Terug
Gepubliceerd op 21/01/2020

2019_GR_00305 - Wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat en Molenbergplein (OVERIG 20114/1/146-1 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken (verrekening nr. 1 ontwerper - VS 9bis aannemer) en bijhorende kostenraming. Goedkeuring eindafrekeningsdossier.

Gemeenteraad
ma 25/11/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Filip Anthuenis, Filip Liebaut, Claudine De Waele, Sabine Van Rysselberghe, Marjoleine de Ridder, Marina Van Hoorick, Stefan Walgraeve, Nina Van der Sypt, Jerome Van Doorslaer, Johan Van Havermaet, Pieter Ludo Gerits, Lena Van Boven, Marjon Thienpondt, Gerry De Landtsheer, Bjorn Rzoska, Hector Van Hoye, Guido De Waele, Suleyman Harrouch, Marc Beuseling, Philippe Van Streydonck, Freddy Verdurme, Alain Debbaut, Jan Cools, Oguz Poyraz, Eddy Van Bockstal, Marijke Duyck, Els Van Branden, Frederic Wiels, Ron Van Kersschaver, Philip De Visscher, Bruno Reniers, Martine Rooms, Sylvie Van Acker, Manu Diericx, Marita Macharis, Steven Verbeke

Secretaris

Steven Verbeke

Voorzitter

Filip Anthuenis
2019_GR_00305 - Wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat en Molenbergplein (OVERIG 20114/1/146-1 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken (verrekening nr. 1 ontwerper - VS 9bis aannemer) en bijhorende kostenraming. Goedkeuring eindafrekeningsdossier. 2019_GR_00305 - Wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat en Molenbergplein (OVERIG 20114/1/146-1 (deel 2017)). Goedkeuring aanvullende werken (verrekening nr. 1 ontwerper - VS 9bis aannemer) en bijhorende kostenraming. Goedkeuring eindafrekeningsdossier.

Motivering

Argumentatie

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 2017 betreffende de goedkeuring van het bijzonder bestek, de bijhorende kostenraming voor een bedrag van € 1.644.660,56 + deels 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen = € 1.723.575,14  en de wijze van gunnen, met name de open aanbesteding, voor het dossier m.b.t. “Wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat en Molenbergplein”;

Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 juli 2017 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht “Wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat en Molenbergplein” aan Audebo nv, Bedrijvenlaan 4 te 9080 Lochristi tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 1.845.763,77 incl. btw;

Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bijzonder bestek;

Overwegende dat tijdens de uitvoering van de werken is gebleken dat er diverse wijzigingen noodzakelijk waren, en wel om volgende redenen:

  • OP1: afkoppelingen op privaat terrein :

Voor de uitvoering van de afkoppelingen op privaat domein was voorzien om een aparte aanbesteding uit te voeren. Gezien de dringende heraanleg (bestaande riolering was ernstig defect, bestaande wegverharding stond op instorten), de strakke planning, de bijkomende hinder voor de bewoners,… werd beslist om de afkoppelingen tijdens de werken in openbaar domein uit te voeren.

Bij nazicht werd vastgesteld dat er, gezien de straat overwegend uit gesloten bebouwing bestaat, eerder een beperkt aantal woningen diende  afgekoppeld te worden.

De bewoners hadden reeds lang hinder ondervonden vanwege de werken door de nutsleidingen, waardoor de hinder onnodig zou worden verlengd.

Ook op technisch vlak is het raadzaam beide werken tegelijkertijd uit te voeren.

In totaal werden in de werfzone t.h.v. 17 percelen afkoppelingswerkzaamheden verricht op privaat domein.

Voornoemde kosten zijn ten laste van stad Lokeren.

Deze werken maakten geen deel uit van de initiële opdracht.

Dit geeft een meerprijs van €77.871,66 (btw MC rioleringen - excl. prijsherziening);

  • OP2: verzekeren waterafvoer Patershof :

Tijdens de uitvoering van de werken werd door stad Lokeren de melding ontvangen dat het appartemensgebouw t.h.v. Patershof niet meer zou afwateren. Aan de aannemer werd gevraagd dit te onderzoeken. In eerste instantie werd gedacht dat de afwatering niet meer mogelijk was doordat de bestaande leiding in de Veldstraat aan het begeven was, hetgeen zeker ook een feit was. Aan aannemer werd gevraagd om dringende maatregelen te nemen zodat de afvoer voor de aangelanden verzekerd zou blijven .

Uiteindelijk bleek na verder onderzoek dat de riolering van het appartementsgebouw niet is aangesloten (noch op Luikstraat, noch op Veldstraat). Er werden 2 opties tijdens uitvoering voorgesteld:

-         aansluiting realiseren op gemengde riolering in Luikstraat

-         verbinding realiseren op streng die afwatert richting Veldstraat. Dit wil wel zeggen dat er meer oppervlaktewater op de DWA-leiding zal aansluiten dan voorzien.

Gezien de technische moeilijkheid wordt beslist om 2de optie uit te voeren. Bij latere opportuniteit is het raadzaam om alsnog een aansluiting op de Luikstraat te realiseren gezien daar een gemengde riolering is gelegen.

Dit geeft een meerprijs van € 30.718,10 (btw MC rioleringen - excl. prijsherziening);

  • OP3: Herstel bijkomende put Kazernestraat :

Tijdens uitvoering werd vastgesteld dat de opwaartse inspectieput in de Kazernestraat ernstig was beschadigd. Er werd beslist om de bovenbouw te vernieuwen. Hiervoor diende de put te worden vrijgegraven, gedeeltelijk opgebroken en opnieuw opgestort en omgestort.

Echter, bij de noodzakelijk aanpassingswerken werd er (ter hoogte van de (plaatselijk) te herstellen IP in de Kazernestraat en ook over een grotere afstand daarbuiten) uitspoeling onder het wegdek vastgesteld. Hierdoor waren meer aanpassingswerken noodzakelijk dan oorspronkelijk ingeschat.

Diezelfde uitspoeling was trouwens ook vastgesteld in de Veldstraat bij de aanvang der werken, waardoor kan worden gesteld dat de aanpassingen noodzakelijk waren om instorting van de riolering in de Kazernestraat op korte termijn te vermijden.

Dit geeft een meerprijs van € 6.960,00 (btw MC rioleringen - excl. prijsherziening);

  • OP4: Vervuilde grond :

Tijdens de rioleringswerken maakte Grondbank de melding dat de vervuilde grond code 929 niet zomaar mag worden afgevoerd en dat de verdere uitgraving dient te gebeuren onder begeleiding van een erkende bodemsaneringsdeskundige. Hiervoor werd beroep gedaan op GMA (Group Van Vooren), dewelke ook het technisch verslag had opgemaakt. Door GMA werden volgende maatregelen vooropgesteld:

-         staalname bemalingswater (ttvi: staalname was OK waardoor geen verdere maatregelen dienden te worden voorzien m.b.t. dit luik);

-         uitgraving 929 tussen onderzijde bestaande koffer en onderzijde ontworpen koffer dient sowieso te worden afgevoerd;

-         eventueel hergebruik van bestaande bodem 929 kan enkel tussen grondwatertafel (diepte +/- 1,5m) en onderzijde toekomstige wegkoffer;

-         uitgraving dient worden uitgevoerd onder begeleiding van een erkende bodemsaneringsdeskundige;

-         Onderliggende laag moet ingekeurd worden (code 011). Om stilstand te vermijden werden boringen en analyses voorafgaandelijk uitgevoerd (elke 10m), hetgeen wel resulteerde in een hogere studiekost;

-         door de aannemer dient een toolbox georganiseerd, waaruit volgende acties resulteerden:

  • Ø PBM's: stofmasker aangepaste klasse (P3 niet voldoende), handschoenen, helm,
  • Ø laarzen,…
  • Ø publieke beschermingsmiddelen:
  • grondtransporten te voorzien van dekzeil
  • vrachtwagens voor vervuilde bomen enkel hiervoor gebruiken
  • werfzone zoveel mogelijk afsluiten voor derden (herashekkens, doek,…)
  • 's avonds openliggende sleuven en bouwputten steeds volledig afsluiten
  • niet eten, drinken, roken binnen werfzone
  • hygiëne (bvb handen steeds wassen)

Dit geeft een meerprijs van € 19.934,75 (btw MC rioleringen - excl. prijsherzieningen);

Overwegende dat alle voornoemde kosten ten laste zijn van stad Lokeren; dat deze werken geen deel uitmaken van de initiële opdracht;

Gelet op de geraamde kostprijs van voormelde wijzigingen in totaliteit begroot op € 135.484,51 (btw MC rioleringen) + prijsherzieningen = € 141.607,06;

Gelet op het positief advies van de ontwerper en de stedelijke dienst Infrastructuur met deze wijzigingen en met de bijhorende kostenraming;

Overwegende dat de uitgave voor deze aanvullende werken zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het éénjarig meerjarenplan 2019 in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/146, onder de algemene rekening 22700007 en beleidsitem 031001 (actiecode = S03B01AP05A01);

Gelet op het visum van de financieel directeur;

Gelet op het verzoek aan de leden van de gemeenteraad om deze wijzigingen als aanvullende werken goed te keuren samen met de totale kostenraming voor deze wijzigingen voor een globaal geraamd bedrag van € 135.484,51 (btw MC rioleringen) + prijsherzieningen = € 141.607,06;

Gelet op het voorstel om deze aanvullende werken, als gevolg van wijzigingen in de opdracht, in toepassing van artikel 38/1 van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zonder nieuwe plaatsingsprocedure door te voeren zodat deze kunnen uitgevoerd worden door de oorspronkelijke opdrachtnemer, nl. de firma Audebo, aangezien bij verandering van opdrachtnemer de uitvoering van deze aanvullende werken economisch en technisch niet interessant en niet haalbaar is i.k.v. de uitvoering van de volledige werken;

Gelet dat het totale eindafrekeningsbedrag van deze opdracht € 2.176.045,65 (deels incl. 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen en incl. prijsherzieningen) bedraagt;

Gelet op de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten);

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan de aanvullende werken (verrekening nr. 1 ontwerper – VS9bis aannemer) zoals hierboven omschreven, van de opdracht “Wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat en Molenbergplein” voor het totaal bedrag in meer van € 135.484,51 (btw MC rioleringen) + prijsherzieningen = € 141.607,06.

Artikel 2

Goedkeuring wordt verleend voor het eindafrekeningsdossier voor de opdracht  “Wegen- en rioleringswerken in de Veldstraat en Molenbergplein” voor een totaalbedrag van € 2.176.045,65 (deels incl. 21% btw MC WOS en deels btw MC rioleringen en incl. prijsherzieningen).

Artikel 3

De uitgave voor deze aanvullende werken zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het éénjarig meerjarenplan 2019 in het investeringsbudget onder investeringsenveloppe ‘INFRASTRUCTUUR’, subproject 2014/146, onder de algemene rekening 22700007 en beleidsitem 031001 (actiecode = S03B01AP05A01).