Gelet op de aanvraag, ingediend door Tom Van Hamme, met betrekking tot een aanvraag voor het aanleggen van wegenis en infrastructuur gelegen te Lokeren, in de Brugstraat, 4de afdeling, sectie E, nrs. 950W4, 951L, 950V4.
Gelet op het ingediende dossier met plannen, raming en bestek voor de weg- en rioleringswerken;
Overwegende dat de aanvraag de aanleg van een nieuwe straat voorziet en dat het derhalve nodig is een beslissing te treffen nopens het tracé van de straat: Dat de aanvraag het aanleggen van wegenis en infrastructuur betreft ten behoeve van het bouwen van 34 appartementen onderverdeeld in drie gebouwen. Deze 3 gebouwen worden onderling gekoppeld door een ondergrondse parkeergarage. De nieuwe wegenis sluit aan op de Brugstraat en wordt aangelegd als een woonerf.
De rijbaan wordt aangelegd in uitgewassen betonverharding, de parkeerplaatsen voor bezoekers in grasdallen.
De ondergrondse parkeergarage omvat 37 parkeerplaatsen, waarvan er 3 parkeerplaatsen zijn ingericht als parkeerplaats voor mindervaliden. Op het terrein zijn nog 14 publieke parkeerplaatsen voorzien
Langsheen de Brugstraat wordt de bebouwing een stuk teruggetrokken, waardoor de Brugstraat ter hoogte van het project een verbreding verkrijgt en er een publieke groenzone wordt gecreëerd aan de Brugstraat.
Overwegende dat het tracé van de nieuwe straat stedenbouwkundig verantwoord is;
Gelet op de stukken van het openbare onderzoek;
Overwegende dat er geen bezwaarschriften werden ingediend.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 27 maart 2009, artikel 4.2.20;
- Het tracé van de straat, vervat in de aanvraag, ingediend door Tom Van Hamme, met betrekking tot een aanvraag voor het aanleggen van wegenis en infrastructuur gelegen te Lokeren, in de Brugstraat, 4de afdeling, sectie E, nrs. 950W4, 951L, 950V4 , wordt vastgesteld volgens het ingediend plan;
De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden uit het advies van de dienst openbare werken:
ALGEMENE BEMERKINGEN OP HET DOSSIER WAARMEE REKENING MOET GEHOUDEN WORDEN:
1 – Voorafgaande opmerkingen:
§ De openbare ruimte wordt uitgevoerd nadat de appartementen wind- en waterdicht zijn gemaakt. De rijweg en de riolering worden in eerst gerealiseerd. De parkeerplaatsen, paden en het groen worden daarna aangelegd.
Na uitvoering gebeurt de voorlopige oplevering, de verkavelaar blijft 2 jaar verantwoordelijk voor regulier onderhoud en inboet van de afgestorven beplanting.
De definitieve oplevering gebeurt na deze 2 jaar, waarna de overdracht van het ‘publiek domein’ onmiddellijk kan gebeuren.
Het onderhoud en het beheer van de wegenis en de groenvoorziening dient tot aan de overdracht te gebeuren door de verkavelaar. De riolering moet gereinigd worden tegen de definitieve oplevering.
§ Vóór de aanvang der werken zal de verkavelaar een borg op eerste verzoek stellen ten bedrage van 80% van de raming der werken (= 80% van 135.893,00€). Dit geeft een totale borg van 108.714,40€. Na de goedkeuring van de voorlopige oplevering zal de stad 80% van borgstelling (= 80% van 108.714,40€ = 86.971,52€). Na de definitieve oplevering wordt de resterende 20% (= 21.742,88€) Het vrijgeven van de borgstelling kan enkel en alleen op basis van een attest van de stad dat de vrijgave mogelijk maakt.
§ Alle openbare groenzones dienen door de verkavelaar te worden ingericht. Voor de beplanting moet het advies van de Groendienst gevolgd worden. de aanleg van de ‘openbare’ groenzones en eventuele speelpleinen dienen opgenomen te worden in de wegeniswerken en dienen aangelegd te worden in het eerst volgend plantseizoen op het beëindigen van de wegeniswerken. Het onderhoud en het herstel blijft ten laste van de aanvrager tot en met de definitieve oplevering.
§ Ten laatste bij de eerste voorbereidende coördinatievergadering dient min. twee exemplaren van het volledige uitvoeringsdossier te worden overgemaakt aan de werkcontroleur van de stad. Ook de bevestiging van de borgstelling dient ten laatste tijdens de eerste coördinatievergadering overhandigd te worden aan de stad. Pas wanneer de bevestiging van borgstelling in het bezit van de stad is, kan een startdatum worden vastgelegd.
Volgende zones zijn na realisatie van de werken gratis over te dragen aan de stad:
alle gronden tussen de rooilijnen;
evt grachten, waterlopen, bufferbekken
evt groenzones
evt speelpleinzone
2 – Administratieve bepalingen – rekening te houden met:
§ Bestendig toezicht door de afgevaardigde van de stedelijke technische dienst is toegelaten met inschrijvingsmogelijkheid in het dagboek op de werf.
§ De verkavelaar dient in te staan voor de uitvoering van alle keuringen welke het standaardbestek 250 voorziet en die van toepassing kunnen zijn op het werk ( o.a. camera-onderzoek van de rioleringen ). Alle monsters worden beproefd zoals het Standaardbestek het voorschrijft. Een kopie van alle proefresultaten zal onverwijld na het bekend worden ervan aan de Stad bezorgd worden.
§ De datum van aanvang der werken dient op voorhand aangetekend meegedeeld te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen.
§ Het Stadsbestuur zal uitgenodigd worden bij alle voorafgaandelijke coördinatievergaderingen en de werfvergaderingen met aannemer en/of nutsmaatschappijen alsook bij de voorlopige en de definitieve aanvaarding van de beide fasen.
§ Toepassing van minwaarden kan enkel mits het uitdrukkelijk akkoord van het Stadsbestuur en mits storting van de minwaarde in de stadskas. In die zin dient (bij de opstart van het project) ook de inschrijvingsformulier (met vermelding van alle eenheidsprijzen) van de aannemer aan de stad worden overgemaakt.
§ Minimum 4 weken vóór de voorlopige oplevering dienen de as-built plannen digitaal te worden overhandigd aan de stad Lokeren . De as-built plannen moeten aangeleverd worden in dwg-formaat en met GRB opmaak (layerstructuur, kleuren, lijntypes, symbolen,…). Tevens dienen voor alle kunstwerken Aquadata-fiches te worden afgeleverd zowel digitaal als uitgeschreven conform de Aquafin- richtlijnen. Er dient tevens een einddossier (technische fiches, proefverslagen, werfverslagen, … ) te worden overgemaakt aan de dienst Openbare Werken van de stad. De voorlopige oplevering kan niet doorgaan zolang deze documenten niet in het bezit zijn van de Stad.
§ Opmetingen zijn uit te voeren door een landmeterexpert in Lambert-coördinaten en de peilen moeten opgegeven worden in TAW, dit volgens de meest recente GRB-richtlijnen.
§ Het dossier dient te worden aangevuld met:
- een conform verklaard Technisch Verslag (grondverzet)
- dossier i.f.v. Tracimat (bij sloopwerken)
- het veiligheidcoördinatie-ontwerpdossier ( de persoon die belast is met de veiligheidcoördinatie dient te worden vermeld )
3 – Technische bepalingen – rekening te houden met:
WATERAFVOER
§ Voor RWA wordt een helling van 2 à 3 pro mille toegestaan, voor DWA is het wenselijk een grotere helling te hanteren: indien mogelijk een helling van minimum van 5 pro mille om het risico op verstopping verminderd. Boven de buis is een minimum dekking van 80cm vereist.
§ In 2020 plant Stad Lokeren wegenis- en rioleringswerken in de Brugstraat. Indien de riolering van dit project wordt uitgevoerd na deze werken, dan kan er gravitair worden aangesloten. Indien de riolering eerder wordt aangelegd, dan zal er tijdelijk gepompt moeten worden.
§ Er worden enkel betonnen inspectieputten toegelaten. Voor de DWA-riool moeten deze uitbekleed worden (epoxy / hars). In de deksels van de inspectieputten op de hoofdrioleringen dienen “RWA-en DWA”- inscripties vast te zijn ingegoten.
§ Voor aansluitingen wordt volgende materiaalkeuze verplicht gesteld:
-Voor de huis- en de kolkaansluitingen wordt uitsluitend gebruik gemaakt van PP- leidingen (polypropyleen) – in grijze kleur.
-Voor de DWA-aansluitingen kan er gekozen worden voor ofwel PP (polypropyleen), ofwel grès – oranje kleur
§ Bij de voorlopige oplevering zullen alle bouwpercelen voorzien zijn van een regenwater- en een afvalwateraansluitputje. Alle aansluitputjes dienen te worden voorzien zonder stankafsluiter. RWA-en DWA-inscripties dienen vast te zijn ingegoten in het deksel en de plaats van de huisaansluitputjes zal gemarkeerd worden door middel van het inslijpen van een V-teken (vuil water) of een H-teken (hemelwater) in de boordsteen /greppel langs de weg.
§ Alle huisaansluitingen dienen te gebeuren met een minimale diepte van 80cm. Het principe om in de bovenste helft van de buis aan te sluiten dient maximaal aangehouden te worden
§ Er dient rekening gehouden te worden met het bestaande maaiveldniveau zodat grondverzet beperkt wordt. De nieuwe rijweg mag het bestaande maaiveld niet overschrijden. Er mag bijgevolg niet worden opgehoogd. Het bestaande ontwerp dient dus zo’n 20-30cm te zakken.
Op de plannen moet de maaiveldniveau ’s van de aanpalende percelen worden meegegeven zodat hier naartoe gewerkt kan worden. Bij ondiepe percelen dient erover gewaakt dat eventuele terrassen lager worden aangelegd dan de vloerpas zodat deze, en de rest van de tuin, niet hoger worden aangelegd als de aanpalende percelen.
§ Voor de hemelwaterafvoer moet voldaan worden aan de bepalingen van art. 6.2.2.1.2 §4 van Vlarem II waarin is opgenomen dat onverminderd andere wettelijke bepalingen voor de afvoer van hemelwater de voorkeur gegeven moet worden aan de volgende afvoerwijzen in afnemende graad van prioriteit:
Opvang voor hergebruik
Infiltratie op eigen terrein (infiltratieoppervlakte van de infiltratievoorziening bedraagt minimaal 4m² / 100m² verharde opp.)
Buffering (voor Lokeren: min. 260m³/ha verharde opp.) met vertraagd lozen (voor Lokeren: 10l/s.ha verharde opp) in een oppervlaktewater of een kunstmatige afvoerweg voor hemelwater
Lozing in de regenwaterafvoerleiding (RWA) in de straat
Hierbij stelt de code van goede praktijk dat slechts naar een volgende stap mag overgegaan worden als bewezen is dat de vooropgestelde maatregel technisch niet haalbaar is.
Slechts wanneer de beste beschikbare technieken geen van de voornoemde afvoerwijzen toelaten, mag het hemelwater overeenkomstig de wettelijke bepalingen worden geloosd in de openbare riolering.
§ Indien er een pompstation voorzien is, dient dit compatibel te zijn met ons opvolgsysteem: de stad bezorgt de verkavelaar hiervoor de nodige bestekteksten.
WEGENIS
§ Waar het voetpad niet naast een woning gelegen is, dient dit aan de buitenzijde opgesloten worden door middel van een boordsteen.
§ Alle betonstraatsteenverharding wordt afgeboord met een streklaag. De voorkeur wordt gegeven aan klinkers 22/22/10 (ifv onkruidbestrijding),
§ Ter plaatse van de aansluiting van de nieuwe wegenis met de bestaande wegenis dient erover gewaakt te worden dat geen plasvorming kan ontstaan. De nodige maatregelen daartoe zullen genomen worden, dit in overleg met de stad.
DIVERS
§ De nutsleidingen worden voorzien in een gemeenschappelijke sleuf, deze dient 1m breed te zijn en +/- 1m diep. De voorziene plaats voor de nutsleidingen moet worden aangeduid op het grondplan. De aannemer van de wegeniswerken zal instaan voor het uitgraven van deze gemeenschappelijke sleuf. Belgacom zal kosteloos kunnen gebruik maken van de sleuf en zal daarvoor in ruil de verkaveling gratis voorzien van Telecom-infrastructuur, conform hun engagement aangegaan op 1.8.2000.
§ Na te kijken of er een nieuwe elektriciteitscabine moet ingeplant worden (Eandis) + navraag wat de eisen zijn wat toegang betreft (verharding, …)
§ Aandacht voor inplanting openbare verlichting (Eandis), ivf bomen, opritten, … : in overleg met Eandis te bekijken.
§ Wat de werken door de nutsmaatschappijen betreft, hier valt de coördinatie ten laste van de verkavelaar!
§ De afmetingen van een haakse parkeerplaats zijn terug te vinden in het Vademecum duurzaam parkeerbeleid: breedte 2.50m, lengte: 5m en manoeuvreerruimte om er uit te
rijden: 6m. Deze afmetingen dienen gerespecteerd te worden. Hierdoor dient de rijbaan nog iets breder te worden t.h.v. de parkeerplaatsen.
De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden en opmerkingen uit het advies van de groenambtenaar:
Aan te passen of aan te vullen punten in het uitvoeringsdossier:
1/ Aan te planten bomen :
Boomsoortenkeuze en boomoposities
Op het groenpleintje aan de straatkant (over te dragen) :
1 st beeldbepalende boom ACER RUBRUM ‘OCTOBER GLORY’ (ter vervanging van Ginkgo biloba), met
positie midden in het langwerpig plantvak aan de straatzijde;
2 st begeleidende bomen, Ginkgo biloba, met posities centraal in het vierkant plantvak en decentraal
in het ander langwerpig plantvak, meer naar de toegangsweg.
Op de parking (over te dragen) :
1 st Ginkgo biloba
Een aangepast bomenpositieplan moet voor de aanplantingen overgemaakt worden aan de
groenambtenaar.
Op de niet aan de stad over te dragen zones :
Op het centrale groenplein :
2 st ACER RUBRUM ‘OCTOBER GLORY’, de boom naast de fietsstalling supprimeren.
Op de oostflank :
bomen van 2de grootteorde ( bv type sierfruitbomen Pyrus/Malus), zodat een groenscherm ontstaat.
Voor steunmateriaal tegen omwaaien van bomen moet gebruik gemaakt worden van natuurlijke,
biologisch degradeerbare materialen, bvb. onverduurzaamde boompalen van tamme kastanje,
boombindsels van gevlochten kokostouw.
Het doorwortelbaar volume van de bomen moet afhankelijk van de grootteorde als volwassen
boom ( 1ste, 2de en 3de grootteorde), respectievelijk minimum 30m³, 20m³ en 10m³ bedragen.
Boomplantvakken of andere boomplantvoorzieningen moeten waterdoorlaatbaar zijn en zonder
capillaire breuk voor opstijgend grondwater.
Indien bovenstaand volume niet in projectie van open grond beschikbaar is, dan moet men
onder de verharding een ondergrondse wortelgroeiplaats met een kwalitatief groeimedium
(bomenzand/bomengranulaat) voorzien. Waar de druklast van voertuigen (vrachtwagens,
veelvuldig verkeer van personenwagens) hoog is, moet een ondergrondse zelfdragende
groeiplaatsconstructie te vullen met bomengrond voorzien worden.
Men moet altijd een irrigatiemogelijkheid (d.m.v. gietrand of drainagebuis) voorzien, en de
omliggende verharding laten afwateren in het plantvak.
De verantwoordelijkheid om tijdig, voldoende frequent en in voldoende hoeveelheid de bomen
te begieten ligt bij de (onder)aannemer. De (onder)aannemer zal op eigen initiatief de nodige
actie hiertoe ondernemen, zonder eventuele afroep van de bouwheer of de stad, hoewel deze
laatsten hiervoor wel aanmanende opdrachten kunnen geven en de (onder)aannemer in dat
geval verplicht is de gietbeurt binnen 3 dagen na de dag van opdrachtgeving uit te voeren, ook
in verlofperioden.
Bovenop de 1ste gietbeurt (beschreven in het bijzonder bestek), zijn er tot aan de definitieve
oplevering per jaar, tussen 1 mei en 15 september, minstens 2 bijkomende gietbeurten
verplicht, los van de weersomstandigheden.
Indien bij een aanplant in open grond de boom op minder dan 3 meter van een verharding
staat, moet men een liniaire wortelgeleiding tegen de verharding aanbrengen (dus niet rond de
wortelkluit !).
De wortelwerings- en/of wortelgeleidingsschermen moeten tot op minstens 1,00 m diepte
onder het MV geplaatst worden (minder is ontoereikend om op termijn effectief te blijven).
Bij een groeiplaatsvoorziening onder verharding moet men beluchtingsbuizen voorzien.
2/ Openbaar meubilair
De positie van de zitbanken vlak aan het voetpad moet veranderen naar een positie aan het
langste plantvak.
3/ Onderhoudsfrequenties
Geen opmerkingen, behalve het punt inzake de gietbeurten (zie bovenvermeld).
4/ Toets Pesticidenreductieplan
Het ontwerp van de open ruimten en omgevingsruimten moet voldoen aan de pesticidentoets.
Het onderhoud moet pesticidevrij gebeuren (KB 21.12.2001, BS 23/01/2009).
Het groenonderhoud en ook de afwerking van de aanleg moet voorzien worden zoals voorzien
in het decreet houdende de vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen.
Alle gegevens zijn terug te vinden via www.zonderisgezonder.be. Alle onkruidbestrijding moet
met regelmaat mechanisch kunnen gebeuren. De infrastructuur moet in dat opzicht duurzaam
zijn aangelegd.
Indien van toepassing voor :
Verharding
• beperken tot strict noodzakelijke
• vlak aanleggen met zo min mogelijk obstakels
• boordstenen ter plaatse in één geheel gieten
• weggoten beperken door
o afwateren in wadi’s
o waterdoorlatende oppervlakten
• verharding rond obstakels in monoliete materialen (sokkel)
• op (half)verharding moet alles machinaal onderhouden kunnen worden.
o Dus geen dolomiet of grind.
o Wel doorgroeitegels of grasdallen (want gestabiliseerd)
Groen
• Geen obstakels (meubilair) in gazon
• Rolkraag onder draad
5/ Afspraken inzake plantenkeuring, opvolging groenonderhoud en opleveringen :
Keuring van het plantgoed en voorlopige oplevering : per mail moet de groenambtenaar
lode.debruyne@lokeren.be en in cc de groencoördinator lucas.nauts@lokeren.be worden
verwittigd.
Definitieve oplevering : per mail moet de groencoördinator lucas.nauts@lokeren.be worden
verwittigd.
Tijdens de contractuele groenonderhoudsperiode (tot de definitieve oplevering) moet het
groenonderhoud gecontroleerd kunnen worden aan de hand van onderhoudsregistratiefiches.
Na elke onderhoudsbeurt moeten die fiches, alsmede een overzicht van de uit te voeren en
uitgevoerde watergiftbeuren, systematisch doorgegeven worden aan de groencoördinator
Lucas Nauts op mailadres lucas.nauts@lokeren.be
- De hierbij gevoegde infrastructuurplannen, bestek en raming voor de weg- en rioleringswerken in de verkaveling goed te keuren en aan te vullen met volgende voorwaarden
uit het advies van de mobiliteitsambtenaar:
-Creëren van een woonerf door het plaatsen van verkeersborden F12 (begin en einde woonerf) ter hoogte van de Brugstraat
- Inrijden woonerf accentueren door een doorlopend voetpad aan de Brugstraat te voorzien.
-Alle parkeervakken in het project afbakenen (voorwaarde woonerf).
- Alle brievenbussen op een goed bereikbare plaats (aan grens privaat / openbaar domein) worden voorzien.
-Vanaf Brugstraat 98 een pad door de groenzone te voorzien naar het verder gelegen centrale pad door het project.
-Volgens de parkeernorm ontbreken er 4 publieke parkeerplaatsen. Omdat er drie extra private parkeerplaatsen ondergronds worden voorzien, concluderen we dat er nog één publieke parkeerplaats moet bijkomen. Deze moet ook afgebakend worden.
- Het gebruik van de ondergrondse parkeervakken 27, 32 en 33 dient vlotter te worden geregeld.
-De voorwaarden voor de ondergrondse parking dienen opgevolgd te worden.
- De eigenaar van de verkaveling is gehouden de gronden tussen de rooilijnen, samen met de infrastructuurwerken, nutsvoorzieningen, de zone bestemd als openbaar groen aan de stad over te dragen. De overdracht gebeurt vrij en onbelast en zonder kosten voor de stad, om niet aan haar af te staan bij de voorlopige oplevering van de laatst uit te voeren werken. Deze overdracht zal gebeuren nadat de stad zijn goedkeuring heeft gehecht aan het proces-verbaal van voorlopige oplevering van de laatste fase. De afgevaardigde van de stad zal daartoe op de voorlopige aanvaarding uitgenodigd worden. De eigenaar van de verkaveling zal instaan voor het aanduiden van een notaris en de kosten voor de notariële akte dragen.
De aanvrager verbindt zich er toe om de wegenis- en rioleringswerken als opdrachtgever te blijven opvolgen tot en met de definitieve oplevering. Hij zal alle prestaties leveren of kosten dragen die noodzakelijk zijn tot het PV van definitieve oplevering is opgemaakt en door het stadsbestuur aanvaard is.