Overwegende dat voor de uitbreiding van het industriegebied langsheen de E17 een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) werd opgemaakt door de provincie, dat werd goedgekeurd op 18/10/2012; Dit nieuwe industriegebied E17/4 situeert zich in het verlengde van het bestaande industriegebied langsheen de E17, tussen de Nieuwe Straat en de Everslaarstraat;
Overwegende dat er een project-milieueffectrapport werd opgesteld dat werd goedgekeurd door het departement Omgeving, afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en –projecten.
Overwegende dat er nu een aanvraag voor de omgevingsvergunning voor aanleg wegenis, riolering en infrastructuur lopende is in laatste aanleg;
Overwegende dat volgende werkzaamheden worden gepland:
- vellen van bomen
- aanleg van een tunnel ter hoogte van de Nieuwe straat
- aanleg nieuwe wegenis en riolering
- profileren, afschaffen / verplaatsen en inbuizen van waterlopen 2e en 3de categorie;
Overwegende dat de ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer tot E17/4 wordt georganiseerd via een doorgang onder de brug van de Nieuwe Straat, die aansluit op de wegenis van het bestaande industriepark E17/3. Deze ontsluitingsweg wordt verlaagd aangelegd om onder de bestaande brughellingen te kunnen doorgaan. De noordelijke ontsluiting ter hoogte van de Spieveldstraat en de ontsluiting via de Bredenhoekstraat is bestemd voor langzaam verkeer en als noodontsluiting. (Onder langzaam verkeer wordt verstaan niet-motorvoertuigen, fietsers, voetgangers, en geleiders/berijders van een dier. Ook motorvoertuigen met een snelheidsbeperking, zoals landbouwvoertuigen, vallen onder het langzaam verkeer.)
Het wegprofiel voor de nieuw aan te leggen wegenis binnen E17/4 bestaat uit een betonweg met rijloper met breedte 6m, geflankeerd door 2 platte kantstroken met een breedte van 0,5m, zodat een overrijdbaar wegprofiel van 7m wordt bekomen. De toegankelijkheid voor zachte weggebruikers wordt geïntegreerd in de voorziene groenbuffer omheen het terrein en dmv doorsteken die het terrein binnendringen.
Overwegende dat in de groenbuffer aan de zijde van de Everslaarstraat een fietspad wordt voorzien met een breedte van 3 m. Dit fietspad vormt de verbinding tussen de fietsroutes in het Everslaarbos en de Bredenhoekstraat. Vanaf deze hoofdfietsroute zijn op een 3-tal plaatsen aftakkingen voorzien naar de interne ontsluitingswegenis van het bedrijventerrein. De verschillende fietspaden worden voorzien in een halfverharding (ternair mengsel).
Overwegende dat in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) is bepaald dat oppervlaktewater dient te infiltreren in de bodem of opgevangen te worden in waterbuffers. Het buffervolume van de infiltratievoorziening dient in verhouding te staan tot het infiltratiedebiet en de grondoppervlakte en bedraagt min 330 m³/ha met een maximaal ledigingsdebiet van 10 l/s.ha. Het afwateringsconcept is gebaseerd op de getrapte opbouw van de verschillende afwateringssystemen, met volgende stappen: Hemelwater watert bovengronds af naar wadi’s infiltratie optimaal benutten van alle wadi’s door verbinding met RWA-systeem overloop van dit systeem naar buffergrachten restant vertraagd naar waterloop
Overwegende dat het regenwater vanop de openbare wegenis afwatert naar de naastliggende wadi’s die een breedte van 1,1m en een diepte van 0,3m hebben. Elke wadi loopt via een drempel naar de buffergrachten, de waterloop of het infiltratiebekken. De buffergrachten hebben volgende afmetingen: kruinbreedte 5m, talud 45°, diepte 1m. Op verschillende locaties binnen het RWA-stelsel worden drempels en knijpopeningen geplaatst om voldoende buffering te kunnen voorzien en rekening te houden met de richtlijnen van VMM, die stellen dat, gezien de voldoende hoge lokale infiltratiecapaciteiten, voor infiltratie geopteerd moet worden.
Gelet dat het nieuwe DWA-stelsel afwatert in zuidoostelijke richting en aansluit op het bestaande DWAstelsel van E17/3. De DWA-leidingen hebben een helling van 5‰ en een diameter van 300 mm. Binnen het DWA-stelsel zijn verschillende opvoergemalen (pompen) aanwezig met interne overloop.
Overwegende dat de aanleg van de infrastructuur in één fase gebeurt;
Overwegende dat er een wijzigingsverzoek werd ingediend door de stad Lokeren omdat een deel van de wegenis niet dient te worden aangelegd omdat een bedrijf een grotere oppervlakte vraagt; Dat voor het overige de aanvraag ongewijzigd blijft;
Overwegende dat het project-milieueffect rapport reeds aantoonde dat een inrichtingsvariant met grotere kavels en minder wegenis dezelfde effecten met zich zal meebrengen. De densiteit van de interne wegenis wordt niet als bepalend geacht voor de organisatie van de externe ontsluiting.
Overwegende dat er ingevolge dit wijzigingsverzoek een nieuw openbaar onderzoek werd georganiseerd van 05/04/2019 tot en met 04/05/2019
Overwegende dat er 60 bezwaren werden ingediend waarvan er een aantal identiek zijn.
De bezwaren handelen over volgende elementen:
- Waarom zijn de gebouwen gelegen Everslaarstraat nr 208 en 210 als “gemengd openruimtegebied” ingekleurd ipv als “gebied voor wonen en landbouw”, terwijl deze er al zeer lang staan.
- In het MER staat: Er worden noodontsluitingswegen voorzien op de Nieuwe Straat, de Everslaarstraat en de Bredenhoekstraat. Deze wegen mogen niet gebruikt worden als een normale ontsluitingsweg voor bestemmingsverkeer voor het bedrijventerrein E17/4, maar wel voor hulpdiensten en langzaam verkeer. Infrastructurele maatregelen zoals het plaatsen van beweegbare palen moeten hier voor zorgen. Deze lokale wegen moeten onafhankelijk van het bedrijventerrein E17/4 kunnen functioneren met uitzondering van momenten waarop de hoofdontsluiting verhinderd is zij het door werkzaamheden, zij het door een ongeval of iets dergelijks zodat de weg volledig geblokkeerd is. File is geen reden om de secundaire ontsluiting die voorzien wordt aantakkend op de Nieuwe Straat en de Spieveldstraat (in E17/3) open te stellen voor het bedrijfsverkeer. Al 10 jaar wordt hiertegen gezondigd zonder meerwaarde te geven aan de omwonenden.
- Er is slechts één toegangsweg van en naar het industriepark, namelijk de N47. Mensen staan nu al aan te schuiven, wat leidt tot sluipverkeer via de Bijkamstraat / Everslaar / Nieuwe Straat. Voor vlot verkeer zal er een bijkomende ontsluiting moeten komen, echter zijn de Bijkamstraat, Bredenhoekstraat en Everslaar daar niet voor geschikt.
- Het totale verkeer van E17/3 zal door de aanleg van E17/4 met circa 70% toenemen, en ook het sluipverkeer. De draagkracht van de omgeving wordt hierdoor overschreden De verkeersleefbaarheid van de woonwijken komt verder onder druk en trage weggebruikers worden uitgesloten
- Vraag tot het invoeren van een aangepaste verkeersregeling van het type ’uitzonderlijk plaatselijk verkeer +3,5 ton’ in de Everslaarstraat.
- Het nieuwe fietspad sluit niet aan op de bestaande fietsinfrastructuur. Het zou goed zijn om het bestaande fietspad thv Everslaarbos te laten aansluiten. Ter hoogte van de Bredenhoekstraat zou het kunnen aansluiten aan het bestaande wandelpad startend vanaf De Pelgrim richting Heiende, waarbij dit pad beter verhard zou moeten worden, en rechtstreeks aansluit op de Buisschootstaat of het centrum van Heiende.
- Alle personen- en bestelwagens van zowel E17/3 en 4 kunnen enkel het industriegebied bereiken of verlaten via de hoofdtoegang thv het afrittencomplex of via de Spieveldstraat/Nieuwe Straat. Er is nu reeds grote verkeersoverlast in de Everslaarstraat sedert de recent aangepaste ontsluiting van E17/3. Een groot deel van het niet-vrachtverkeer bereikt/verlaat E17/3 via de Nieuwe Straat en Everslaarstraat, Bredenhoekstraat en Bijkamstraat in westelijke richting en Everslaarstraat, Spoele en Bokslaar in oostelijke richting. Hierdoor is het druk en gevaarlijk geworden in de Everslaarstraat. Dit zal met E17/4 nog verslechten.
Werknemers en bezoekers van E17/3 en 4 vanuit richting Heiende, Beervelde… zullen het traject Bijkamstraat, Bredenhoekstraat, Everslaarstraat Nieuwe Straat en Spieveldstraat volgen, wat extra verkeer en overlast zal veroorzaken. Ook extra sluikverkeer van Heiende richting afrittencomplex zal via voornoemde straten aangetrokken worden
Het doorgaand verkeer van en naar dient doorheen industriezone E17/4 en E17/3 te worden geleid in plaats van via de Everslaarstraat en de Nieuwe Straat. Er dienen voldoende in- en uitgangen voor niet-vrachtverkeer vanuit de industriezones naar de omliggende straten te worden voorzien zodat dit verkeer de industriezones pas verlaat waar het nodig is en het verkeer gespreid wordt. Er wordt voorgesteld de in- en uitgangen van E17/4 thv de Bredenhoekstraat en de Nieuwe straat open te houden voor niet-vrachtverkeer en ook de momenteel afgesloten doorgang thv Spieveldstraat/Bokslaarstraat in E17/3 terug op te maken voor niet-vrachtverkeer.
- De beek tussen de percelen 1589B en 1562H is niet aangesloten op de nieuwe afwatering in het industriegebied. Deze beek dient aangesloten te worden aan de afwatering in het industriegebied om zo het water naar de Lokerenbeek te laten vloeien.
- Vandaag loopt het oppervlaktewater ten westen van de Nieuwe straat via beken naar de Lokerenbeek. In het ontwerp is een splitsing voorzien in de waterloop waardoor een deel van het water naar de Beerbakbeek zou lopen. Waarom is deze onderbreking nodig?
- De omgevingsvergunningsaanvraag beantwoordt niet aan de voorwaarden die op Vlaams, Provinciaal als lokaal niveau geformuleerd worden.
- Het openbaar onderzoek is niet correct uitgevoerd. Op het omgevingsloket is enkel de MERstudie terug te vinden. Het plan van de voorliggende aanvraag en de wijziging is niet bekend gemaakt.
- De infrastructuur is functioneel slecht inpasbaar. De motivering om het terrein te vergroten ten opzichte van de provinciale doelstellingen enkel op basis van interesse vanuit de bedrijfswereld is geen evenwichtig ruimtelijk uitgangspunt.
Voorliggend plan herhaalt principes van lintbebouwing, langs de E17. Andere inplantingen werden niet onderzocht.
- De infrastructuur is ruimtelijk slecht inpasbaar. De buffering ten opzichte van het landschap en de omwonenden is onvoldoende.
- De infrastructuur is verkeersonveilig en creëert verkeershinder. Ter ontsluiting van het nieuwe industrieterrein werd een nieuw op- en afrittencomplex gebouwd. De toegang voor andere vervoersmodi werd niet geïntegreerd. Het recreatief padje door Everslaarbos is niet geschikt als verbindingsweg voor traag verkeer. De uitbreiding van E17/4 schrijft zich niet in in de modal-split. In de MOBER wordt berekend dat er een wachtrij van 350m zal ontstaan om het industriegebied te verlaten. Het kruispunt aan de N47 is bijgevolg niet geschikt om naast E17/3 ook E17/4 te ontsluiten. Het sluipverkeer op Spoele, Everslaarstraat, Naastveldstraat, Bredenhoekstraat en Bijkamstraat is nu al problematisch. E17/4 zal de verkeersonveiligheid en verkeershinder nog vergroten in het woongebied.
- De verkaveling strookt niet met het witboek Vlaanderen.
- De cultuurhistorische en landschappelijke elementen worden onvoldoende bewaard. Alle hoogstammige bomen worden gerooid, nochtans staan veel bomen de aanleg van de infrastructuur niet in de weg.
- De plannen en voorschriften gaan niet uit van een minimaal ruimtebeslag.
- Er zijn geen milderende maatregelen voorzien die de hinder tijdens de aanleg kunnen beperken.
De bezwaren worden als volgt behandeld:
- De huidige aanvraag is geen verkavelingsaanvraag maar wel een omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van de infrastructuur voor het bedrijventerrein E17/4. De aanvraag situeert zich binnen het PRUP deelplan E17/4. In dit PRUP is bepaald dat op de betrokken locatie een bedrijventerrein kan worden gerealiseerd.
- De bestemming van de gronden en de stedenbouwkundige voorschriften zijn vastgelegd in het PRUP. Dit PRUP is reeds definitief goedgekeurd, waardoor bestemmingszones binnen dit RUP niet meer kunnen worden aangepast. Wel is het volgens de voorschriften van dit PRUP toegelaten de bestaande gebouwen binnen de zone “gemengd openruimtegebied” te verbouwen, uitbreiden en herbouwen.
In het PRUP werd de afstand ten opzichte van de Everslaarstraat en de aanpalende bewoning vastgelegd. Er werd ten opzichte van de Everslaarstraat een 50m diepe zone bestemd als ‘gebied voor wonen en landbouw’ aangeduid. Achter deze 50m zone bevindt zich een 80m diepe zone bestemd als ‘gemengd openruimtegebied’. Dit gebied functioneert als afstandsbuffer ten opzichte van het industriegebied. Dit landbouwgebied wordt ook nog voor ongeveer 50% gebruikt door actieve landbouwers. Achter dit ‘gemengd openruimtegebied’ situeert zich nog een ‘groenbuffer’ met een breedte van 20m ten opzichte van de Everslaarstraat en 30m ten opzichte van de Bredenhoekstraat. Huidige aanvraag werd opgemaakt conform dit RUP en voorziet voldoende buffering ten opzichte van de omliggende bewoning.
Huidige aanvraag voldoet aan de bepalingen van het definitief goedgekeurde RUP.
In het RUP wordt bepaald dat er op de Nieuwe Straat, de Everslaarstraat en de Bredenhoekstraat enkel noodontsluitingen kunnen worden voorzien. Dit wordt ook zo voorzien in het aanvraagdossier. Deze wegen zullen niet gebruikt worden voor normaal verkeer.
De belangrijkste doelstelling rond mobiliteit bij de aanleg van E17/4 was om het zwaar verkeer van en naar de industriezones volledig via de nieuwe ontsluitingsweg te sturen en zo de omliggende woonstraten te ontlasten.
De ontsluiting van de industrieterreinen E17/2, E17/3 en E17/4 gebeurt via een nieuw aangelegd kruispunt op de N47/E17, dat qua capaciteit specifiek is voorzien op het bijkomende industriegebied E17/4 en dat erop gericht is om de afwikkeling van het verkeer op dit knooppunt te optimaliseren. Stellen dat er nu reeds ernstige filevorming is op de N47, in de buurt van het nieuwe kruispunt, is niet correct. Uit vaststellingen blijkt dat de doorstroming ter hoogte van het kruispunt, nu de verkeerslichten verder werden gefinetuned, vlot is, zelfs tijdens de spits.
De enige ontsluiting van E17/4 voor gemotoriseerd verkeer verloopt via een onderdoorgang onder de brug van de Nieuwe Straat waar ze aansluit op de wegenis van industrieterrein E17/3. Er worden noodontsluitingen voorzien via de Nieuwe Straat en de Bredenhoekstraat. Deze ontsluitingen zijn enkel toegankelijk voor hulpdiensten en langzaam verkeer.
Door de bezwaarindieners wordt gesuggereerd dat er meerdere en andere in- en uitgangen van het industriegebied voorzien moeten worden, maar dat is -vanuit het PRUP- net niet de bedoeling: de ontsluiting via Wolfsakker is en blijft de hoofdtoegang, ook na realisatie van E17/4. Het nieuwe aangelegde kruispunt ter hoogte van de N47 is, zoals reeds meegegeven, berekend op de hoeveelheid extra verkeer.
Om het verkeer van en naar de bestaande industrieterreinen E17/2 en E17/3 vlotter te laten verlopen en ook de verkeershinder op de omgeving te beperken zijn diverse maatregelen genomen:
• Er werd een nieuwe rechtstreekse ontsluitingsweg aangelegd tot de N47 vlak ter hoogte van de op- en afritten van de E17.
• Door de aanleg van deze nieuwe ontsluitingsweg werd het afsluiten van bepaalde wegen mogelijk. De nieuwe weg naar de N47 en E17 zorgt immers voor een veilige én vlotte ontsluiting voor (vracht)verkeer, waardoor bestuurders ook zullen opteren voor deze verbindingsweg. Hierdoor worden de oude sluiproutes doorheen diverse woonstraten zoals Oosteindestraat, Sint-Elooistraat, Vierschaarstraat, Bakkerstraat, Bokslaarstraat, Beekstraat en Rivierstraat bijna volledig ontlast van het (zwaar) verkeer van de industriezones.
• Voor het niet-vrachtverkeer zijn er naast deze hoofdontsluiting dus nog maar twee secundaire ontsluitingen behouden, namelijk de Heikantstraat (onder de E17 richting Zele) en de verbinding van de Spieveldstraat naar de Nieuwe Straat.
Voor de bewoners van de woonwijken rond de Oosteindestraat werd de mogelijkheid gegeven om via Wolfsakker een vlotte en veilige verbinding te hebben naar N47 en de op- en afrit van de E17.
• De vroegere sluiproutes langs woonstraten werden fysiek onmogelijk gemaakt:
a) Drie straten zijn nu fysiek afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De Oosteindestraat (nabij de Zelebaan) en de Scherpeputstraat door middel van hinderpalen; de Spieveldstraat door middel van een slagboom vlakbij de Bokslaarstraat. Deze slagboom laat toe dat hulpdiensten bij calamiteiten een tweede ontsluitingsweg hebben naar het regionale industrieterrein.
b) Er werden wegversmallingen geplaatst in de Heikantstraat en in de Spieveldstraat nabij de Nieuwe Straat.
Hiermee wordt voorkomen dat vrachtverkeer via deze twee niet geschikte routes aan- of wegrijden. Voor vrachtverkeer rest maar één ontsluitingsweg, de nieuwe weg naar de N47 en zo naar de E17. Ter hoogte van de verbinding tussen de Spieveldstraat en de Nieuwe Straat werd ook een tractorsluis voorzien.
Het reeds ingevoerde groot zonaal tonnageverbod voor voertuigen + 3,5 ton rond het industrieterrein E17/2-3 onderschrijft deze visie / doelstelling.
Verkeer naar het westen kan nu inderdaad nog via de Nieuwe Straat en de Everslaarstraat komen of wegrijden. Deze route was ook vroeger mogelijk. Met de aanleg van de wegversmalling van 2,4m en de tractorsluis in de Spieveldstraat net voor de Nieuwe Straat tracht de stad deze verbinding - in tegenstelling tot voorheen - fysiek onmogelijk te maken voor zwaarder verkeer.
De toekomstige uitbreiding E17/4 zal met de tunnel onder de Nieuwe Straat aansluiten op het bestaande industrieterrein E17/3. De aansluiting van het nieuwe industrieterrein E17/4 op E17/3 is zodanig voorzien dat de route naar de Nieuwe Straat minder interessant wordt:
• Er is immers geen rechtstreekse aansluiting op de Nieuwe Straat. Vanuit de tunnel gelegen nabij de E17 komt men aan de zuidzijde van E17/3 aan, zo ver mogelijk van het kruispunt Spieveldstraat / Nieuwe Straat.
• Vanuit E17/4 zal gemotoriseerd verkeer geen toegang hebben naar de Everslaarstraat. De kruispunten van de nieuw aan te leggen wegenis met de Nieuwe Straat en de Bredenhoekstraat worden afgesloten met paaltjes en zijn enkel toegankelijk voor langzaam verkeer en voor de hulpdiensten in geval van nood.
De aanleg van E17/4 verandert niets aan de mogelijkheid om vanaf de Heiendestraat door de industriezones E17/3 en E17/2 richting E17 te rijden. De realisatie van E17/4 wijzigt niets aan deze verkeerssituatie. Deze sluiproute zal door de aanleg van E17/4 met andere woorden niet vergemakkelijken.
De verkeerssituatie wordt nu en zal in de toekomst steeds opgevolgd worden en bijgestuurd worden indien nodig.
Ondertussen voerde de stad Lokeren verkeerstellingen, twee kruispunttelingen en een herkomst-bestemmingsonderzoek uit. De belangrijkste conclusie van deze verkeersonderzoeken zijn:
1) De Wolfsakker blijkt duidelijk de belangrijkste invalsweg:
60% van alle verkeer van en naar de industriezone E17/2-3 rijdt via de Wolfsakker;
77% van het lichte vrachtverkeer rijdt via de Wolfsakker;
89% van het zware vrachtverkeer rijdt via de Wolfsakker. Slechts 2,4% rijdt via de Spieveldstraat. Deze 2,4% zijn landbouwvoertuigen.
2) Van de vier resterende ontsluitingswegen verwerkt de Spieveldstraat het minste verkeer (10%). Gemiddeld rijdt hier op dagbasis 1.757 voertuigen in en uit.
Het merendeel van deze voertuigen (88%) zijn personenwagens.
Logischerwijze is er een duidelijke piek te merken in het gebruik van de Spieveldstraat. Tussen 7 en 8 uur rijden op weekdagen gemiddeld ongeveer 250 voertuigen vanaf de Nieuwe Straat naar het industrieterrein. ’s Avonds is er een zelfde piek tussen 16 en 17 uur.
3) De uitrit langs de Spieveldstraat wordt weinig gebruikt door lichte vrachtwagens. Op een gemiddelde dag passeren hier 122 licht vrachtvoertuigen. Dit is nog geen 7% van het totaal aantal lichte vrachtwagens dat binnen en buiten E17/2-3 rijdt.
4) Zwaar vervoer is zeer beperkt. Op gemiddelde dagbasis passeren hier 13 zwaardere voertuigen. Dit is twee procent van al het zwaar vervoer dat in en uit het industriegebied rijdt.
Gezien de maatregelen om de doorgangsbreedte te beperken, zullen dit normaal de landbouwvoertuigen zijn die via de tractorsluis in en uit het industrieterrein komen. Deze mogen ook langs hier binnen, want het zonaal tonnageverbod +3,5 is naast plaatselijk verkeer ook niet geldig voor landbouwvoertuigen.
5) De verkeersintensiteiten in de Everslaarstraat zijn relatief beperkt.
Komende van Spoele rijden dagelijks gemiddeld 1543 voertuigen. De andere zijde van de Everslaarstraat richting Bredenhoekstraat is met 1.136 voertuigen per dag nog rustiger.
6) Het herkomst bestemmingsonderzoek toont dat over een ganse werkdag:
* ongeveer 40 % van het verkeer dat vanuit Spoele de Everslaarstraat gebruikt om richting Zele te rijden. Nog eens 20% rijdt verder via de Everslaarstraat naar de Bredenhoekstraat;
* ongeveer 40% vanuit de Bredenhoekstraat naar Spoele / Lokeren rijdt. En een 13-tal % hier richting Zele rijdt.
Men kan dus concluderen dat op weekdagen 40 à 50 % van het verkeer in de Everslaarstraat naar de spieveldstraat rijdt! Dit kwantitatief nog steeds vrij beperkt, ook rekening houdend met de verkeersleefbaarheid.
Los daarvan, kan de slechte staat en de beperkte breedte van de Everslaarstraat zeker de perceptie van veel en snelrijdend verkeer genereren. In die zin, vindt de stad het belangrijk op korte termijn werk te maken van een volledige herinrichting van Spoele, Everslaarstraat en Bokslaarstraat. Hiervoor zullen in 2019 studiebureaus worden aangesteld.
Voor langzaam verkeer worden er verharde paden aangelegd in de bufferzone langsheen de Everslaarstraat en langsheen de grachten doorheen het gebied. Er wordt in totaal 3450 lopende meter paden aangelegd voor langzaam verkeer.
Het fietspad gelegen in de bufferzone ten noorden van de site heeft een breedte van 3m wat de fietservaring bevordert. Vanaf dit fietspad is met regelmaat voorzien in een comfortabel pad dat afslaat richting het bedrijventerrein. Op deze wijze zijn alle bedrijven binnen het terrein vlot bereikbaar met de fiets. Daarbij is de maximale snelheid binnen het bedrijventerrein beperkt tot 50km/u.
Het volledige gebied wordt dus sterk doorkruist door verbindingsmogelijkheden voor langzaam verkeer.
Het voorziene fietspad aan de rand van de bufferzone verbindt de Bredenhoekstraat met de Nieuwe Straat. Drie doorsteken naar het nieuwe industriegebied zorgen voor een veilige én aangename verbinding voor fietsers naar de nieuwe bedrijven.
Het nieuwe fietspad takt onder andere aan op de Nieuwe Straat. Aan de overzijde van de Nieuwe Straat loopt het recreatief fietspad rond E17/3. Het fietspad rond E/17 heeft een recreatief karakter, maar kan uiteraard ook gebruikt worden voor fietsers van en naar de nieuwe bedrijven.
Ter hoogte van de Spieveldstraat, tussen huisnummers 47 en 46, draait het bestaande fietspad nu een stukje af naar het zuiden om aan te sluiten op de Spieveldstraat vlakbij de Nieuwe Straat. Men komt zo inderdaad niet rechtop het nieuwe fietspad aan. Een kleine extra doorsteek door de buffer tussen E17/3 en E17/4 kan deze omweg voorkomen. De mogelijkheid om deze kortsluiting te realiseren zal door de stad onderzocht worden.
Het nieuwe fietspad komt aan de westzijde uit op de Bredenhoekstraat, ongeveer net in het midden tussen de twee haakse bochten. Meer noordelijk kan het fietspad niet uitkomen. Daar zijn er immers woningen en gebouwen gelegen.
Het beschreven pad tussen de Bredenhoekstraat ter hoogte van De Pelgrim en Heiende kerk is een kerkwegel. Deze wegel is geen openbaar domein, maar moet wel open blijven voor de zachte weggebruikers. Aangezien de stad geen eigenaar van deze wegel is, kan de stad geen stappen nemen om deze wegel te verharden. Bovendien zijn er ook veel bewoners en omwonenden die deze kerkwegel net in deze ‘wildere’ staat willen behouden om ecosystemen niet te schenden of om de ‘natuurbeleving’ te behouden.
Bijgevolg dient geoordeeld dat er voldoende en veilige ontsluitingsmogelijkheden zijn voor langzaam verkeer.
- Het water uit de bestaande grachten zal ook in de toekomst naar de Lokerenbeek stromen. Alle bestaande grachten in dit gebied zullen bij uitvoering van de werken worden aangesloten aan de waterlopen.
Het ontwerp is opgemaakt op basis van de indeling volgens de Poldergebieden. De Poldergebieden worden afgebakend op basis van de manier waarop water afstroomt. Het betreffende gebied is gelegen binnen twee verschillende poldergebieden, waardoor het water afstroomt naar verschillende waterlopen.
Het openbaar onderzoek werd correct uitgevoerd. Op het publiek loket waren niet alle plannen consulteerbaar wegens technische problemen bij het omgevingsloket zelf. Het is juridisch ook niet verplicht dat alle plannen consulteerbaar zijn op het publiek loket. Het volledige dossier was wel consulteerbaar op het stadhuis.
De aanvraag omvat ook het rooien van bomen. Dit dient te gebeuren omdat na de aanleg van de wegenis de percelen ook zullen bebouwd worden met bedrijfsgebouwen. Ter compensatie wordt er echter wel een breed groenscherm aangelegd rondom het industrieterrein waarin hoogstambomen zullen worden aangeplant.
Deze nieuw aan te planten kleinschalige landschapselementen worden voorzien in de nieuwe groenbuffers in het noorden en westen van het projectgebied. Verder wordt tevens een groenbuffer voorzien tussen de Nieuwestraat en het bestaande bedrijventerrein E17/3.
De groenbuffers zullen beplant worden met een dichte en gesloten beplanting van laag- en hoogstammig groen. De groenbuffers zullen bestaan uit een winterhard groenscherm, bestaande uit streekeigen soorten, en zullen worden aangeplant in het eerstvolgende plantseizoen na het verkrijgen van de vergunning. Het groenscherm zal voldoende dicht zijn van structuur zodat het vanuit alle gezichtshoeken visuele hinder belet.
De aanleg van deze groenbuffers zorgt voor een biotoopwinst in het projectgebied.
De milieueffecten en milderende maatregelen/aanbevelingen maken het voorwerp uit van een project-MER.
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning, artikel 31;
Het tracé en de aanleg van de wegenis en infrastructuur wordt vastgelegd en goedgekeurd volgens ingediend plan.