en materiaal buiten lastenboek detail.

Dit geeft een meerkost van € 6.260,65 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 30 : Leveren en plaatsen gordijnkoof:

Om de mogelijkheid te bieden de lokalen te verdonkeren, werd – in samenspraak met de dienst Infrastructuur –  beslist om de ramen te voorzien van een gordijnkoof.

Dit geeft een meerkost van € 2.854,30 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 31 : Leveren en plaatsen van MDF-kolommen in de traphall (incl. gebroken kanten en verstekken):

Om een gelijkvormiger correct esthetisch beeld te verkrijgen in de grens tussen de nieuwe traphall en de bestaande foyer, werden de bestaande kolommen rondom voorzien van een omkasting.

Dit geeft een meerkost van € 3.427,00 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 32 : Leveren en plaatsen van gyproc-omkasting stalen liggers traphal en bestaande kabelgoten gelijkvloers :

Om een meer uniform beeld te creëren met de nieuwe uitbouw, werd – in samenspraak met de dienst Infrastructuur – beslist om in de inkom/traphall de oude gebouwelementen te voorzien van een omkasting.

Dit geeft een meerkost van € 5.045,05 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 33 : Berken multiplex 12mm stootboord incl. vernis:

Om de muren te beschermen in de vernieuwde vergaderzalen op de 1ste verdieping, werd geopteerd om een stootbescherming te plaatsen langsheen de muren.

Dit geeft een meerkost van € 1.125,85 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 34 : Nieuw beslag deuren +1:

Gezien de slechte staat van het deurbeslag, werd in samenspraak met de dienst Infrastructuur, voorzien om deze te vernieuwen.

Dit geeft een meerkost van € 438,15 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 35 : Leveren en plaatsen beglazing en tablet, incl. schilderwerk:

Het gaat hier om een esthetische ingreep om de logheid van de inkom te breken, beslist in samenspraak met de dienst Infrastructuur.

Dit geeft een meerkost van € 2.840,50 (excl. btw).

  • Ø Wijzigingsopdracht 36 : Niet leveren en plaatsen dubbele glazen deur:

Om praktische redenen werd de uitvoering van deze post verplaatst naar het dossier m.b.t. de renovatie van het Cultuurcafé.

Dit geeft een minkost van € - 2.500 (excl. btw).

Gelet dat voormelde wijzigingen in totaliteit kunnen begroot worden op € 40.841,05 + 21% btw MC WOS = € 49.417,67;

Gelet op het positief advies van de stedelijke dienst Infrastructuur met deze wijzigingen en bijhorende kostenraming;

Gelet op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren, samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag van € 40.841,05 + 21% btw MC WOS = € 49.417,67;

Overwegende dat deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14/01/2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure kunnen doorgevoerd worden en uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Willemen General Contractors nv, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken.

Overwegende dat de uitgave voor deze aanvullende werken deels zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/237, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 070100, en deels met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘CULT. VRIJE TIJD’, subproject 2014/232, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 070100;

Gelet op het visum van mevr. Frida Vermeer, vervanger van de financieel directeur wn.;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan voormelde wijzigingen (VS4bis aannemer) als aanvullende werken voor de opdracht “Aanpassingswerken Cultureel Centrum i.k.v. project Willemen” voor het totaal bedrag in meer van € 40.841,05 + 21% btw MC WOS = € 49.417,67.

Artikel 2

De uitgave voor deze aanvullende werken zal deels gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/237, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 070100, en deels met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘CULT. VRIJE TIJD’, subproject 2014/232, onder de algemene rekening 22100007 en beleidsitem 070100.